De markt voor Unified Communications heeft wereldwijd een waarde van zo’n 17 miljard euro. In 2026 zal dat rond de 22 miljard euro zijn. In die groeimarkt is het Unified Communication & Collaboration (UCC)-model met 80 procent van de gebruikers nog altijd enorm populair. 20 procent van de organisaties kiest voor Unified Communications as a Service (UCaaS).
Behoefte aan hybride oplossingen
Waarom is het verschil tussen die twee belangrijk? Alain Huys, Country Manager van Mitel Benelux legt uit: “Voor veel mkb-organisaties is UCaaS aantrekkelijk: je betaalt per maand voor de diensten die je afneemt en beschikt altijd over een actueel platform met de nieuwste functionaliteit. Daar staat tegenover dat er altijd sprake is van een multitenant-model: je zit met honderden verschillende bedrijven en gebruikers op één platform. Dat betekent dat je als klant nooit precies weet wat er met je data gebeurt. Daarnaast moet de klant meegaan met iedere verandering die de serviceprovider op ieder moment kan doorvoeren.”
Voor veel mkb-organisaties is UCaaS aantrekkelijk
Bovendien heb je bij UCaaS de keuze uit een beperkt aantal smaken en ben je minder flexibel in de integratie van eigen toepassingen. Volgens Huys is een meer hybride UCC-oplossing dan ook iets waar veel organisaties behoefte aan hebben. “Dat geldt voor grotere organisaties, maar zeker ook voor mkb-bedrijven.”
Upgraden wanneer het uitkomt
Zo’n hybride oplossing is vaak een combinatie van on premise, private cloud en public cloud. In zo’n omgeving bepaalt de klant niet alleen waar zijn data staat, maar is die ook de baas over de eigen infrastructuur. “Stel dat je serviceprovider op een gegeven moment een upgrade uitrolt, dan krijgt iedere UCaaS-klant die automatisch. Dat kan voor ondernemers in bepaalde branches nogal een probleem zijn. Bijvoorbeeld veel bedrijven in de reisbranche willen te allen tijde voorkomen dat er in de drukke maanden juli en augustus upgrades worden uitgevoerd. Of denk aan instellingen als waterschappen die vanuit veiligheidsoverwegingen in bepaalde periodes echt geen upgrades erbij kunnen hebben.”
Flexibele omgeving
Een ander voordeel van een meer private communicatieomgeving is de flexibiliteit om met integraties te werken, bijvoorbeeld met CRM-systemen. “Dat kan natuurlijk ook met UCaaS, maar in een private omgeving kun je diepgaandere, op maat gemaakte integraties tot stand brengen in plaats van de standaardoplossingen. Klanten willen nu eenmaal vaak zaken zelf configureren, bijvoorbeeld de indeling van schermen. In je eigen omgeving kan dat veel gemakkelijker. Denk ook aan bedrijven die een eigen servicedesk hebben die heel nauw geïntegreerd moet zijn met hun communicatieomgeving. Dat geldt ook voor veel mkb-bedrijven. Het is dus een flinke markt.”
Klanten willen nu eenmaal vaak zaken zelf configureren
Een goede managed serviceprovider of system integrator kent de wensen en doelstellingen van zijn klant en weet dat die kan kiezen voor verschillende varianten van zo’n private oplossing: in het datacenter van de serviceprovider, in een cloudomgeving van de serviceprovider of in een publiek datacenter van onder meer. Google of Azure. Mitel biedt deze verschillende varianten van UCC, uitsluitend via het partnerkanaal. “Welke wensen klanten ook hebben, we zorgen dat klanten altijd een eigen instance hebben: zijn data zit in de eigen omgeving of hij heeft een eigen instance in het datacenter van de serviceprovider en niemand anders kan bij de data.”
AI en data
Beweegt de markt zich toch niet onvermijdelijk naar UCaaS? Huys: “Dat is zeker zo, maar je ziet wel een verschuiving. Al een tijd heerst de gedachte dat je efficiënter kunt werken als je alles vanuit één centraal punt levert. Toch denk ik dat de realiteit ons heeft ingehaald, iets wat tech-experts ook steeds vaker betogen. De opkomst van AI speelt daar een belangrijke rol bij. Het wordt steeds belangrijker waar je je data bewaart. Dat is echt iets waar mensen van wakker liggen: hoe veilig zijn mijn data? Dat in combinatie met een groter bewustzijn rond security en wetgeving als de AVG maakt klanten kritischer.”
Het wordt steeds belangrijker waar je je data bewaart
Daarbij willen klanten ook wat betreft het afrekenmodel flexibiliteit. Zij willen kunnen beslissen of ze in één keer alles aankopen of een contract willen tekenen dat maandelijks, per kwartaal, per jaar of voor meerdere jaren loopt. “Die keuze is er voor de partners bij al onze platformen en alle licenties ook, waarbij de msp’s kunnen bepalen op welke manier zij met hun klanten afrekenen. Ook hier is een hybride vorm mogelijk. Het kan immers zijn dat een klant vijf jaar geleden een oplossing heeft gekocht en een overname heeft gedaan waarbij een abonnementsmodel beter past.
Luisteren naar partners
De focus van Mitel ligt dus op UCC. Dat is niet veranderd sinds de overname van Unify, die vorig jaar werd afgerond. In het aanbod van de twee grote spelers is onvermijdelijk overlap. Zo zullen gebruikers van het platform MiVoice Office 400 voor het mkb op den duur migreren naar het platform OpenScape Business van Unify, dat na een flinke upgrade een stuk moderner is geworden en verder blijft evolueren met nieuwe applicaties en oplossingen. “Dit is een transitie van jaren waarin we klanten ervan verzekeren dat ze genoeg tijd hebben om te migreren.” Ook andere veranderingen zullen heel geleidelijk gaan. We hebben vooral geluisterd naar onze partners en de eindklanten, en zij maakten duidelijk dat ze op tijd wilden weten hoe wij de toekomst van de verschillende oplossingen zagen. Daar geven we continu updates over, via de media, maar ook op onze kantoren in Nederland en België. De partners zijn voor ons ongelofelijk belangrijk en die moeten we goed verzorgen.”
Partnerschap met Zoom
Mitel en Zoom hebben een strategisch partnerschap aangekondigd om een hybride communicatie- en samenwerkingsoplossing te ontwikkelen. Deze AI-gestuurde oplossing combineert Zoom Workplace en Zoom AI Companion met de communicatieplatformen van Mitel. De samenwerking speelt in op de groeiende vraag naar hybride Unified Communications, waarbij 91% van de bedrijven dit als prioriteit ziet. Het partnerschap biedt Mitel-klanten toegang tot het volledige platform van Zoom, inclusief functies als videovergaderingen en teamchat zonder dat add-ons of plug-ins nodig zijn. De gezamenlijke oplossing komt in de eerste helft van 2025 beschikbaar.