Terecht is er in de media veel aandacht voor cybercrime en AVG-issues. Een ander risico wordt echter minder vaak belicht: data die gewist worden en niet blijken te zijn gebackupt. “Slechts 13% van clouddata die verwijderd wordt, komt op het conto van hackers of virussen”, legt Hans ten Hove, Sales Director Noord-Europa bij Datto uit. “In het geval van een dataverlies gaat het in 47% van de gevallen om gegevens die gewist worden door de gebruikers zelf – vaak onbewust.”
Het Amerikaanse bedrijf Datto werd in 2007 opgericht en is gespecialiseerd in het repliceren en terugzetten van data, met andere woorden: bedrijfs-continuïteit. “We richten ons daarbij niet op eindgebruikers maar uitsluitend op MSP’s. Daar hebben we er wereldwijd 18.000 van.” Het zijn de MSP’s die de services van Datto aanbieden aan de eindklanten. “Die eindgebruikers kennen ons doorgaans niet, maar binnen het partnerkanaal zijn we zeer bekend en groot”, maakt Ten Hove duidelijk.
‘Wat wij leveren werkt altijd. Data kunnen binnen seconden teruggezet worden’
De kans op dataverlies mag niet onder-schat worden. “We zien al langer een toenemend gebruik van SaaS-toepassingen. De verwachting is dat 78 procent van de ondernemingen in 2022 voor de bedrijfsvoering volledig op SaaS-applicaties draait.” Zo groeit de Microsoft 365-suite nu met ongeveer 50% per jaar. “Dit leidt ook tot een sterke omzet groei voor MSP’s”, weet Ten Hove, die aangeeft dat de adoptie van SaaS-protectie 2 keer harder groeit dan die van Microsofts 365.”
Explosieve groei
De coronacrisis heeft de groei van het gebruik van SaaS alleen nog maar versneld, vanwege het sterk toegenomen thuiswerken door medewerkers. “ Efficiënt werken en samenwerken met collega’s gaat heel goed via SaaS- applicaties zo is inmiddels gebleken.” Ook het gesprek met Ten Hove vindt via Microsoft Teams plaats. “Microsoft Teams kent op dit moment 80 miljoen gebruikers die dagelijks actief zijn op het platform. In februari waren dat er nog 30 miljoen. Het aantal users kent een jaar op jaar een groei van 510%. Dat is een explosieve stijging”, vertelt Ten Hove. Meer naar de langere termijn gekeken, valt vooral het sterk gegroeide gebruik van Microsoft 365 en Google’s G Suite op. Dat zijn dan ook de omgevingen waar Datto, dat wereldwijd 1750 medewerkers in dienst heeft, zich op richt. “Wij beschermen concreet Microsoft 365, Microsoft Exchange, OneDrive, SharePoint en Teams. Binnen Google’s G Suite gaat het om Gmail, Calendar en Shared Drives. Die worden allemaal door ons gebackupt.”
Gedeelde verantwoordelijkheid
Als Gartner voorspelt dat 70 procent van de ondernemingen die SaaS-oplossingen gebruiken te maken krijgen met dataverlies, dan heeft dat grote consequenties voor bedrijven die niet hebben voorzien in een adequate back-up. Deels is dat te wijten aan het feit dat ze menen dat de leverancier daarvoor zorgt. Ten Hove: “Zowel Microsoft als Google hanteert een model van gedeelde verantwoordelijkheid. Zij zijn als aanbieder verantwoordelijk voor de continuïteit van het platform. De gebruikers van Office 365 of G Suite echter zijn zelf verantwoordelijk voor de bescherming van hun data.” (Zie ook de tabel.)
Als het gaat om die eigen verantwoordelijkheid spelen de MSP’s die deze SaaS-oplossingen aanbieden aan hun klanten een grote rol. “Zij kunnen hun eindklanten beschermen tegen data-verlies en ervoor zorgen dat de continuïteit van de bedrijfsvoering van die ondernemingen gewaarborgd is door back-up-oplossingen aan te bieden als onderdeel van de service.”
Robuuste oplossing
Ten Hove vat de activiteit van Datto kernachtig samen: “Wij doen eigenlijk niets anders dan oplossingen bieden die MSP’s de mogelijkheid geven businesscontinuïteit te waarborgen voor hun gebruikers.” De leverancier doet dat met een breed aanbod aan dergelijke oplossingen. “Het gaat ons daarbij niet alleen om de continuïteit SaaS- en cloud-oplossingen, maar ook om serveromgevingen, werkplekken en laptops.”
Om dat mogelijk te maken levert Datto onder meer een van de meest robuuste Saas-oplossingen in de markt, blijkt uit de cijfers die Ten Hove deelt. “We beschermen op dit moment 486 miljard items.” Terugkomend op Microsoft Teams. “Op dit moment beschermen we wereldwijd 340 duizend Teams-omgevingen. Vergis je niet, we hebben het dan over 2,8 miljard Teams-items die we backuppen.”
Eenvoudig onboarden
Ten Hove vertelt dat Datto, dat beschikt over eigen datacenters op alle continenten, oplossingen biedt die zich kenmerken “door een eenvoudige wijze van onboarding. De MSP’s nemen ze heel makkelijk in gebruik; ze kunnen klanten letterlijk in een paar seconden toevoegen.” Daarnaast willen MPS’s graag applicaties waar je na het installeren niet meer naar om hoeft te kijken. “Wat wij leveren werkt altijd. Is er een probleem dan kunnen de data binnen seconden, teruggezet worden.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 6 – 2020]