Als markt zijn we de afgelopen vijf jaar echt volwassen geworden in het aanbieden van oplossingen, zowel wat betreft Unified Communications als IT. Communiceren is veel breder geworden dan één oplossing,” zegt Chief Commercial Officer bij Esprit ICT Emile Jongboer. Teams en concurrenten als Zoom zijn populair geworden en dat geldt inmiddels ook voor alles eromheen: chats, applicaties, bestanden delen. Ook contactcenters, van oudsher grootverbruiker van telefooncentrales, gaan naar een Teams-omgeving en bedienen zich van omnichannel-communicatie, waarbij berichten binnenkomen via chatbots, Facebook, WhatsApp en zelfs TikTok. Dat biedt klanten en hun eindgebruikers veel gemak, maar het brengt ook vragen met zich mee over security en afhankelijkheid van externe partijen, zegt Jongboer.
Communiceren is veel breder geworden dan één oplossing
AI als gamechanger
“Dezelfde vraagstukken spelen bij AI, wat naar ons idee dé gamechanger is in communicatie. Je kunt er heel veel mee afhandelen, maar wanneer wil je dat en wanneer per se niet? Er is nog veel voorzichtigheid en er is veel behoefte aan heel duidelijke kaders waarbinnen AI kan worden ingezet. Daarin willen wij onze klanten begeleiden. Daarbij moet je bedenken dat niet iedereen in al die nieuwe mogelijkheden wil of kan investeren. Zo worden in de zorg en bij instellingen als Rijkswaterstaat nog veelal oude telefooncentrales gebruikt om specialistische apparatuur te bedienen. “Die kun je niet zomaar de deur uit doen. Dat betekent dat je functionaliteit moet toevoegen aan technologie waar zo’n instelling geen afscheid van kan nemen. Ook veel bedrijven willen niet direct alles vervangen, maar wel de voordelen van UC benutten waar het kan.”
Geïntegreerde oplossingen
Wil je als aanbieder van telecom- en IT-diensten in deze tijd een boterham kunnen blijven verdienen, dan is alleen een product of oplossing leveren een te beperkt verdienmodel, zegt Jongboer. Vandaar dat Detron met onder andere Zetacom naar buiten treedt onder de nieuwe naam Esprit ICT. “De markt heeft behoefte aan geïntegreerde oplossingen. Dat vraagt om veel meer breedte in het portfolio dan een specialist kan leveren. We zijn goed in UC en telecom en we hebben ook een heel volwassen IT-organisatie in ons bedrijf. Die werelden lopen in elkaar over. Je hoeft bij ons niet alles af te nemen, maar we kunnen je wel volledig ontzorgen op dat vlak. Dat gaat makkelijker vanuit één label.”
De markt heeft behoefte aan geïntegreerde oplossingen
Word geen dinosaurus
De nieuwe combinatie heeft flink geïnvesteerd om klanten bij elk van de gespecialiseerde bedrijfsonderdelen op een eenduidige manier te helpen. Medewerkers krijgen daarbij heel veel vrijheid om beslissingen te nemen, zodat niet iedere klantvraag langs allerlei schijven moet voor toestemming. “We komen uit een industrie waarin we verwachten dat klanten precies kunnen aangeven wat ze nodig hebben, maar in de praktijk hebben ze vaak een uitdaging. Ze willen een oplossing, maar ook advies: wat past het best bij mijn organisatie? In die mondigheid hebben we geïnvesteerd.”
Ook voor msp’s geldt volgens Jongboer dat ze moeten blijven zoeken naar verbreding én zich in de diepte moeten ontwikkelen. “Doe je dat niet, dan word je een dinosaurus en houdt het op een gegeven moment op.”