In de bedrijfswereld verloopt communicatie steeds vaker via apparaten in plaats van face-to-face. En al lijkt dat niet altijd zoveel te verschillen, toch heeft dat een aanzienlijke impact, zegt Arnoud Dollé. “Hoe je het ook wendt of keert, het blijft namelijk een kunstmatig geluid dat zo in je hoofd binnenkomt.”
Bovendien is volgens hem de kwaliteit niet altijd even bijzonder. “Dat kan aan de gebrekkige apparatuur liggen, maar bijvoorbeeld ook aan de internetverbinding. Het resultaat is in beide gevallen hetzelfde: vervorming, haperingen, storende achtergrondgeluiden, enzovoort. Onze hersenen proberen dat allemaal te verwerken, maar hebben daar vaak heel wat moeite mee. Het resultaat: fouten in de communicatie, vertragingen, stress en vooral vermoeidheid, wat op termijn kan bijdragen tot het ontstaan van burn-out.”
IMPACT 1000
EPOS streeft ernaar om het natuurlijke geluid dat we al sinds mensenheugenis gewend zijn zoveel mogelijk te benaderen. “Daarom hebben we eerder dit jaar de IMPACT 1000 op de markt gebracht. Dit toestel filtert niet alleen omgevingsgeluiden weg – noise cancellation is natuurlijk niet nieuw – maar er zitten nu ook op de microfoon filters, waardoor er geen of nauwelijks achtergrondgeluiden bij de ontvanger terechtkomt.”
Dollé vertelt dat personeelsleden van een grote Europese bandenfabrikant al een aantal van de nieuwe headsets in gebruik hebben genomen en die merkten effectief dat ze zich op het einde van een dag vol calls veel frisser voelen dan met hun vroegere headsets. “Een online meeting bijwonen terwijl een collega vlak naast je in een andere call zit: geen probleem,” zegt Dollé. “De filters zorgen ervoor dat iedereen alleen maar hoort wat men moet horen. Wil je toch met je collega’s in dezelfde ruimte communiceren terwijl je je headset nog op hebt, dan zet je gewoon de Talkthrough-functie even aan. Ook dat is een unieke functie op onze nieuwe headset.”
Dit najaar wil EPOS aan de slag om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen ondervinden hoe dat voelt: een online gesprek dat even natuurlijk aanvoelt als een gesprek met iemand die vlak naast je zit. “Als je ons ziet op een beurs of een evenement in je buurt, kom dan eens langs en probeer het zelf eens. Je moet het horen om het te geloven. Of beter nog: je moet het net niet horen om te geloven.”