Resellers moeten kunnen vertrouwen op een platform waar ze al hun zaken rond telefonie, UC, mobiel, networking en internetverbindingen kunnen regelen. Van het doen van aanvragen, het inzien van contracten, het bestellen van hardware en het koppelen met andere platformen. Met die gedachte ging BusinessCom enkele jaren geleden aan de slag. Daarbij leefde de overtuiging dat de portal voor de diensten geïntegreerd moest worden in de reeds bestaande webshop. Technisch Consultant Mark van der Heijden: “Omdat we zelf developers in dienst hebben, kunnen we direct op wensen van partners inspelen.” Zo’n wens kan iets eenvoudigs zijn als een knop of een overzichtelijkere lay-out. Maar ook grotere aanpassingen zijn op deze manier snel te realiseren, zegt Van der Heijden. “Als je kiest voor een oplossing van derden, moet je de lijn volgen die zij hebben bedacht. Je kunt beter zelf de touwtjes in handen houden.”
Omdat we zelf developers in dienst hebben, kunnen we direct op wensen van partners inspelen
Shèr Hendrix, partner manager bij BusinessCom: “Je hebt met verschillende leveranciers te maken elk met de nodige diensten, bestelprocessen en contracten. Daarnaast heb je nog het bestel- en facturatieproces richting de eindklant. We horen van resellers dat ze iedere maand gemiddeld een dag bezig zijn met facturatie. Zonde, want er is genoeg ander werk dat moet worden gedaan. Bovendien is er een grotere kans op fouten als er geen koppelingen met de boekhoudprogramma’s of ERP-systemen zijn en gegevens moeten worden overgetypt.”
Xelion: krachtige integratie
De cloud telefoniedienst Xelion is vorig jaar in het My-Connect portfolio opgenomen en voor resellers zijn dus ook via de portal tenants te bestellen en te factureren. Thijs van den Ende, CEO Xelion: “Iets wat heel eenvoudig lijkt, is soms aan de achterkant behoorlijk complex. Dit geldt ook voor het factureren van diensten. BusinessCom heeft via onze API het dagelijks licentiegebruik op eindklantniveau uitgesplitst. Tijdens de ontwikkeling waren er nog wel wat uitdagingen, maar uiteindelijk is dit een krachtig stukje integratie geworden.”
Eigen platform
BusinessCom is enkele jaren geleden naast hardware ook met diensten gestart omdat de reseller vaak tussen twee partijen – provider en hardwareleverancier – in kwam te staan. Daarom heeft het My-Connect portfolio een eigen SIP-trunk dienst, eigen internetverbindingen en met My-Connect Telepo een eigen cloud telefonie-oplossing. Zo is My-Connect in acht jaar tijd gegroeid met behalve de genoemde diensten ook UCaaS, Networking as a Service, mobiele aansluitingen en Wifi as a Service. BusinessCom streeft ernaar voor al deze diensten en hardware een geïntegreerd bestel-, facturatie-, beheer en supportproces te bieden. Hendrix: “We willen dat het één plek is voor verschillende processen. Zo kun je als reseller makkelijk aanvragen doen en op een overzichtelijke manier alle contracten en diensten inzien. We hebben ook koppelingen met andere platformen die we als hosted dienst aan boord hebben gekregen. Zo bestaat ook het bestelproces voor een partner ten behoeve van een eindklant slechts uit een paar muisklikken.”
Voor resellers is de mogelijkheid interessant om een compleet cloudplatform aan te vragen en binnen vijf minuten een werkend systeem hebben, zegt Hendrix. “Met SIP-trunk, licenties en eventueel met toestellen. De verschillende diensten die partners via My-Connect afnemen komen via dezelfde route op één factuur terecht. Ook de facturatie van de reseller richting de eindklant is mogelijk dankzij een speciale module. En er is een koppeling mogelijk naar de ERP-omgeving van de partner. De ontwikkeling van het platform in eigen huis gaat continu door, waarbij steeds nieuwe aanbieders aan boord komen en de processen continu worden verbeterd.”
ProtectGroup: overzicht en gemak
Björn Dinslage is Telecom & ICT Engineer bij ProtectGroup in Tilburg en een frequent gebruiker van de My-Connect Portal. Via de portal bestelt, beheert en factureert ProtectGroup My-Connect diensten als internetverbindingen, SIP-trunks, My-Connect Xelion, My-Connect Telepo en My-Connect Mobile. “De portal is overzichtelijk,” zegt Dinslage. “Echt gericht op gemak voor de business partner. Tegelijkertijd is er de flexibiliteit om de portal in te richten zoals je wilt. Denk aan prijsafspraken met je klanten, je eigen product samenstellen, eigen look & feel op de facturen. Dat is heel mooi, maar ook de ISRA-checks, postcodechecker en porteringsmodule maken ons werk makkelijker. De gebruikservaring is echt anders ten opzichte van de portal van andere partijen. Wat qua functionaliteit vooral goed is, zijn de kredietlimieten op de trunks, daar voorkom je voor je klanten grote problemen mee. Wat ik waardeer, is dat de portal continu wordt verbeterd. Uiteindelijk levert de portal ons gemak en overzicht op. Dat is overigens niet de beweegreden geweest om bij BusinessCom klant te worden, want nog belangrijker dan de My-Connect Portal is dat als er een keer iets is, het ook wordt opgelost door BusinessCom.”