Pieter Gijzenberg, head of Sales bij Odido (foto), ging kort in op de relatie met FC Utrecht. “Ook wij en jullie als partners hebben hier memorabele matches meegemaakt. En net als de club spelen wij en jullie als partners steeds in een team op het speelveld, vooral nu, als het gaat om de lancering van Microsoft Teams Phone Mobile.“
Hij wees de partners erop dat deze lancering uniek was, en die bewering licht Pim van Rijn, Manager Business Partner Sales bij Odido Nederland toe in gesprek met ChannelConnect. “Wat nu gebeurt is uniek in en voor Nederland,” stelt hij. Nu horen journalisten dat wel vaker, maar in dit geval heeft Van Rijn een punt: er zijn op dit moment wereldwijd slechts zeven operators met deze specifieke Teams Phone Mobile integratie – en daarvan is Odido er een.
Early adopter programma
“Met onze partners richten we ons op de mid- en grootzakelijke markt.” Dat blijkt ook als we terugkijken op de voorbereidingen die getroffen werden om Teams Phone Mobile optimaal te introduceren. Van Rijn: “We startten met een aantal partners een early adopter programma. Met zeven van hen hebben we over de propositie echt uitgebreid overleg gehad. We spraken over pricing en hoe we dit portfolio op de beste manier naar de markt kunnen brengen.”
Tijdens de bijeenkomst in de Galgenwaard, het stadion van FC Utrecht, ging presentator Gijzenberg verder in op het early adopter programma. “We hebben dat Early Adopter-programma natuurlijk niet voor niks opgetuigd. Enerzijds wilden we een aantal partners nauw betrekken bij de introductie, maar anderzijds wilden we ook weten hoe zij de samenwerking ervaren. Wij hebben gelukkig de feedback teruggekregen dat ze het heel erg prettig vonden, dat ze echt in een vroegtijdig stadium betrokken zijn. Ze voelden zich ook echt gehoord als partner.”
Volwaardige vast-mobiel propositie
Ceriel Roland, CTO van de Limburgse dienstverlener Kreuze werkt voor een van die partners. “Als ik naar de propositie kijk die Odido nu lanceert, dan is echt sprake van een volwaardige vast-mobiel propositie die Microsoft-gecertificeerd is. Eindgebruikers, zeker in het mid- en large segment, zitten hierop beslist te wachten.”
Tijdens de lancering was ook Daphne van Vliet, Partner Development Manager van Microsoft Nederland aanwezig, en zij benadrukte het belang van de nauwe samenwerking tussen een provider als Odido, Microsoft als vendor en de partners. “Die samenwerking is strategisch,” geeft ze op vragen van ChannelConnect aan. “Samen zijn we een belangrijk onderdeel van de strategie van onze klanten. Daarom benaderen we hen en onze partners ook gezamenlijk, startend met deze bijeenkomst in de Galgenwaard.”
Ceriel Roland geeft desgevraagd aan dat Kreuze betrokken was bij de propositieontwikkeling. “We kregen marketinginformatie, commerciële informatie, maar ook technische informatie. Daar hebben we feedback op kunnen geven. Wij denken dat het op die manier, bijvoorbeeld qua commerciële propositie het beste bij onze klanten gaat landen.”
Voorwaarden aan partners
Dit betekent overigens niet dat elke partner zomaar kan deelnemen, blijkt uit het gesprek. Van Rijn: “Je moet als partner van Odido en
Microsoft wel geaccrediteerd te zijn op het Modern Workplace stuk. Maar, geeft hij aan, het gaat om een laagdrempelig portfolio, dat makkelijk te implementeren is en eenvoudig in gebruik. “Het adoptieniveau in Nederland is ook erg hoog.”
Aan het eind van zijn presentatie richtte Gijzenberg zich nog even direct tot de partners in de zaal. “Voor mij gaat zaken doen altijd om en over interactie tussen mensen. Mensen doen zaken met mensen. Dus goed dat we even bij elkaar zijn, dat we snappen van elkaar hoe onze business werkt en hoe we onze business samen kunnen versterken.“ Met die woorden sloot Gijzenberg af.