Sinds Covid werken we minder vaak op kantoor, maar als we wel met collega’s onder elkaar zijn, is de omgeving vaak luidruchtiger dan voorheen, weet Arnoud Dollé, Sales Director bij EPOS. “Collega’s doen wat meer aan social talk met een extra kop koffie omdat ze elkaar minder vaak zien. Moet je dan een videogesprek houden, dan zou je naar een afgesloten ruimte moeten gaan en dat kan niet altijd. Ook in een ruimte waar veel achtergrondgeluid is, wil je goed verstaanbaar zijn én je gesprekspartner goed horen. Of dat nu op kantoor is of thuis, waar de hond blaft of de kinderen soms binnen komen lopen.”

Arnoud Dollé
Achtergrondgeluid kost energie
Achtergrondgeluid is niet alleen hinderlijk voor alle gesprekspartners, het is ook bewezen dat het de kwaliteit van de gesprekken beïnvloedt. Dollé: “Wanneer je hersenen geluid horen, gaan ze dat automatisch proberen te plaatsen. Hoor je iets op de achtergrond, dan ben je je daar op het moment zelf vaak niet van bewust. Maar je hersenen moeten het wel verwerken.” Dat dit gebeurt blijkt uit onderzoek waarin mensen in een donkere ruimte met een headset op verschillende geluiden te horen kregen. “Bij achtergrondgeluid blijken de pupillen wijder te worden, een teken dat de hersenactiviteit wordt verhoogd.” Vandaar dat mensen videogesprekken vaak als vermoeiend ervaren. Kortom, hoe minder achtergrondgeluid je binnen krijgt, hoe prettiger je werkt en hoe minder moe je wordt, ook na een dag waarop je van 9 tot 5 via Teams of Zoom in gesprek bent.

Impact 760T
Minimale belasting
Op basis van het genoemde onderzoek ontwikkelde EPOS de BrainAdapt-technologie, die moet zorgen voor een minimale belasting van de hersenen die door slechte audio wordt veroorzaakt. Daarvoor gebruikt de fabrikant een aantal technieken zoals active noise cancelling en demping. Wat mensen vaak vergeten, is dat ook de kwaliteit van de microfoon een grote rol speelt, zegt Dollé. “Met de voice pick-up-technologie scant de microfoon 24.000 tot 30.000 keer per seconde de omgeving op zoek naar achtergrondgeluid om dat te filteren. Dat zorgt ervoor dat zelfs medewerkers van callcenters, die vlak bij elkaar zitten te bellen, ongestoord gesprekken kunnen voeren. Waarbij het geluid aan beide kanten ongestoord overkomt.”
Certificering
Niet iedereen vergadert altijd via hetzelfde platform. Daarom is certificering voor elk van de platformen zoals Microsoft Teams, Zoom, Google Meet, extra belangrijk. “Alles moet optimaal met elkaar samenwerken. Er zijn uitgebreide tests uitgevoerd om de compatibiliteit met elk van deze platformen te bekijken. De Impact 1000-lijn is zelfs gecertificeerd voor Teams Open Office, een waardering die weergeeft dat de headset ook echt geschikt is voor een open kantooromgeving. Een headset is met al die microfoons en andere elektronica aan boord een kleine computer geworden. Denk ook aan de algoritmes die de headsets gebruiken om de geluiden op te vangen en terug te sturen.”
Alles moet optimaal met elkaar samenwerken.
Beheer door msp’s
Zoals computers hebben ook moderne headsets software aan boord die regelmatig een update nodig heeft. Met de EPOS Manager kunnen organisaties alles wat ze van de fabrikant in huis hebben beheren. “Met deze beheertool kan een IT-beheerder iedereen in één keer updaten, ook mensen die thuis werken.” Msp’s treden ook vaak op als beheerder van deze apparaten. “Vooral kleinere bedrijven hebben geen beheerder in dienst die zorgt dat alle headsets up-to-date blijven. Er is ook veel vraag van msp’s naar de mogelijkheid om onze software te integreren in de eigen softwaresuite voor beheer. Zo kunnen ze niet alleen de headsets, maar ook het scherm, toetsenbord, muis en de hub of het docking station beheren. Op die manier nemen ze eindklanten alle zorgen uit handen.”