Sterke groei aantal applicaties
Veel ondernemingen namen al langer geleden eerste stappen naar cloud- en SaaS-services, maar de pandemie en het daaraan gekoppelde thuiswerken versnelde die trend. “Inmiddels kampen veel bedrijven met een wildgroei aan applicaties en serieuze uitdaging met het management ervan en de security.” Garbutt maakt duidelijk dat de partners van Augmentt op dit moment meer dan 370.000 applicaties onder management hebben. “Soms groeit dit aantal met 10% per week!”
De opmars van SaaS en Cloud is niet zonder reden. “Ondernemingen verhogen de productiviteit van de medewerkers en rekenen vaak af naar ratio van gebruik.” Ook maakte de transitie bedrijven minder afhankelijk van hardware. Garbutt: “Als voorheen het netwerk van een onderneming uitviel, stond het hele bedrijf stil. Nu kan iedereen op elke plek en elk moment werken. Dat is het grote voordeel van SaaS.”
Juist ook mkb-ondernemingen stapten massaal over op SaaS-applicaties. “Het aantal MSP’s dat die klanten helpt bij het applicatiemanagement en de security is echter nu pas groeiende. Deze markt is een grote kans voor partners die geld willen verdienen aan het aanbieden van managed services op het gebied van cloud- en SaaS-applicaties.” Garbutt is er van overtuigd dat partners die keuze ook zullen moeten maken. “Wie als serviceprovider niet de stap naar de cloud maakt, wordt overbodig op redelijk korte termijn.”
Schaduw-IT
Veel wordt in de media gemeld over security-problemen. “En terecht, want het aantal incidenten stijgt enorm snel. Wat wel eens wordt vergeten is, dat die stijging parallel loopt met de groei van het aantal applicaties dat bedrijven gebruikt. Er bestaat een directe relatie: er is simpelweg veel meer aandacht voor security nodig. Want data blijven steeds minder vaak binnen de ondernemingen, maar vloeien naar een groot aantal applicaties weg.”
Volgens Gartner is 30 tot 40 procent van het geld dat aan SaaS-applicaties besteed wordt weggegooid geld. Ziedaar de kans voor MSP’s
Een van de problemen bij het management (en daarmee bij de beveiliging) is te vergelijken met een ijsberg, stelt Garbutt. “Boven water zie je alleen applicaties die je dagelijks gebruikt. Dus de programma’s van Microsoft, Google en Salesforce. Data gaan echter ook continu naar apps die minder veilig of compliant zijn.” In de praktijk kunnen dit applicaties zijn die medewerkers buiten de IT-afdeling om gebruiken. Garbutt: “Als we IT-management vragen in te schatten hoeveel schaduw-applicaties er in gebruik zijn binnen de organisatie, dan blijken het er in de praktijk altijd drie tot vier keer zo veel te zijn.” Daarnaast speelt ook vaak, dat goedgekeurde applicaties nog toegang verlenen aan mensen die niet meer in dienst zijn of die inmiddels andere gebruikersrechten hebben.
Tot slot leidt gebrekkig applicatiemanagement er vaak toe dat bedrijven over licenties beschikken die niet gebruikt zijn of dat applicaties onder meerdere licenties in gebruik zijn. “Volgens Gartner is 30 tot 40 procent van het geld dat aan SaaS-applicaties besteed wordt weggegooid geld. Ziedaar de kans voor MSP’s.”
Platform met drie onderdelen
Het idee achter Augmentt is te vergelijken met de filosofie waarmee MSP’s ooit startten, maakt Garbutt duidelijk. “Toen ging het om het management van een grote hoeveelheid hardware, nu om applicaties.”
Het platform van Augmentt bestaat uit drie onderdelen: Discover, Secure en Engage. Discover is de module die licht laat schijnen op schaduw-IT. Het brengt alle SaaS-applicaties in beeld en zorgt ervoor dat het gebruik gemonitord kan worden. Hierbij kan op werknemerniveau getoetst worden wie welke applicaties gebruikt en hoe vaak. Ook is meteen duidelijk wie applicaties gebruikt die als risicovol te boek staan. “Deze medewerkers kunnen vervolgens op een alternatief gewezen worden.”
Door het applicatielandschap te standaardiseren en applicaties die niet compliant of onveilig zijn te weren, is de eerste stap op het gebied van security al gezet. “Daarnaast kan de MSP ook direct een rapportage leveren van security-incidenten, en bijvoorbeeld checken of medewerkers hun Multi Factor Authenticatie gebruiken. Je kunt de klant actief tonen waar het gevaar loert.”
Het platformonderdeel Engage is er om de technici van de MSP te helpen bij het efficiënt monitoren van de applicaties bij een groot aantal klanten. Garbutt: “Veel van dat werk kan door niet heel technisch geschoold personeel uitgevoerd worden, zodat de MSP zijn specialisten kan inzetten voor werk met een hogere marge. Op deze manier kunnen partners serieus geld verdienen met applicatie management.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Telecom, VoIP & UC Dossier 2022]