COVID-19 is voor iedereen een grote uitdaging geweest. Van de ene op de andere dag ging Nederland thuiswerken. Dat ging eigenlijk prima, zonder noemenswaardige incidenten. Overbelaste netwerken en grote storingen bleven uit. “Daar mogen we als sector best trots op zijn.” Maar, zo voegt Stefphen Mans eraan toe: “Het werk begint voor de dienstverleners nu echt. De digitalisering van de economie is sinds vorig jaar enorm versneld. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van betrouwbaarheid en veiligheid.”
Zo werkt COIN – dat staat voor COmmon INfrastructure – actief samen met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en banken om sms-phishing, bankhelpdeskfraude en spoofing tegen te gaan. Vervelende fenomenen die hardnekkig voor velen financieel leed veroorzaken. “Naast kortetermijnmaatregelen werken we samen met aanbieders aan een structurele aanpak”, zegt Mans. “De telecomsector staat voor grote uitdagingen in de digitale wereld, met steeds meer AI en bots. We moeten laten zien dat je veilig gebruik kunt maken van onze diensten en netwerken: de trusted telecomketen. Dat doen we door verificatie, authenticatie en identificatie goed te regelen en speciale Identity Management-diensten, voor bijvoorbeeld financiële dienstverleners en zorgaanbieders.”
Gemene deler
Dat COIN zo’n rol kan spelen, heeft vooral te maken met dat de organisatie sinds 1999 in staat is gebleken goed af te wegen welke taken de vereniging wel en niet moet oppakken. “Want juist als je samenwerkt als concurrenten, is het belangrijk de gemene deler te vinden”, zegt Mans. “Met gezamenlijke afspraken werken we aan steeds betere gezamenlijke hoog beschikbare infrastructuur.” COIN is de beheerder van die centrale infrastructuur. Deze zorgt dat aanbieders weten naar welk ander netwerk telefonie- en dataverkeer moet worden gestuurd voor interoperabiliteit. Zo maakt COIN diensten mogelijk als nummerbehoud en de overstapservice, en telefoongidsen en 1-1-2 beschikken hierdoor over de juiste gegevens van abonnees.
De EECC is een van de grootste herzieningen van het telecomkader in 20 jaar
Inmiddels zijn meer dan 150 dienstaanbieders lid van COIN: grote bedrijven, kleine bedrijven, gericht op consumenten of B2B, wholesale, retail en ook zeer specialistische dienstverleners. “Wij zorgen dat deze aanbieders eenvoudig kunnen aansluiten op onze hoog beschikbare infrastructuur”, zegt Mans. “Zodat zij snel in business kunnen zijn, klanten kunnen aansluiten en eenvoudig kunnen voldoen aan wet- en regelgeving. Het aansluiten op de gezamenlijke infrastructuur kan eenvoudig via gestandaardiseerde API-koppelvlakken via REST/JSON, of via een gebruiksvriendelijke portal.”
EECC
Een belangrijk argument dat Mans geeft is om compliant te zijn blijven met wet- en regelgeving. De sector staat volgens hem voor een van de grootste herzieningen van het telecomwetgevingskader van de afgelopen 20 jaar: implementatie van de European Electronic Communications Code (EECC).” Deze implementatie gaat de komende tijd veel werk betekenen voor de sector en COIN”, zegt Mans. “We zoeken met de overheid bij de implementatie naar de juiste balans tussen wetgeving en zelfregulering. Het heeft voor ons de voorkeur om waar mogelijk als sector te komen tot invulling van de details middels zelfregulering.
“Sinds december vorig jaar zijn aanbieders bijvoorbeeld verplicht om consumenten en kleinzakelijke bedrijven een overstapservice aan te bieden”, vervolgt Mans. “De sector biedt deze overstapservice al meer dan tien jaar aan op basis van zelfregulering en heeft deze service in 2020 verder verbeterd. Dat zien we terug in consumentenonderzoek dat vorig jaar is uitgevoerd, waar 88% van de overstappers aangeeft tevreden tot zeer tevreden te zijn over de overstapservice.”
Wetgeving wordt voor telecomaanbieders en hun partners steeds zichtbaarder en voelbaarder, zo zegt Mans. Als een aanbieder een contract sluit met een abonnee heb je direct te maken met veel wetgeving en communicatie. “Wie levert welke diensten? Wat zijn de consequenties van een overstap? Wie is de nummerhouder, netwerkaanbieder en dienstaanbieder van het telefoonnummer. Het dient voor de abonnee helder te zijn bij wie de dienst wordt afgenomen. COIN kan aanbieders daarbij helpen. Nog geen lid, maar wel actief als telecom-aanbieder? Neem dan contact op te bespreken hoe we u kunnen helpen.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in Telecom & VoIP Dossier 2021]