Met Teams Phone Mobile wil Microsoft het Teams-platform nog verder uitbouwen als het gaat om communicatiemogelijkheden. Een mobiele telefoon gebruiken voor de diverse bekende samenwerkingsplatforms kon al langer. Nieuw is dat met Teams Phone Mobile mobiele telefoonnummers rechtstreeks worden geïntegreerd in de Microsoft Teams-omgeving en worden beheerd binnen het Microsoft 365-ecosysteem. Hiermee kunnen bedrijven zowel vaste als mobiele communicatie volledig in Teams beheren, en is geen aparte mobiele telefoonbeheeroplossingen meer nodig. Spraak- en sms-communicatie vindt plaats direct vanuit Teams, zonder dat er aparte mobiele telefoonabonnementen of vaste lijnen nodig zijn. In Nederland heeft Microsoft daarvoor een samenwerking met Odido afgesloten. Dat is minder eenvoudig dan het lijkt.
Vandana Thomas, Principal Group Product Manager bij Microsoft was onlangs in Nederland om een en ander uit te leggen. “Odido stelt ons in staat om hun netwerk te verbinden met de hyperscale cloud van Microsoft.” Dat is noodzakelijk om de (e)SIMS te beheren binnen Microsoft 365.
Andere samenwerkingsplatforms gaan ongetwijfeld vergelijkbare oplossingen bieden
Vooralsnog lijkt het een exclusieve deal tussen Microsoft en Odido in Nederland. Ons land loopt daarmee behoorlijk voorop, want Teams Phone Mobile is voorlopig maar in een paar landen beschikbaar. Het ligt voor de hand dat Microsoft bezig is om meer deals in meer landen te sluiten, en wellicht ook met meerdere providers.
Andere platforms
Alle exclusiviteit daargelaten, hoe zit het met de integratie van mobiele telefonie in de andere platforms, zoals Zoom, Google Voice/Meet, Cisco Webex? Het unieke van Teams Phone Mobile is dus dat mobiele telefoonnummers rechtstreeks worden geïntegreerd in de Microsoft Teams-omgeving en worden beheerd binnen het Microsoft 365-ecosysteem. Gebruikers kunnen hun werknummer gebruiken voor gesprekken, sms’en en voicemail, direct vanuit de Teams-app op hun mobiele apparaat. Switchen tussen systemen is dus niet meer nodig.
Zoom Phone
Bij Zoom Phone is er ook ondersteuning voor mobiele apparaten, maar de integratie van mobiele telefoonnummers is minder diepgaand. Zoom Phone biedt functionaliteiten voor telefoongesprekken, sms’jes en voicemail op zowel mobiele apparaten als desktop. Voor de mobiele telefoon is daarvoor een aparte Zoom Phone-app nodig om te bellen met het zakelijke nummer. Zoom Phone biedt wel een mogelijkheid om telefoonnummers over te zetten naar het platform, maar dit gaat vooral over vaste zakelijke nummers. Daarnaast heeft Zoom de zogeheten Bring Your Own Carrier-optie, waarmee bedrijven hun bestaande telecomproviders kunnen behouden en integreren met Zoom Phone. Dit geeft iets meer flexibiliteit, maar maakt het mobiele nummerbeheer niet direct onderdeel van de Zoom-omgeving.
Cisco Webex
Cisco Webex Calling biedt uitgebreide ondersteuning voor vaste telefonie, maar de integratie van mobiele nummers in de Webex-omgeving is beperkt. Gebruikers kunnen hun mobiele telefoons gebruiken met de Webex-app voor spraakoproepen en berichten, maar net als bij Zoom zijn mobiele nummers in de eerste plaats niet native geïntegreerd of beheerd binnen Webex zelf. Het mobiele apparaat fungeert eigenlijk gewoon als een verlengstuk van het zakelijke telefoonsysteem. Webex Calling biedt opties voor nummeroverdracht en integratie met bestaande telecomproviders, maar de mobiele nummers blijven beheerd door de provider zelf, niet door de Webex-omgeving.
Google Voice
Google Voice, als onderdeel van Google Workspace, biedt een soortgelijke service als Teams Phone Mobile, waarbij gebruikers één nummer hebben dat kan worden gebruikt voor inkomende en uitgaande gesprekken via verschillende apparaten, waaronder mobiele telefoons. Dit werkt echter iets anders dan Teams Phone Mobile. Bij Google Voice kun je bestaande mobiele nummers koppelen aan Google Voice-nummers. Je kunt ook kiezen voor een nieuw Google Voice-nummer, dat kan worden gebruikt op zowel mobiele apparaten als desktops. Mobiele nummers worden dus niet direct geïntegreerd of beheerd binnen de Google Workspace-omgeving. Hoewel je een Google Voice-nummer kunt gebruiken op een mobiel apparaat voor gesprekken en sms, wordt dit nummer los gezien van het oorspronkelijke mobiele nummer van de gebruiker, anders dus dan bij Teams Phone Mobile. Om het nog lastiger te maken, integreert Google Voice ook niet met Google Meet.
UCaaS-aanbieders
Een rondje langs bekende UCaaS-aanbieders levert grosso modo hetzelfde beeld: mobiele nummers blijven apart van de UCaaS-oplossing, beheerd door de telecomprovider. Daarvoor in de plaats is er meestal een losse app voor de telefoon, waarmee gebeld kan worden via UCaaS, maar er is geen diepe integratie tussen app en de mobiele diensten. Voor de duidelijkheid: voor Teams Phone Mobile in combinatie met een Odido-abonnement, kun je gewoon gebruik maken van de normale bel-app op de smartphone.
Het lijkt erop dat Microsoft inderdaad een unieke dienst in handen heeft met Teams Phone Mobile. Maar ongetwijfeld staan andere aanbieders van communicatieplatforms te trappelen om vergelijkbare oplossingen te realiseren, met een van de andere aanbieders van mobiele telefonie.