De digitale werkplek is niet meer weg te denken uit ons werkende leven. Samenwerking en de integratie van verschillende communicatiemiddelen in één Unified Communications-platform is daarbij van cruciaal belang. De pandemie heeft dat proces alleen maar versneld, zo zegt Emile Jongboer, CCO bij Detron. “Opeens zat iedereen thuis en moesten we op een andere manier leren samenwerken.” De noodzaak dat mensen bereikbaar moeten zijn voor interne én externe vragen en om veilig data te delen en te bewerken, ook met klanten en leveranciers, is alleen maar groter geworden. “Je verwacht dat mensen met elkaar bellen en mailen, maar organisaties zien hoe de dingen zijn veranderd. Er zijn allerlei mensen die op hetzelfde moment aan dezelfde dingen werken, zowel binnen als buiten de organisatie. Dat betekent dat je de werkplek zo moet organiseren dat je op ieder moment, op iedere plek en vanaf ieder device bereikbaar moet zijn vanuit de cloud.”
Adrie Waterman, bij Detron verantwoordelijk voor business development, voegt eraan toe dat telefonie minder centraal staat in de communicatie dan voorheen. “Tiencijferig bellen gebeurt nog maar weinig. Je belt tegenwoordig e-mailadressen, en je chat bijvoorbeeld eerst met de vraag of iemand beschikbaar is voor een call-gesprek. Dat is niet bellen, maar samenwerken, waarbij je documenten deelt en vergaderingen belegt. Dat is communiceren 2.0.” Microsoft Teams, zo zegt Waterman, is daarvoor een belangrijke oplossing gebleken, vooral tijdens de pandemie, maar ook nu we weer deels terugkomen op kantoor.”
Detron Digital Workspace biedt het veilig en eenvoudig delen van data aan AudioCodes integreert alles in één dienst
Provider onafhankelijk
De ontwikkeling van de oplossing begon al eerder, in 2017. Toen startte Detron als een van de eerste partners het proces om Microsoft Cloud Voice (Phone System) naar de markt te brengen. “Enkele uitgangspunten voor de blauwdruk van het nieuwe cloudvoiceplatform waren dat het provider onafhankelijk moest zijn. Zo ontsluiten we met ons platform meerdere cloud-oplossingen waaronder Microsoft Teams Phone System en Mitel”, zegt Jongboer, “De clouddiensten moeten vanuit het datacenter van Detron of van de klant kunnen worden ontsloten.” Het veilig aanbieden van data via een geïntegreerde URL-achtige omgeving in Detron Digital Workspace, en vooral ook de eenvoud van het gebruik, waren belangrijke concepten, zo voegt Jongboer eraan toe.
Het nieuwe integrale communicatie- onderdeel van de Detron Digital Workspace is uiteindelijk op de markt gekomen onder het label DetronConnect365 (DC365), en is ontwikkeld in samenwerking met AudioCodes. “We kozen voor AudioCodes omdat we een partner wilden die ons echt in de breedte kon helpen”, zegt Waterman. “We wilden onze klanten kunnen bedienen met service en management tooling, en ze hebben ook actief bijgedragen aan het ontwerp van de oplossing.”
“Maar”, zo voegt hij eraan toe, “Detron Connect 365 stelt organisaties ook in staat in eigen tempo de overstap te maken, vooral in de midden- en grootzakelijke markt waar Detron zich voornamelijk op richt. “Een ziekenhuis kan bijvoorbeeld met een eigen systeem voor zorg-oproep werken, zonder cloud, en medewerkers hebben lang niet altijd behoefte aan een nieuwe app. Tegelijkertijd willen de staf en ondersteunende teams wel een Teams-oplossing.” Door de technologie van AudioCodes te gebruiken kan Detron haar klanten deze flexibiliteit aanbieden. Ondertussen heeft Detron ongeveer 120 implementaties van het Connect-platform uitgevoerd.
Hele spectrum
DetronConnect365 is hybride inzetbaar, en bij AudioCodes zien ze het als hun rol om het hele spectrum van communicatiebehoeften af te dekken. “De informatiewerkers die vooroplopen met de adoptie van technologie moeten wij kunnen accommoderen”, zegt Jasper Maters, Regional Sales Director Benelux & Nordics van AudioCodes. “Het is een zeer brede oplossing. We moeten vooraan zitten met de technologische ontwikkeling en innovaties. Tegelijkertijd nemen we 25 jaar aan ontwikkelingen in onze platformen mee, en dat blijven we ondersteunen.” AudioCodes integreert zo alles in een dienst. “Infrastructuur, management door zowel eindklant als dienstverlening, voice quality en alles eromheen, recording, artificial intelligence, het zit er allemaal in.” De uitdaging voor Detron om dit goed te doen is dus minder van technische aard, want AudioCodes levert het allemaal. Het is vooral de menselijke kant waar veel aandacht aan wordt besteed. “Het is aan de gebruiker zelf om bewust te zijn van de noodzaak om bereikbaar te zijn”, zegt Waterman. “Maar het coronavirus heeft dat gevoel erg versterkt.”
Adoptie
Adoptie is voor Detron en haar klanten een prioriteit. Ook de manier waarop Detron de behoefte vaststelt, houdt daar rekening mee. “We kennen allemaal de term ‘persona’s wel”, legt Jongboer uit, “maar niemand wil in een hokje geduwd worden. Daarom zijn we gaan denken in werkstijlen. Toen bleek dat bij bijvoorbeeld montagebedrijven de werkstijl tussen de monteurs en de directie weinig verschilt. Ze zijn veel onderweg, genereren weinig data, maar moeten wel heel snel bij die data kunnen. Zo breng je een organisatie snel terug tot enkele werkstijlen, wat het erg behapbaar maakt om te standaardiseren en automatiseren. Zo konden we snelheid maken.”
Die snelheid bleek met de pandemie cruciaal. De trend naar communicatie 2.0 was al sterk, en is opeens extreem versneld. “De investeringsbereidheid is extreem toegenomen”, zegt Jongboer. “Iedereen ziet dat we nooit meer op die traditionele manier gaan werken.” Maters voegt eraan toe: “Je kunt de invloed van het afgelopen jaar niet onderschatten. We hebben vijf jaar in één jaar gedaan.”
Ga naar www.detron.nl voor meer informatie over Detron Connect 365. Bezoek www.audiocodes.com voor meer informatie over AudioCodes.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 5 – 2021]