Ondernemingen stonden een jaar geleden “met de rug tegen de muur om snel nieuwe communicatievormen uit te rollen.” De belangrijkste drempels daarbij waren aanvankelijk aan de ene kant de angst controle te verliezen en aan de andere kant securityvraagstukken. “Het ware probleem was eigenlijk een gebrek aan kennis”, stelt Patrick Orphanides.
Ook in de nabije toekomst zal de markt voor Cloud PBX groeien. “Na de pandemie zullen veel medewerkers vaker op afstand werken en jongeren omarmden eerder al een lifestyle als digital nomad – inclusief de behoefte aan snelle instant-services, zoals Live Chat.”
Dit zal de migratie van on-premise PBX’s naar cloud PBX’s versnellen, verwacht 3CX, en daarnaast meer mogelijkheden tot mobiel communiceren nodig maken. “Ook zal de PBX een grote rol blijven spelen in de overstap van face-to-face contact naar video-conferencing”, is de overtuiging van Orphanides.
Noodzaak van digitale communicatie
Dat neemt niet weg dat er organisaties zijn die nog niet alle uitdagingen hebben geadresseerd, zoals compliancy issues (waar staan mijn data) en zeker ook de kosten die gepaard kunnen gaan met de integratie van Cloud PBX in de bestaande architectuur van een organisatie en eventueel het vervangen van de bestaande hardware.
Gebruikers zijn zich meer dan ooit bewust van de noodzaak van veilige en flexibele digitale communicatie. Dit leidde tot een groeiende interesse in zakelijke mobiliteit, weet de Channel Manager van 3CX. “Hosted VoIP Solutions, cloud based UC en UCaaS, naast alternatieve communicatiemiddelen – denk aan de integratie van SMS of Facebook Messenger – maar zeker ook video-conferencing middels een enkel platform staan nadrukkelijk in de belangstelling. Als leverancier zullen we blijven innoveren om aan de wensen van de gebruikers te voldoen.”
Als leverancier zullen we blijven innoveren
Ontwikkeling bij partners
Partners vormen het hart van 3CX’s verkoopmodel. “Het is mooi om te zien dat onze partners zich in de loop van de jaren hebben ontwikkeld van pure IT-resellers naar value-adding providers die een compleet portfolio aan kunnen bieden. Ze focussen zich niet langer op het verkopen van een product van ons, maar concentreren zich op een lange relatie met hun klanten. Daarbij treden ze op als gespecialiseerde consultants binnen bijvoorbeeld een MSP-organisatie of als Solution Provider”.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in Telecom & VoIP Dossier 2021]