Anderhalf jaar geleden werd Connectivity Factory opgericht, het resultaat van een overname van Ingram Micro Connectivity door de zakelijke tak van de Yielder groep (voorheen de Telecombinatie groep). In november 2019 werd ook Televak Centers toegevoegd aan Connectivity Factory. “We hebben dus in relatief korte tijd een uitgebreid partnernetwerk opgezet”, zo vertelt directeur Gerben de Haan. “We hebben aangesloten businesspartners van alle soorten en maten en door heel Nederland. Allemaal hebben ze een andere partnerbehoefte op het gebied van mobiel, vaste connectiviteit en ICT. Onze uitdaging is om een gemeenschappelijke deler te vinden.” “De basis bij het vinden van die gemeenschappelijke deler is dat onze partners allemaal communicatieproducten leveren”, zegt Ron Wiesbrock, Senior Business Consultant bij Connectivity Factory. “Het is van belang dat je kennis van de drie hoofdbestandsdelen, namelijk ICT, telefonie en mobiele netwerken, samenbrengt zodat de partners op een hoger niveau raken. Veel partners zijn gespecialiseerd in slechts één onderdeel. Hen helpen we om een totaalspeler op het gebied van connectiviteit te worden.”
Hogere verwachtingen
Die totaaloplossing is van cruciaal belang in een markt die snel verandert. Van businesspartners wordt steeds vaker verwacht dat ze op alle fronten mee kunnen denken. Bedrijven denken niet langer meer in termen van communicatie via een specifiek medium, maar aan een totaaloplossing waarbij alles via diverse kanalen samenkomt.
Van partners wordt steeds vaker verwacht dat ze op alle fronten mee kunnen denken
Connectivity Factory staat de partner op meerdere manieren bij in het verkrijgen van de nodige kennis. Het eerste, zo noemt Wiesbrock, is het Connect-trainingsprogramma dat ieder jaar opnieuw start. Een jaar lang krijgen partners toegang tot een intensief trainingsprogramma, afhankelijk van waar men behoefte aan heeft. De Haan vult aan dat op basis daarvan elk jaar vier thema’s worden gekozen. “Je moet dan denken aan thema’s als Unified Communications, Internet of Things, mobiele werkplekken, cloud-computing enzovoorts. In elk kwartaal staat één thema centraal.” Na het volgen van dit programma kunnen onze partners volledig zelfstandig aan de slag”, aldus Wiesbrock.
Hij vervolgt: “Daarnaast hebben we ons College Elite-programma, een programma wat alles omvat. Van algemene productkennis en salesondersteuning, tot aan de implementatietrajecten. Met dit programma krijgen onze partners toegang tot de kennis en kunde van ons Connectivity Solutions Team. Dit team zorgt niet alleen voor ondersteuning, maar ook voor de implementatie uit naam van de businesspartners. Wij kunnen het hele traject uit handen nemen”, vat Wiesbrock het samen.
Partners samenbrengen
Connectivity Factory ondersteunt de partner, maar onderling kunnen ze ook veel voor elkaar betekenen. “We hebben gezamenlijke sessies, waarbij we partners samenbrengen om van elkaar te leren”, zegt De Haan. “Specialisten leren zo van andere specialisten om uiteindelijk het portfolio verder te verbreden. Diversiteit is echt onze kracht.”
‘Diversiteit is echt onze kracht’
Juist in een jaar als dit, waar ICT- en telecombedrijven vol aan de bak moeten, zijn dergelijke trainingsprogramma’s zeer welkom. “Digitalisering staat met stip bovenaan de agenda’s”, zegt De Haan. “Wil je als bedrijf op grote schaal overstappen op professioneel thuiswerken, dan moet er veel geregeld worden. Onze businesspartners spelen daar goed op in. Oplossingen voor werkplekken, infrastructuur en security worden enorm gestimuleerd.”
Deze trend was al gaande, maar door de coronacrisis is het in een versnelling gekomen. “Traditionele communicatie wordt vervangen door hosted communicatie. Bedrijven willen efficiënter en digitaal werken. De noodzaak om dat nú te doen is veel groter dan voorheen”, aldus Wiesbrock. “Daarnaast doen onze partners hun eigen business nu ook anders dan voorheen. Ze zijn efficiënter gaan werken, door de situatie in de wereld eerder dan ze dachten.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 7 – 2020]