Er is veel gaande op het gebied van mobiele bedrijfscommunicatie. Steeds meer bedrijven stappen bijvoorbeeld over op UCaaS-oplossingen en zoeken manieren om slimmer en effectiever samen te werken. Het gebruik van een mobiele telefoonoplossing speelt een steeds grotere rol. Dit geldt met name voor de zogenoemde deskless worker, die meer functionaliteit nodig heeft op een toestel dan een kantoorcollega. Spectralink zoekt de oplossing in systemen voor mobiele bedrijfscommunicatie op basis van wifi en DECT.
Dezelfde tools voor elke medewerker
Patrick van Biemen: “Als een bedrijf met een UCaaS-platform werkt, moet een deskless worker dit ook kunnen, net als het kantoorpersoneel. Dit geldt ook voor toegang tot bedrijfssystemen, zoals een EPD in de zorg. Maar deskless workers hebben vaak ook speciale tools nodig, gericht op veiligheid en efficiëntie, zoals barcodescanners en gekoppelde alarmsystemen voor onder andere loneworkers.” Door al deze functionaliteit samen te brengen in een enterprise-graded mobiele telefoonoplossing heeft elke werknemer dezelfde tools beschikbaar, zegt Van Biemen.
Flexibele integratie
Hoe breder een aanbieder van mobiele bedrijfscommunicatie tools kan integreren, hoe meer flexibiliteit dit een klant in de toekomst biedt. Spectralink bedient klanten in veel verschillende sectoren, zoals gezondheidszorg, horeca, productie, detailhandel, onderwijs, amusement en recreatie. Elke IT-infrastructuur voor mobiele communicatie is weer anders en er zijn tal van hardware- en softwareleveranciers betrokken, zoals wifi-, PBX- en UCaaS-leveranciers, maar ook leveranciers van alarmtechnologie.
Al onze mobiele communicatie-oplossingen integreren we met de grote PBX-systemen,
Van Biemen: “Al onze mobiele communicatie-oplossingen integreren daarom met de grote PBX-systemen, zoals Mitel, NEC en Cisco-platforms. Dit geldt ook voor de grote UCaaS-oplossingen, zoals Microsoft Teams, Cisco WebEx, Zoom, 8×8, RingCentral en Destiny. Met onze DECT-oplossing integreren we met third-party alarmsystemen via XML-RPC. Onze telefoonserver kan on-premise komen te staan of als VM-Server ondergebracht worden bij een IT-partner, ook daarin integreren we flexibel.”
Noodzaak voor enterprise-graded technologie
Deze hoge mate van integratie van tools, functies en flexibiliteit binnen een mobiele telefoonoplossing bereik je niet door mobiele consumententelefoons zakelijk in te zetten, zegt Van Biemen. Elke fabrikant en model heeft zijn eigen configuratie en is hierdoor niet per se geschikt voor de zakelijke markt, wat de beheersbaarheid en het onderhoud van de toestellen alleen maar complexer maakt. BYOD vormt daarbij nog een extra complicerende beveiligingsfactor. Mobiele consumententelefoons zijn bovendien niet bestand tegen de uitdagende omstandigheden van een productie- of zorgomgeving. “De Spectralink-toestellen hebben geïntegreerde noise cancellation op basis van AI, waardoor gesprekken ook in de meest rumoerige productieomgeving verstaanbaar zijn.” Van Biemen noemt ook nog de hot-swappable batterijen en de weerstand tegen zware klappen en agressieve stoffen.
De Spectralink-toestellen hebben geïntegreerde noise cancellation
Er zijn situaties waarin je geavanceerde motion detection nodig hebt die alarmsystemen kunnen triggeren. Van Biemen: “Stel een medewerker in een manufacturing- of bouwomgeving valt of bevindt zich te lang in een bepaalde positie, dan wil je dat detecteren en een noodsignaal doorgeven. Of je wilt een extra grote alarmknop of een dodemansknop met koord op een toestel waarmee je een alarm kunt afgeven. Die mogelijkheden heb je niet op mobiele consumententelefoons.”
Volledige controle
Van Biemen betoogt dat je volledige controle wilt hebben over het ecosysteem van je mobiele communicatieoplossing om de integratie van tools mogelijk te maken. Spectralink ontwikkelde hiervoor een monitoringsysteem, genaamd AMIE (Advanced Mobile Intelligence for Enterprises). De bedoeling is om alle telefoons hiermee uniform te configureren. Dit moet ook flexibiliteit naar de gebruikers bieden. “Sommige oudere werknemers in de zorg hebben liever een DECT-toestel met echte knoppen, zoals de nieuwe S-serie. Anderen hebben behoefte aan een toestel met een touchscreen, zoals de Versity-modellen. Maar welk toestel er ook wordt gebruikt, ze hebben dezelfde tools geïntegreerd. AMIE monitort daarin de hele telefonieoplossing en stuurt zo nodig bij: van gesprekskwaliteit, verbindingssterktes tot aan signalering dat het tijd is om batterijen te hot-swappen. Daarmee ontzorg je de klant door issues te voorkomen voordat het problemen dreigen te worden. Klanten kunnen AMIE zelf inzetten of dit uitbesteden aan servicepartners.”
Welk toestel er ook wordt gebruikt, ze hebben dezelfde tools geïntegreerd.
Klaar voor verandering
Een trend die van Biemen ziet, is de uitfasering van legacy PBX-systemen naar een volledige UCaaS-telefonie oplossing. “We ondersteunen beide oplossingen, dus onze partners kunnen deze overstap vrij eenvoudig realiseren, zonder extra investeringen voor de eindklant. Hiermee wordt de technische infrastructuur weer iets eenvoudiger, wat de complexiteit van het ecosysteem vermindert en de beheersbaarheid ten goede komt. De IT-afdeling of IT-servicepartner maakt de noodzakelijke configuratiewijzigingen en de klant is weer operationeel. De brede integreerbaarheid van oplossingen in het ecosysteem van de mobiele communicatie geeft je klanten de nodige vrijheid en flexibiliteit. Of een klant nu kiest voor wifi- of DECT-oplossingen, deze aanpak zorgt ervoor dat bedrijven ondanks alle technologische veranderingen nog jaren kunnen blijven werken met dezelfde technologie.”