De transitie van IT naar de cloud is in een versnelling gekomen door de coronapandemie, vertelt Richard Jonker, Vice President SMB Product Line Management bij NETGEAR. “Bedrijven gingen begin dit jaar door een fase van paniek en urgentie, maar zijn nu beter ingericht op de thuiswerker. Dat weerspiegelt zich in het koopgedrag van onze klanten. NETGEAR is zowel actief in de b2b als de consumentenmarkt. We helpen enerzijds consumenten bij het verbeteren van hun netwerk en zorgen er anderzijds voor dat bedrijven hun werknemers in staat kunnen stellen om veilig en snel te communiceren.”
Er is nu sprake van een overgang naar een nieuwe generatie WiFiapparatuur, waarbij gebruik wordt gemaakt van WiFi 6. Jonker: “WiFi 6 komt op het juiste moment. NETGEAR is de MKBkampioen, wat betreft prijs en gebruiksgemak hebben we het perfecte profiel om de thuiswerker optimaal te faciliteren.”ITmanagers en beheerder willen hun netwerk nog wel beheren op 5, maar niet op 500 locaties, aldus Jonker. “Het management van die accespoints hebben we in de cloud geïntegreerd, waardoor bedrijven dit zelf kunnen beheren en eenvoudig het bedrijfsdataverkeer gescheiden kunnen houden van het overige ‘gezinsverkeer’. Sommige bedrijven kiezen ervoor om dit uit te besteden en dat zorgt voor kansen binnen het kanaal. Sinds de coronapandemie zien we dat ons cloudbeheerplatform Insight enorm is gegroeid. Dit heeft ook voor een bewustzijnsverandering gezorgd: IT is gewoon een service geworden, af te nemen via een abonnement.”
Arend Karssies, Regional Director Benelux bij NETGEAR: “We zien dat een heleboel resellers denken: eindelijk kunnen we iets bij onze klanten neerleggen dat vernieuwend is, waar behoefte aan is en waar we ons dienstenpallet mee kunnen uitbreiden. Bovendien worden ook pijnpunten als dekking, snelheid en veiligheid geadresseerd. Resellers kunnen kiezen voor puur een hardwareinvestering of voor netwerk as a service, of wireless as a service.” Op dit moment is NETGEAR de enige speler die WiFi6-oplossingen voor het MKB aanbiedt, benadrukt Karssies. “We hebben de juiste switches en het juiste systeem. Er is heel veel interesse van resellers om met deze salespropositie naar eindgebruikers te gaan.
WiFi 6 biedt ook kansen op het vlak van VoiceOverWiFi. Er wordt te makkelijk geroepen: regel maar een meeting via Zoom of Microsoft Teams. Daar hangt echter wel een kostenplaatje aan. Met ons cloudsysteem Insight Pro, PoE(+)switches en acces points hebben we zowel de remote cloudmanagementlaag als de volledige hardwarelaag volledig gedekt voor de (VoIP)reseller.“Alles wat een reseller nodig heeft voor een fatsoenlijke Voiceover WiFi-implementatie kunnen wij aanbieden”, vult Senior Engineer Eric Lindeman aan. “Als er een WiFidesign nodig is voor een eindgebruiker, houden wij daar rekening mee, zodat we het juiste WiFinetwerk kunnen ontwerpen. Hoe het resellerknaaal er over een jaar uitziet? Het overgrote merendeel zal overgestapt zijn op cloudmanagement. Het remote managen van klanten was altijd al een talking point, maar met de komst van corona, is dit in een versnelling gekomen. Resellers zullen niet alleen kantoorlocaties managen, maar zoals gezegd ook de thuiskantoren.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 7 – 2020]