In deze uitgave komt het uitgebreid aan de orde: de anderhalvemetermaatschappij brengt security-uitdagingen met zich mee. Niet alleen omdat het aantal cyberaanvallen stijgt, maar ook vanwege de andere manier van leven. Organisaties moeten rekening houden met nieuwe regels en hun bedrijfsvoering aanpassen, benadrukt Hendrik Flierman Global Sales Director G DATA CyberDefense. “Een onderbelicht thema is het veranderde security-landschap bij onderwijsinstellingen. Het is een goed initiatief om digitaal colleges te geven, maar het brengt ook risico’s met zich mee.” Binnen het onderwijs moeten leerlingen vaak samenwerken in projectgroepen, illustreert Flierman. “Als studenten applicaties gebruiken die niet zijn goedgekeurd door de IT-afdeling van de school, dan bestaat de kans op een datalek.”
Bewustwording
Volgens Flierman zijn de risico’s van digitaal lesgeven tweeledig. “Ten eerste is er weinig grip op wat studenten doen op hun apparaat, vooral omdat ze die apparatuur ook privé gebruiken.” Daarnaast speelt dat onderwijsinstellingen volgens de AVG een verantwoordingsplicht hebben. Dat betekent dat scholen moeten kunnen aantonen welke technische en organisatorische maatregelen zij hebben genomen om de persoonsgegevens van leerlingen te beschermen. Hierbij speelt niet alleen de beveiligingstechnologie een rol, maar ook bewustwording. G DATA CyberDefense biedt een security-awareness-training waarin onderwerpen op het gebied van IT-beveiliging worden behandeld en de bewustwording wordt vergroot.
Rol resellers
Flierman stelt dat resellers een belangrijke rol kunnen spelen bij de bescherming van onderwijsinstellingen. “Niet alleen met advies op het gebied van apparatuur en security software, maar ook door schoolbesturen en medewerkers bewust te maken van de risico’s.” Volgens Flierman is het daarnaast droevig gesteld met de educatie rondom privacy- en securityissues. Kennis over cybercrime en hoe je moet omgaan met de risico’s wordt in het huidige onderwijssysteem niet of nauwelijks bijgespijkerd. Informatica is geen verplicht schoolvak en lang niet alle scholen bieden het aan. Veel ouders maken zich hier terecht zorgen over. Uit onderzoek van G DATA blijkt dat driekwart van de Nederlanders vindt dat basisscholen er voorlichting over cybercrime moeten geven, om kinderen al op jonge leeftijd de onlinewereld beter te laten begrijpen. Op deze manier leren ze hoe ze met het digitale landschap moeten omgaan.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 6 – 2020]