Hybride werken is gedeeltelijk op kantoor werken en gedeeltelijk elders, zoals thuis, afhankelijk van de behoefte. “Vanuit Poly roepen we al jaren dat plaatsonafhankelijk werken heel goed mogelijk is, maar veel bedrijven zijn daar door corona pas van doordrongen geraakt. Ze hebben gemerkt dat mensen wel degelijk productief zijn als ze thuis werken”, zegt Sebastiaan Hoogstadt, Sales Director Benelux bij Poly. Toch zijn er steeds meer mensen die terugverlangen naar het kantoor. Daar heeft Hoogstadt wel een verklaring voor. “Veel bedrijven hebben het
afgelopen jaar in alle paniek medewerkers voorzien van elke (consumenten)headset die ze maar konden vinden. Dat zijn op zichzelf prima producten, maar niet echt geschikt om lange dagen te videovergaderen en met klanten virtueel af te spreken. Daar zijn die producten niet voor ontworpen, maar daar zijn ze het afgelopen jaar wel voor gebruikt.” Naast dat ze niet de juiste headset voor hun werkzaamheden hebben, missen ze ook de sociale aspecten van de kantooromgeving. Mede daarom zijn zij het thuiswerken nu zat en willen ze weer naar kantoor, stelt Hoogstadt.
Noodzaak van goede apparatuur
Volgens hem hoeft hij niemand meer uit te leggen dat je van huis uit kunt werken. “Ik moet nog wel uitleggen hoe de hybride werkstrategie goed werkt. De keuze voor een videovergaderplatform (Zoom, Teams etc.) is maar één aspect van hybride werken. Het platform is de basis. Vervolgens heb je keuzes te maken over de endpoints: de apparatuur waarmee je toegang krijgt tot het platform. Die apparatuur bepaalt in hoge mate de geluids- en beeldkwaliteit en daarmee de efficiëntie van de samenwerking.” Tot zijn verbazing ziet Hoogstadt nog steeds medewerkers die met hun laptopcamera’s en een consumentenheadset werken.
De perceptie is waarom je een dure headset zou kopen als de oordopjes van je smartphone ook werken? “Maar die mensen zijn ook het visitekaartje van een organisatie. Waarom zou je het gezicht van je organisatie niet passend inrichten?”, vraagt hij zich af. Daarom heb je professionele headsets en camera’s nodig die bijvoorbeeld uitgerust zijn met acoustic fence en (active) noise cancelling zodat storende achtergrondgeluiden niet hoorbaar zijn. “Als je voor corona slecht beeld of geluid had, kon je nog altijd naar kantoor gaan. Die keuze heb je echter in de toekomst wellicht niet meer als hybride werken betekent dat het aantal dagen per maand dat je naar kantoor mag, beperkt is. Daarom heb je endpoint-oplossingen nodig die die goede beeld- en geluidskwaliteit zeker wel leveren, anders mislukt jouw hybride strategie.”
Ruimtelijke ongelijkheid
Bovendien waarschuwt Hoogstadt voor het gevaar van een soort digitale scheiding. “Als medewerkers thuiszitten en een aantal mensen zit op kantoor in een vergaderruimte met de manager. Hoe zorg je er dan voor dat die mensen buiten de ruimte, die remote zitten, net zo veel invloed hebben in de meeting als die mensen in die ruimte zitten?” Bij het gebruik van slechte camera’s en headsets loop je een grotere kans op (ver)storingen tijdens de vergadering. Zo dreigt dus een ruimtelijke ongelijkheid te ontstaan. Organisaties moeten daarom streven naar ‘technologie-gelijkheid’ zodat medewerkers thuis en op kantoor gelijk zijn aan elkaar. “Daarom moet de IT de camera’s en headsets beheren”, aldus Hoogstadt.
Slimme analysesoftware
Ook al werken bijna alle kantoormedewerkers vanuit huis, dat hoeft niet te betekenen dat dit ten koste gaat van het beheer van de camera’s en headsets. “Met onze twee slimme analyse-oplossingen (Poly Lens en Plantronics Manager Pro) stellen wij onze klanten en partners in staat om ook op afstand deze endpoints te beheren, en mits nodig, de support daarvoor te geven”, legt Hoogstadt uit. “Data, zoals hoe de headset wordt gebruikt en hoe vaak, kunnen ook weergegeven worden. Op basis hiervan kunnen we onze klanten begeleiden en helpen om optimaal gebruik te maken van onze oplossingen, zodat dit ten goede komt van het welzijn van de werknemers.
‘Organisaties streven naar ‘technologie-gelijkheid’ zodat medewerkers thuis en op kantoor gelijk zijn aan elkaar’
‘COVID-compliant’
Hoogstadt verwacht dat we op kantoor voorlopig nog wel afstand van elkaar moeten houden. Ook daar heeft Poly producten voor. “Als werkgever wil je dat je vergaderruimte ‘COVID-compliant’ is. Hoe ga je ervoor zorgen dat die kantoren COVID-compliant zijn? Onze camera kan niet registreren wie er in een ruimte zit, maar wel hoeveel mensen er in een vergaderruimte zijn. Je kunt dan nagaan of dat klopt met de voorschriften voor die ruimte. Daarnaast kunnen deze video-oplossingen in de vergaderruimte met weinig tot geen aanraking bediend worden.” En COVID-compliant gaat nog verder. “Bedrijven die in het arbeidscontract vastleggen dat mensen in de basis thuiswerken en sporadisch naar kantoor komen, kunnen hun medewerkers niet meer afschepen met een goedkope headset. Daar gaan de vakbonden bij de volgende cao-onderhandelingen niet meer mee akkoord”, voorspelt Hoogstadt. “Want je gaat het gewicht buiten kantoor leggen, en als je dat niet goed inricht, mislukt jouw hybride strategie want dan willen al die medewerkers in de buurt zijn van de mensen die de beslissingen nemen.”
Thuisonderwijs
Tijdens de coronapandemie is onderwijs op afstand ook heel belangrijk geworden. “Technieken zoals acoustic fence en speaker tracking zijn basis-toepassingen voor het onderwijs. Een goed voorbeeld hiervan is de Poly Studio videobar, die automatisch de docent volgt als deze door de werkruimte beweegt. De docent kan zo gewoon lesgeven en hoeft zich niet druk te maken over de techniek of de geluids- of beeldkwaliteit.” Overigens merkt Hoogstadt dat onderwijsinstellingen zich steeds meer afvragen welke zaken op school moeten plaatsvinden en wat beter op afstand kan plaatsvinden. “En alleen al die bewustwording gaat een aardverschuiving met zich meebrengen.”
Zelf hybride werken ontdekken?
Kom gerust eens bij Poly kijken hoe hybride werken in de praktijk gaat. Poly nodigt klanten en partners uit om een virtuele rondleiding te maken door het Poly Experience Center. Dat gebeurt nu vanwege corona op afspraak en volledig online. Zo ervaart de klant direct hoe oplossingen van Poly in de praktijk werken. Een (virtual) experience tour kan aangevraagd worden via een Poly accountmanager.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in Telecom & VoIP Dossier 2021]