Van Oostveen ziet dat onze communicatie zich steeds meer naar de cloud aan het verplaatsen is. “Die verandering van het hele communicatiepatroon is ook onlosmakelijk verbonden met Pridis”, vertelt hij. “Wij focussen ons op het leveren van toepassingen binnen de cloud en slaan een brug tussen de communicatieoplossingen van verschillende leveranciers. Denk aan de communicatieoplossingen van Avaya, Unify, Cisco en Mitel. Wij zijn als het ware de spin in het web die al deze diensten met elkaar verbindt in één overzichtelijke tooling.”
Sinds de start van de coronacrisis is onze manier van communiceren essentieel veranderd. Naast de traditionele oplossingen zijn Microsoft Teams, Ringcentral, Alcatel Rainbow, Zoom en Unify Circuit gemeengoed geworden binnen bedrijven. “Al die diensten werken perfect binnen hun eigen ecosysteem. Maar gebruik je meerdere oplossingen tegelijkertijd binnen je organisatie, dan is het lastig om deze met elkaar samen te laten werken”, zegt Van Oostveen. “Bovendien dringt nu ook het besef door dat er een gedegen oplossing moet komen om niet alleen binnen het bedrijf goed te kunnen communiceren, maar dat bedrijven ook goed bereikbaar moeten zijn voor de buitenwereld. Op al die vlakken spelen de producten van Pridis een belangrijke rol. We zien dan ook een enorme vraag naar onze oplossingen.”
Vooral de vraag naar front-end-oplossingen is gegroeid sinds thuiswerken de norm is geworden, zegt Van Oostveen “Niet alleen de traditionele telefooncentrale moet nu in de applicatie ondersteund worden, maar ook diensten als Teams, Zoom, Twitter, Facebook en WhatsApp. Vervolgens moet al deze inkomende communicatie weer vanuit de organisatie gerouteerd worden naar de thuiswerkers. Met een oplossing als Connecsy Enterprise maken wij dat toegankelijk.”
Sneller naar de cloud
Van Oostveen gaf al aan dat Pridis zich steeds meer focust op het leveren van toepassingen binnen de cloud. “Dat is ook essentieel, aangezien steeds meer bedrijven overschakelen naar multi-tenantapplicaties in de cloud. Wij zorgen er ervoor dat al deze services worden ontsloten.” Desondanks bestaat er volgens Van Oostveen nog een grote kloof tussen de ‘oude’ communicatie-wereld en de IT. “In de IT zijn cloudoplossingen al jarenlang gemeengoed. Maar het is nu zaak dat ook de traditionele telecomresellers aanhaken en ervoor zorgen dat zij de clouddiensten gaan ondersteunen. Anders zijn zij straks hun handel kwijt.”
Hoewel digitale communicatie steeds belangrijker wordt, hoopt Van Oostveen dat een deel van het persoonlijk contact snel weer terugkomt. “Voor een deel zal het blijvend zijn, denk aan beurzen, congressen en webinars via streaming. Maar digitale communicatie heeft ook zijn tekortkomingen. Zo mis ik bijvoorbeeld het persoonlijk contact met mijn klanten en lokale resellers. Hoeveel technologische oplossingen er ook op de markt komen, dat gemis aan persoonlijke relaties zal techniek nooit kunnen oplossen.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 7 – 2020]