Voor elk bedrijf is de verbinding met de rest van de wereld belangrijk. Hoe belangrijk, dat kan natuurlijk verschillen. Met het MKB IT Expert Panel Netwerk & Infrastructuur wilden we in kaart brengen in hoeverre het mkb in Nederland afhankelijk is van zijn netwerkverbindingen. Daarnaast wilden we weten welk type verbinding de voorkeur heeft, en op basis waarvan deze is geselecteerd. Hoe is de beveiliging geregeld? En natuurlijk: doet de ondernemer alles zelf (al dan niet met behulp van een IT-beheerder, of -afdeling) of heeft die het uitbesteed aan een IT-dienstverlener?
Het heeft er veel van weg dat ondernemers het internet als een soort natuurverschijnsel zien. Het is er gewoon en als het er even niet is, dan zit er niks anders op dan te wachten tot het weer terug is. Maar veel mkb-bedrijven realiseren zich niet dat het de moeite kan lonen om te zorgen voor een back-upverbinding. Dat ziet ook Jeroen Meuleman, directeur van Geuzenet. “Bedrijven werken veel in de cloud en vergaderen online. Daarnaast zijn mensen ook steeds vaker thuis aan het werk en moeten bij bestanden op het bedrijfsnetwerk kunnen.” Volgens Meuleman is het voor bedrijven vooral belangrijk dat het internet gewoon werkt en dat je niet van één glasvezelverbinding afhankelijk wilt zijn. “Er wordt heel wat gegraven in Nederland en er staat nog heel wat te gebeuren. Daarbij gaat nogal eens iets mis. We hebben tientallen voorbeelden van mensen die in paniek bellen omdat er geen verbinding is. Er moet iets naast de primaire infrastructuur zijn.”
Bedrijven werken veel in de cloud en vergaderen online
Redundantie leeft niet
Want wachten tot het internet weer online is, is voor nogal wat bedrijven geen optie. Ze maken verlies omdat essentiële bedrijfsprocessen uitvallen. In het ergste geval moeten ze alle medewerkers naar huis sturen omdat er niets te doen is in de tussentijd. Kantoormedewerkers kunnen dan thuis verder gaan, maar een productie- of logistiek bedrijf ligt gewoon helemaal plat.
Uit het Panel blijkt desondanks dat het onderwerp redundantie niet erg leeft onder het mkb. Slechts een derde van de respondenten heeft een back-upverbinding. 28 procent heeft geen idee of dat zo is.
Ook Bart van Segeren, Key Accountmanager bij signetbreedband vindt dat opmerkelijk. “Aan de ene kant beschouwt meer dan de helft van de respondenten connectiviteit als cruciaal onderdeel voor de bedrijfsvoering. Anderzijds lijken veel bedrijven zich onvoldoende bewust te zijn van het belang van redundantie in de IT-infrastructuur.”
Meest glasvezel
Voor hun belangrijkste verbinding beschikt het merendeel van de ondervraagden over glasvezel. Ook hierbij is het opmerkelijk dat bijna 1 op de 10 geen idee heeft wat voor type verbinding het bedrijf heeft. Die maakt het kennelijk niet zoveel uit, en selecteren de verbinding vooral op wat er op de locatie beschikbaar is. Gevoegd bij de voorkeur voor een zo hoog mogelijke snelheid (53%) en omdat Nederland al grotendeels verglaasd is, komen de meesten dan automatisch uit bij glasvezel. De prijs speelt een minder belangrijke rol en optionele mogelijkheden nog minder.
Monitoring
De IT-dienstverlener wordt graag vertrouwd als het gaat om beveiliging en monitoring. Rond de helft van de ondervraagden laat dat over aan zijn IT-partner. Van Segeren van signetbreedband onderstreept het belang van monitoring. Netwerkmonitoring is cruciaal voor het opsporen van storingen maar vooral om de netwerkbelasting te analyseren en de behoefte aan bandbreedte. “Veel bedrijven hebben jaren geleden een verbinding aangeschaft met een bepaalde bandbreedte. Sindsdien is de wereld veranderd. Bedrijven werken tegenwoordig intensief in de cloud en werken bijna de hele dag met Teams of Zoom, waardoor hun bandbreedtebehoefte vaak is toegenomen.” Met monitoring kun je eenvoudig vaststellen op welke momenten de bandbreedte tegen de grenzen aanloopt en op basis daarvan kun je kijken of er meer nodig is.
Bandbreedtebehoefte is vaak toegenomen
Beveiliging
Dat beveiliging belangrijk is, hoef je tegenwoordig niemand meer uit te leggen. Hoewel? Nog altijd ruim 14% laat zijn medewerkers gewoon op afstand inloggen met naam en wachtwoord. Een vpn is gelukkig al gemeengoed kun je concluderen. Bijna 30% gebruikt dat om medewerkers in te laten loggen. Een derde ziet van een rechtstreekse verbinding helemaal af en biedt medewerkers oplossingen in de cloud en eventueel een virtuele desktop.
Zero trust is nog niet helemaal ingeburgerd. Nog geen kwart van de ondervraagden gebruikt dit bewust. De aloude firewall is nog steeds de belangrijkste verdedigingslinie.