Xelion was en is sinds tien jaar als cloudaanbieder van telefoniediensten met hosted PBX en communicatiediensten relevant voor kleinere bedrijven. Het MKB ziet de waarde van de diensten en dus zijn de ruim 300 partners erg succesvol in dat segment. Maar het platform Xelion 7 is inmiddels zo fors uitgebreid met features dat bedrijven al hun communicatie op één platform kunnen organiseren en tevens kunnen integreren met bedrijfsapplicaties, contactcenters, mobiele telefonie en datadiensten. Daarmee schuift het bedrijf naar boven in de markt en dat is voor Van den Ende de kans om de komende tijd verder te groeien. Daarom werkt Xelion steeds vaker samen met oneCentral, dat een cloudplatform en infrastructuur heeft om diensten van meerdere vendors en leveranciers van communicatiediensten beschikbaar te maken voor ICT- en telecom-resellers. oneCentral verkoopt, naast die indirecte strategie, ook direct aan grootzakelijke eindgebruikers op basis van maatwerk. Nu Xelion opschuift naar ‘MKB+ en hoger’, zit daar de synergie met oneCentral.
Expertise van partners
oneCentral helpt Xelion met infrastructuurdiensten zoals hosting van het communicatieplatform, SIP-trunks, verbindingen, telefoonnummers en Teams-integratie. Xelion gebruikt de dienstverlening van oneCentral nu ruim een jaar en Van den Ende is uitermate tevreden over de samenwerking. “Naast distributie aan resellers, infrastructuur en netwerkdiensten biedt oneCentral ons IT-diensten die wij bundelen als aanvulling op onze telefonie en UC-diensten”, zegt hij. “Bovendien sluit de visie van oneCentral aan bij hoe wij ons positioneren.”
Om de beweging naar de midmarkt en grotere bedrijven te maken, ontwikkelt Xelion het portfolio verder door. Van den Ende heeft afgelopen tijd natuurlijk ook gezien hoe populair Zoom en Teams zijn geworden. Dat gegeven helpt bij het uitdragen van zijn boodschap over communicatie op één platform. Xelion biedt vergelijkbare diensten als Microsoft, Zoom en andere UC-vendors. Maar in de markt hoort hij van klanten dat die stap naar UC en videocommunicatie niet altijd even makkelijk verloopt. “De huidige situatie leert ons dat kleinere bedrijven willen dat hun communicatie en IT altijd ‘makkelijk’ zijn met ‘on the spot’ kwaliteit. Maar zo werkt dat niet altijd. Goede UC en videocommunicatie vereisen veel schakels in de keten en dat overzien die bedrijven vaak niet. Dat kan misverstanden veroorzaken”, zegt hij.
Behoefte van bedrijven
Desondanks is de les van de pandemie dat het bedrijfsleven echt behoefte heeft aan videocommunicatie en screensharing. “We ontwikkelden deze diensten al voor ons platform en die gaan we nu versneld implementeren en uitrollen. Wij geloven dat bedrijven al hun communicatie via één platform moeten organiseren. Dat is efficiënter, makkelijker en goedkoper en het beantwoordt aan de huidige behoefte van bedrijven. We spreken daarover met onze partners zodat ook zij dat inzien en die visie uitdragen. Dat spel wordt complexer”, zegt Van den Ende. “Al je communicatie daadwerkelijk bundelen en naar mobiel en video ontsluiten, vraagt om meer en betrouwbaardere verbindingen. In onze samenwerking met oneCentral is dat geborgd.”
Honderden seats
Door die samenwerking kan Xelion dus makkelijker de stap maken naar de midmarkt vanaf 500 seats. Veelal volstaan producten van ‘mainstream’ leveranciers volgens Van den Ende voor deze groep niet. Hij voert momenteel gesprekken met klanten voor wie honderden vestigingen worden aangesloten of duizenden Chromebooks worden uitgerold. “Doorgaans heeft dit type bedrijven een Mobile Only-strategie en dat sluit perfect aan bij ons portfolio en onze visie”, zegt hij. “Xelion 7 integreert naadloos met mobiele devices en datadiensten en biedt componenten voor contactcenters. Bovendien bieden we applicatie-integratie met een lange lijst tools zoals voor facturering, roosteringssystemen, ERP en CRM en we werken met grote merken zoals Dynamics, AFAS, Salesforce en Zoho.
‘Een klant die ‘gewoon’ een PBX uit de cloud wil, stelt de verkeerde vraag’
Onze store heeft klik-en-klaar applicaties die zijn gecheckt op AVG en functionaliteit. Klanten kunnen die zelf bestellen of hun reseller kan dat doen en implementatie plus support bieden. De applicaties worden aangeboden in een SaaS-model zodat klanten naar wens kunnen op- of afschalen. Als er behoefte is aan gespecialiseerde support, bieden we experts uit ons netwerk. In beginsel zitten alle gangbare applicaties in de store, maar als een specifieke applicatie toch ontbreekt, kunnen we die zelf of via partners alsnog koppelen middels API’s. Zo zijn we de one-stop-shop en faciliteren we klanten bij al hun communicatie. Bedrijven maken hun organisatie zo sales gerichter. Gezien de huidige transitie in de markt is nu het moment om hierover na te denken, want deze keuzes maak je voor jaren.”
Complexe wereld
Xelion schuift dus op in een complexer wordende wereld. “De wereld wordt inderdaad niet simpeler”, zegt Van den Ende lachend. “Ook producten worden complexer en dat merken bedrijven. Maar als je je business en je klanten serieus neemt, moet je mee. Klanten en medewerkers willen niet meer alleen bellen. Hoe zorg je er dus voor dat je je bedrijf, je bereikbaarheid, maar ook je online aanwezigheid maximaal integreert met de communicatie van je organisatie en je medewerkers? Waar die dan ook werken. Hoe maak je je organisatie service-gerichter? Heb je de goede informatie op het juiste moment zodat je efficiënter werkt? Dit zijn vragen bij bedrijven in de midmarkt, waar wij samen met partners als oneCentral oplossingen voor ontwikkelen. En partners en het kanaal in bredere zin gaan mee. Bedrijven stellen andere vragen en hebben andere behoeften dan voorheen. Een klant die ‘gewoon’ een PBX uit de cloud wil, stelt de verkeerde vraag. Hij zal de komende jaren namelijk anders met zijn communicatie moeten werken want de wereld ziet er over vijf jaar heel anders uit.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 7 – 2020]