Het woord ‘refurbished’ is voor Wingens geen goede beschrijving van wat Renewd doet. Dat suggereert dat er onderdelen worden vervangen. En dat doen ze juist niet, zo legt hij uit. “We zijn de enige die echt alles origineel van Apple leveren, en dat garanderen we ook”, zegt de oprichter. “We zetten er geen nieuw scherm op, we vervangen de behuizing niet. We vervangen in sommige gevallen alleen de accu. De beste omschrijving is dat we gebruikte producten verkopen.”
Maar de aanpak die Renewd heeft gekozen is uniek. Het bedrijf identificeerde meteen de belangrijkste uitdaging bij het verkopen van gebruikte smartphones: vertrouwen. Door het voortouw te nemen in de ontwikkeling van het door TÜV gecontroleerde Keurmerk Refurbished, onder auspiciën van Techniek Nederland, gaat Renewd erg ver in het zich bewijzen naar gebruikers toe.
Controle door gecertificeerde partijen
“Men keek vroeger met argusogen naar een toestel dat als ‘gebruikt’ wordt verkocht”, zegt Wingens. “We hebben daarom heel hard gewerkt om dat te veranderen.” Naast de absolute eis dat onze toestellen over oorspronkelijke componenten beschikken, biedt Renewd ondersteuning die je zou verwachten van een volledig nieuw toestel, zoals 24 maanden garantie op de accu, een gratis ophaal- en retourservice in heel Europa, en dat er een originele lader en kabel mee wordt geleverd. En natuurlijk zien de toestellen er heel goed uit”.
Renewd plaatst zich dus in de markt als een alternatief voor nieuwe toestellen, met ambitieuze verkoopdoelen. “Wij willen toestellen aanbieden daar waar mensen een nieuwe smartphone zouden kopen. Daarom hebben we ook een channel-only aanpak. Wij leveren de hoogst mogelijke kwaliteit in de markt. Alle toestellen worden een voor een gecontroleerd door een door de fabrikant gecertificeerde partij. Alleen als zij zeggen dat het toestel Renewd-waardig is, dan wordt hij verpakt als een Renewd-toestel.”
Sinds 2014 voegt Renewd zo waarde toe aan de keten voor smartphones. “Daardoor zijn wij het meest groene alternatief voor een nieuw toestel”, zegt Wingens. “Alle gevolgen voor het milieu die de productie van een nieuw toestel met zich meebrengt, heb je niet met een Renewd toestel. Maar ook de problemen en uitstoot die componenten van derde partijen brengen, heb je niet omdat alles origineel is.”
Circulair
Die stimulering van de circulaire economie heeft Renewd veel lof opgeleverd. Wingens: “In januari stonden we op het toneel met de Europees commissaris voor consumentenzaken en justitie, Didier Reynders en enkele grote Europese bedrijven zoals L’Oreal, LEGO en Decathlon. We werden geroemd om onze duurzaamheid.” Ieder toestel heeft volgens hem direct een positieve milieu-impact, met besparingen op water, goud, zilver, kobalt, wolfraam, enzovoorts. “Als je een gebruikt toestel aanschaft, draag je direct op een duurzame manier bij.”
De duurzame richting is door de jaren steeds belangrijker geworden voor Renewd. Betrouwbaarheid en kwaliteit zijn sleutelprincipes in de marketing van Renewd, maar duurzaamheid is nu minstens even belangrijk geworden. “Ieder kwartaal geven we onze resellers en grote klanten een rapport, waarin we voorrekenen hoeveel ze hebben bespaard: hoeveel liter water, hoeveel kilo goud, hoeveel ton CO2, enzovoorts. Dat maakt het voordeel direct tastbaar.” Onderzoek laat ook zien dat het duurzame voor consumenten ook steeds belangrijker wordt. “Een recente enquête in België, Frankrijk en Duitsland laat zien dat 69 procent van de kopers voor gebruikte toestellen kiest vanwege de prijs”, zegt Wingens. “Maar voor 32 procent doen ze het vanwege de duurzaamheid, en dat percentage stijgt.”
Natuurlijk is het een belangrijke beperking dat je niet het allernieuwste model kunt krijgen, maar Wingens wijst erop dat ze nu al de iPhone 12 in het assortiment hebben, die afgelopen oktober is geïntroduceerd. “We verkopen naast de iPhones ook tablets en smart watches, en vooral de watches zijn zeer populair. En we hebben ook Samsung en Google in ons portfolio.”
Renewd wordt door de Europese Commissie geroemd om zijn duurzaamheid
Zakelijke markt
Het maakt Renewd ook zeer interessant voor zakelijke gebruikers. Bedrijven stellen immers andere eisen dan consumenten. Zij zoeken vaak betrouwbare toestellen, zonder dat deze meteen over de nieuwste snufjes beschikken. “Onze resellers boeken inderdaad steeds meer successen in de B2B-markt”, zegt Wingens. “Het prijsvoordeel wordt groter als je meerdere toestellen op deze manier aanschaft, terwijl je gewoon de benodigde ondersteuning krijgt en de kwaliteit zo goed als gelijk is aan een nieuw toestel.” De typische kenmerken van de zakelijke markt, zoals het leveren van een nieuw apparaat als iemand in dienst komt, zijn dingen die Renewd kan faciliteren.
In 2020 heeft Renewd een erg goed jaar gehad, ondanks de pandemie. “Natuurlijk hadden online resellers meer succes dan de fysieke winkels, die vaak gesloten waren voor langere tijd”, zegt Wingens. “We groeien ook fors. We hebben dit jaar vijf nieuwe mensen aangetrokken. En dit jaar willen we de volgende grote stap zetten.”
Geen enkel segment in mobility groeit op dit moment harder dan de markt voor gebruikte toestellen. “Het stijgt ieder jaar met rond de 20 procent. Als je nagaat dat er ieder jaar 1,2 tot 1,3 miljard toestellen wereldwijd worden verkocht, dan zie je hoe succesvol dit is.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in Telecom & VoIP Dossier 2021]