Teun Levering geeft het meteen toe: NetX, de kernoplossing van NetDialog, heeft niet die ene functie die andere oplossingen wel claimen. Maar, zo voegt hij eraan toe, NetX beschikt over twee kenmerken waardoor het buitengewoon populair is bij enkele van de grootste CSP’s ter wereld. “Ten eerste zijn we volledig vendor-agnostisch”, begint hij. “We kunnen daardoor echt een totaaloverzicht bieden van wat er allemaal gebeurt in het netwerk. Klanten hebben behoefte aan een holistisch beeld van het netwerk, en wij brengen het allemaal samen in een unified dashboard.”
Databroker

Teun Levering
NetDialog heeft op dit moment een project lopen bij een klant waarin ze de data uit een SDWAN samenbrengen met een securitylaag, maar ook een LAN. “Ze willen op het dashboard meteen een aantal KPI’s terugzien. Dat is echt een trend in de markt”, zegt Levering. “Eigenlijk worden we steeds meer een databroker die ook aan netwerkmonitoring doet.” Op basis van op zakelijke factoren gebaseerde regels moet je als leverancier in staat zijn verwerkingshandelingen te definiëren, zo legt Levering die rol uit. “Je bent dan een spil in het bij elkaar brengen van de informatie van de klant. Die informatie hebben ze nodig om de beste beslissingen te kunnen nemen, om zo kosten te besparen en de efficiëntie te verhogen.”
De softwarecomponenten van NetX benaderen de verschillende databronnen en extraheren de data, om deze vervolgens, na verwerking in het datacenter, naar het dashboard te transporteren. “De single pane of glass die zo ontstaat neemt alles samen. Binnen, maar ook buiten het WAN. We kijken ook naar het LAN, het datacenter, maar ook bijvoorbeeld de ITSM – of SIEM-systemen.”
Om bruikbaar te zijn, moet die informatie echter wel een overzicht kunnen bieden. “In een duidelijke interface die allerlei technische informatie toont zie je niet altijd wat relevant is”, zegt Levering. “Daarom proberen wij de data echt fit for purpose te presenteren. De zakelijke processen staan daarin centraal, terwijl de achterliggende analyse wel erg diep kan worden uitgevoerd en getoond.” Een helikopteroverzicht dus.
We zijn een spil in het bij elkaar brengen van de informatie van de klant
Vertrouwen
Het is die balans waardoor NetDialog met NetX veel vertrouwen heeft kunnen winnen. Het Nederlandse bedrijf is sinds de oprichting in 2007 daarom partner van enkele van de grootste telecombedrijven ter wereld die connectiviteit en netwerken leveren aan klanten.
“Bij dat soort multinationale partners zie je dat de lokale afdelingen redelijk autonoom zijn, waardoor je een redelijk gelijkwaardige relatie hebt”, legt Levering uit. “We zijn daarnaast relatief klein en flexibel, en dat vinden grote partijen erg prettig. Je hebt niet de take-it-or-leave-it mentaliteit die je soms in de markt ziet.” Het in Utrecht gebaseerde bedrijf kijkt ook verder in de markt. “Naast de CSP kijken we steeds meer naar de Managed Service Providers als klanten.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 5 – 2021]