De coronacrisis heeft een enorme impact op het bedrijfsleven in Nederland, om het maar even tot ons land te beperken. Dit heeft geleid tot een enorme vraag naar diensten zoals Teams, Zoom en andere vormen van UC en collaboration. Maar ook hardware vloog de deur uit. Uit gesprekken met distributeurs blijkt dat ze in het voorjaar niet aan de vraag konden voldoen. De situatie is enigszins weer genormaliseerd, maar het is duidelijk dat organisaties in enkele weken hebben bereikt waar ze al jarenlang over na hebben gedacht. Vrijwel alle werknemers in Nederland hebben het afgelopen half jaar ervaring opgedaan met UC, videobellen en conferencing.
‘Thuis werken laat de fragmentering van het IT-landschap zien’
Het is dus héél snel gegaan. Maar is die snelheid eigenlijk wel een goede ontwikkeling? Veel aanbieders, distributeurs, operators en integrators geven aan dat deze stormachtige opkomst initieel wel goed was voor het besef rondom UC&C-oplossingen, maar bedrijven en publieke organisaties, zoals het onderwijs en de zorgsector, zullen komende tijd echt een pas op de plaats moeten maken. Een té snelle introductie van té veel applicaties kan medewerkers overspoelen, wat vervolgens weer kan leiden tot onvoorziene risico’s. Adoptie is daarbij cruciaal, dus daarin moeten bedrijven gaan investeren. Technologie is immers geen doel op zich. Bedrijven moeten zich nu echt gaan oriënteren op manieren om medewerkers aan te laten haken en een vertaalslag maken naar welke technologie nuttig én nodig is voor de organisatie. Technologie moet vóór hen werken in plaats van tegen hen. Dit inbedden in een organisatie vereist training en opleiding.
Samenwerken en security
In het verlengde daarvan liggen securitykwesties die (kunnen) ontstaan door het grote aantal thuiswerkers. Voor mensen die thuis vanuit een onbeveiligde omgeving werken, inloggen, bestanden delen en mobiele devices gebruiken, is beveiliging cruciaal. IT-beheerders verliezen gemakkelijk het zicht op (het gedrag van) werknemers. Recente cijfers laten dan ook een sterke stijging zien van het aantal securitydreigingen door thuiswerkplekken, nepmails of aanvallen via mobieltjes.
Naast het gedrag van medewerkers laat thuiswerken en de al langer bestaande fragmentering van het IT-landschap binnen veel organisaties zien hoe snel een grote schaduw-IT kan ontstaan. Ook dit kan risico’s met zich meebrengen, zowel op het gebied van security als beheer. De tools van de grote internationale leveranciers voldoen inmiddels versneld aan de (meeste) voorwaarden voor security en compliance, waardoor ze in hoofdlijnen veilig zijn. Alleen weten veel IT-afdelingen steeds minder goed wat medewerkers doen en welke tools zij gebruiken. Dit is zorgelijk en maakt herbezinning urgenter dan ooit.
Kansen voor het kanaal
UC implementeren is veelomvattender en complexer dan veel organisaties denken. Dat biedt dus kansen voor ICT- en telecomresellers die klanten goed kunnen supporten bij de uitrol, integratie, adoptie en compliance. Juist bij bedrijven die IT-investeringen willen uitstellen omdat de inkomsten dalen en een mogelijke economische krimp vanwege de coronacrisis op de loer ligt. Resellers en providers zullen hen de risico’s die hierdoor ontstaan moeten uitleggen. Uitstel kan immers ten koste gaan van onder andere security. Bedrijven staan momenteel voor een periode waarin zij moeten beoordelen wat er in de toekomst voor hun organisatie mogelijk moet zijn. Dat vraagt ook om investeringen. Moderne UC werkt nu eenmaal niet optimaal samen met tien jaar oude hardware. Het kanaal en de sector zullen bedrijven hierover informeren. Veel leveranciers belonen partners extra die hierop inzetten.
Toekomst
Bedrijven zullen het werk en de medewerkers als gevolg van deze omwentelingen herwaarderen. Ze hebben de afgelopen maanden de waarde van thuiswerken ervaren en dat is winst. Maar die winst kan snel verloren gaan als medewerkers onvoldoende worden meegenomen. Dat betekent enerzijds een andere fysieke inrichting van gebouwen, kantoren, werkruimtes en thuiswerkplekken om medewerkers optimaal te faciliteren.
‘Telecom heeft meer dan elk segment in de ICT invloed op mensen’
Een term die steeds vaker wordt gehoord is ‘hybride werkplek’. Als ze die aansluiting missen staan ze liever (in de file) onderweg naar kantoor. En dan zijn we weer terug bij af. Anderzijds heeft de nieuwe werkelijkheid in telecom ook invloed op ogenschijnlijk niet aan communicatie gerelateerde zaken zoals teamgeest, leiding geven, arbeidsvoorwaarden, ARBO, AVG, privacy, leaseauto’s, maar ook verlof, kinderopvang en andere arbeidsrechtelijke kwesties. Zo blijkt dat telecom meer dan elk ander segment in de ICT invloed heeft op mensen en zakelijke relaties.
Geopolitieke impact op telecom
Geopolitieke ontwikkelingen en handelsoorlogen hebben in 2020 ook grote invloed gehad op de telecomsector. Het geschil van de Amerikaanse president Donald Trump met het Chinese Huawei heeft een onuitwisbare handtekening gezet op de Europese telecom industrie. Steeds meer regeringen en operators waren afgelopen jaren huiverig en weren Huawei inmiddels schoorvoetend uit de (core)netwerken van hun 5G-infrastructuur. Of die keuzes terecht zijn… lastig te zeggen. Europese leveranciers, met Ericsson en Nokia voorop, spinnen er garen bij. Of die trend doorzet (de uitkomst van de Amerikaanse verkiezingen is bij het schrijven van dit stuk nog onbekend) en of bedrijven en consumenten hiermee zijn gered van cyberaanvallen, spionage of andere vreselijke zaken? Alleen de toekomst zal dat leren.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 7 – 2020]