Om meer te weten te komen over Intellinet en de diensten die zij aanbieden, spraken we met founder en CEO Rahul Malik. Het is direct duidelijk dat het een man met een missie is, die de klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft staan. Niet in de laatste plaats omdat hij in de afgelopen jaren ervaren heeft dat veel T1-spelers in de telecommarkt, mede door hun omvang, niet echt flexibel zijn. Kleine VoIP-aanbieders komen daarom moeilijk bij hen binnen en hebben forse uitdagingen om hun diensten te bouwen. Malik: “Door de problemen die kleinere spelers in de telecommarkt ervaren goed te begrijpen, konden we een concept ontwikkelen dat die bedrijven helpt om verder te komen. We bieden dus een kant en klare oplossing voor een concreet probleem aan.” Intellinet is een toeleverancier voor VoIP-providers die hun vaste telefonieaanbod over de grens willen uitbreiden op de Belgische markt. Er wordt nu gezocht naar Nederlandse partners voor de dienst.
White label wholesale voor de partners
“Hoewel we in eerste instantie een concept voor direct sales hadden, hebben we in 2015 – vier jaar na de oprichting – de stap gemaakt om na een geslaagde acquisitie de indirecte verkoop via partners te gaan ondersteunen. Momenteel is dat al goed voor 75% van onze business. Daar willen we mee verder, want partners zijn van groot belang om de alsmaar complexere wensen van de klanten te ondersteunen.”
Intellinet biedt een breed scala aan telecomdiensten aan in België, maar de focus ligt nu op groei in het buitenland met het faciliteren van toegang tot het Belgische vaste telefonienetwerk. In eerste instantie wordt er vanwege de synergie qua taal en cultuur gericht op Nederlandse VoIP-aanbieders, met op kleine afstand een aantal andere buurlanden zoals Frankrijk, Duitsland en Luxemburg. De wholesale diensten van Intellinet draaien op een eigen platform dat sinds 2022 ontwikkeld wordt. Dit platform zorgt er volgens het bedrijf voor dat wensen van klanten snel doorgevoerd kunnen worden en garandeert een flinke flexibiliteit.
Compliance voor lokale wetgeving
De ‘operator in a box’ is een complete functionele omgeving voor vaste telefonie die helemaal geoptimaliseerd is voor de Belgische markt, inclusief allerlei over-the-top diensten en compliance naar lokale wet- en regelgeving. Malik: “Die compliance is voor aanbieders die dat zelf moeten inregelen een stevige uitdaging. Intellinet heeft zijn eigen directe interconnecties met de Tier1 en eigen nummerreeksen voor outbound en inbound telefonie, voorzien van interessante wholesales-tarieven. Daarbij hoort een webportaal voor het faciliteren van standaard telecomprocessen, zoals real-time portaties en voldoen aan compliance.” Voor de partijen die dit in hun eigen portaal willen inbouwen, biedt Intellinet ook API-as-a-service. In verband met outbound, kunnen partners ook hun routes naar de verschillende operatoren zelf configureren.
Eigen nummerreeksen in beheer
Partners die bij Intellinet de operatordienst afnemen kunnen Belgische nummers uit de Intellinet-pool afnemen. Maar omdat sommige operators liever zelf nummers verwerven, kan Intellinet die nummers ook voor hen hosten. Zo kan een Nederlandse VoIP-aanbieder complete reeksen eigen Belgische nummers in exploitatie nemen. Zo krijgen partners dus de beschikking over nummerreeksen in België die op hun naam staan, mits ze over de nodige licenties beschikken.
Hoe werkt de servicebewaking? Malik: “Om alles beheersbaar te houden is er een dashboard beschikbaar dat door de partner gebruikt kan worden. Met behulp van speciale API’s kan hij die functionaliteit ook in zijn eigen dashboard integreren. Zo krijgt de partner 24/7 toegang tot de belhistorie, configuratie en management. Ook is het mogelijk voorkeuren te configureren voor interconnectie naar geprefereerde aanbieders. De partner kan de dienst dus helemaal naar zijn hand zetten, terwijl hij ontzorgd is.”
Voor Malik blijft er tot slot nog één vraag over: wie zorgt voor de bewaking van de service? Op de vraag wie de eindverantwoordelijkheid draagt voor de service zegt Malik: “De partner staat in voor de aard van het belverkeer en compliance is een gedeelde verantwoordelijkheid, maar de bewaking van de diensten neemt Intellinet voor zijn rekening. Het geautomatiseerde systeem gebruikt zelfs AI om afwijkingen in het verkeer te detecteren. Dit helpt ook bij het voorkomen van telecomfraude op de dienst.” Daarmee claimt Intellinet de eerste programmeerbare wholesales telecomoperator in België te zijn.