Bij Xelion ligt de nadruk in het lange bestaan van het bedrijf op de technische backend. De VoIP-aanbieder had tot doel altijd direct te reageren op aanvragen van hun klanten, zo zegt CEO Thijs van den Ende. “We leverden altijd snel op, en daar hebben we veel klanten mee gewonnen.”
Roadmap
De markt voor cloudgebaseerde communicatie is een stuk volwassener dan een paar jaar geleden. De noodzaak voor stabiliteit en voorspelbaarheid is groter geworden. Dat zagen ze bij Xelion ook. Daarom is sinds kort het proces van ontwikkeling veranderd. “In plaats dat we zo snel mogelijk nieuwe functies willen uitrollen, steken we nu meer tijd in optimalisatie,” zegt Van den Ende. Dat doen ze op vaste momenten. “Daarmee verbeteren we de stabiliteit. Belangrijk is dat we een duidelijke roadmap volgen van wat we wanneer implementeren. Dat zorgt op de lange termijn voor verbeteringen, zeker voor bestaande klanten.”
We steken nu meer tijd in optimalisatie in plaats van zo snel mogelijk nieuwe functies uit te rollen
Aanvragen voor nieuwe features worden op vaste momenten in het jaar in behandeling genomen. Individuele klanten en partners wachten dan soms iets langer op een nieuwe feature, maar ze weten volgens Van den Ende dan wel waar ze aan toe zijn. “We weten nu precies wat we wanneer opleveren. Dat helpt onze partners transparant naar de klant communiceren. Zo borgen wij dat onze oplossingen op de lange termijn beter worden.”
Nieuwe huisstijl en logo
Deze nieuwe roadmap aanpak is een verandering die niet direct zichtbaar is. Wat wél zichtbaar is, is de nieuwe huisstijl met onder andere een nieuw logo, slogan, website en campagne. Dat is niet alleen een cosmetische verandering, zo zegt Van den Ende. “Laten we eerlijk zijn: aan de voorkant zag ons communicatieplatform en website er wat gedateerd uit. Voor ons was stabiliteit belangrijker dan de uitstraling.” Partners en hun klanten kijken ondertussen verder dan dat. Een bare-bones gebruiksinterface heeft invloed op de gebruikerservaring van bestaande klanten en op het beslissingsmoment van een prospect. Daarom heeft Xelion tegenwoordig een UX-ontwerper. “Tot nu toe deden we het er een beetje bij. De ontwerper heeft samen met de marketing de volledige rebranding doorgevoerd in onze apps.” Het nieuwe Xelion is tijdens een partnerevent op 2 oktober onthuld.
Uiteindelijk biedt het ‘nieuwe’ Xelion alles wat het ‘oude’ Xelion’ al deed, zegt Van den Ende. Het blijft een op partners gerichte leverancier. “We zijn wel veel voorspelbaarder geworden,” zegt Van den Ende. “We weten precies wanneer we welke functies opleveren. En daarnaast is de feeling die het product brengt nu nog meer cruciaal.”