Stappen voorwaarts bij 5G
Agentschap Telecom zet zich in voor de beschikbaarheid en veiligheid van de digitale infrastructuur, zo stelt het zelf. “Dit doen we door ervoor te zorgen dat er meer frequenties gedeeld kunnen worden, door gemeentes te helpen bij de uitrol van 5G en door onderzoek te doen naar ontwikkeling van het internet.”
Een belangrijke stap voorwaarts in de uitrol van de vijfde generatie mobiele netwerken (5G) is de verdeling van de 700, 1400 en 2100 MHz-banden. Samen met de mobiele netwerkoperators zorgt Agentschap Telecom ervoor dat deze banden goed en veilig in gebruik worden genomen en dat er aan de gestelde eisen wordt voldaan. Een van die eisen heeft betrekking op de landelijke dekking, blijkt uit de monitor.
Voor een goede dekking en een optimale datacapaciteit in heel Nederland, is in de vergunningen in de 700 MHz-frequentieband bij de uitgifte in 2020 een dekkings- en snelheidsverplichting opgenomen. Elke mobiele operator moet in elke gemeente op 98% van de oppervlakte een openbare dienst aanbieden. Vanaf juli 2022 moet buitenshuis een datasnelheid van minimaal 8 megabit per seconde (Mbps) worden gerealiseerd. En in juli 2026 wordt deze minimale datacapaciteit opgehoogd naar 10 Mbps. “Met deze snelheden kunnen consumenten en bedrijven diensten gebruiken zoals browsen, audio- en videostreaming,” meldt de monitor.
Regelgeving voor AI
De uitrol van 5G staat niet op zichzelf. In toekomstige netwerken versmelten diensten immers met de infrastructuur. Hierin komen cloud, Internet of Things, AI en telecomnetwerken samen, waardoor nieuwe toepassingen voor diverse sectoren en de maatschappij mogelijk worden.
De opkomst van AI wordt steeds zichtbaarder. Besluiten worden genomen op basis van beschikbare data in systemen (algoritmes) in plaats van door mensen. Vanuit de maatschappij ontstaan vragen over ethiek en privacy met betrekking tot het gebruik van AI. Ook in de werkvelden waar Agentschap Telecom toezicht houdt ontstaan steeds vaker AI-toepassingen. De organisatie zet daarom in op het opdoen van ervaring met en kennis van AI.
Internet of Things te vaak onveilig
Internet of Things (IoT) apparatuur verandert onze maatschappij, weet Agentschap Telecom. Het aantal apparaten groeit hard voor zowel thuis- als zakelijk gebruik. Naar verwachting zullen er in 2025 zo’n 75 miljard apparaten wereldwijd in gebruik zijn. Maar de snelheid waarmee slimme apparaten worden ontwikkeld en op de markt gebracht worden heeft een prijs, blijkt uit de monitor: ze zijn vaak onveilig en vormen daarmee een groot risico voor de maatschappij. Voor de gebruiker zijn de privacyaspecten van groot belang, maar besmette apparaten kunnen ook ingezet worden voor DDoS-aanvallen.
We werken steeds meer samen in digitale ecosystemen en voelen de dreiging van kwetsbaarheden voor alle betrokkenen in dat ecosysteem
Er is nieuwe wet- en regelgeving binnen de Europese Unie opgesteld voor apparaten die vanaf 1 augustus 2024 moeten voldoen aan de nieuwe eisen opgesteld in de Radioapparatenrichtlijn. Deze eisen hebben betrekking op de cyberveiligheid van slimme apparaten. Agentschap Telecom houdt vanaf 1 augustus 2024 toezicht op slimme apparaten die op de markt worden gebracht door fabrikanten en importeurs.
Inspecties bij cloud-service providers
Agentschap Telecom houdt in het kader van de Wet Beveiliging Netwerk en Informatiesystemen toezicht op digitale dienstverleners. In Nederland is de grootste groep binnen deze sector die van de clouddienstverleners.
Afgelopen jaar hebben heeft de organisaties een aantal uitgevoerd bij digitale dienstverleners. Een aantal daarvan betrof inspecties naar aanleiding van incidenten waarbij diensten werden verleend aan de zorgsector. Een elektronisch patiëntendossier, ondergebracht bij de clouddienst, kon een aantal uren niet worden geraadpleegd door zorgmedewerkers. De verstoring van de clouddienst door een DDoS-aanval had, zoals dat heet, aanzienlijke gevolgen vanwege een mogelijk risico voor het verlies van mensenlevens.
Zelf-assessment voor dienstverleners
Het belangrijkste doel van deze inspecties is het verhogen van de digitale weerbaarheid van digitale dienstverleners. Met andere woorden: het voorkomen en sneller herstellen van cyberincidenten. Maar ook op andere manieren wordt aan dit doel bijgedragen, schrijft het agentschap. Zo is een online self-assessment voor digitale dienstverleners ontwikkeld. Daarmee kunnen de dienstverleners zelf toetsen in welke mate ze aan de zorgplicht voldoen en de resultaten benchmarken. Deze self-assessment gaat nog in de eerste helft van dit jaar live.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Telecom, VoIP & UC Dossier 2022]