“Wij denken fundamenteel anders over ‘PBX uit de cloud’ dan partijen die vanuit een fysieke PBX-praktijk komen,” geeft Johan Dalstrom, Chief Product Officer bij Dstny, in gesprek met ChannelConnect aan. “Traditioneel is een PBX een fysiek apparaat dat ergens in het kantoorgebouw staat. De belangrijkste functie is het zorgen dat kantoormedewerkers met elkaar en met connecties buiten het kantoor kunnen bellen met het telefoontoestel dat op hun bureau staat. Wij bouwen ons cloud-PBX voor en rond de gebruiker.” Of, zoals de CPO stelt: “Wij verbinden geen apparaten maar mensen, waar zij zich ook bevinden.”
Voorsprong voor Nordics
Tijdens het gesprek geeft Dalstrom, die met ChannelConnect belt vanuit Zweden, aan dat de integratie van mobiel in business-omgevingen, inclusief koppelingen met bijvoorbeeld CRM-systemen, in Noord-Europa vaak al breder zijn geadopteerd. Mensen zijn er al aan gewend dat je mobiel precies op dezelfde manier kan werken als met een vast telefoontoestel. “Waarom dat bij ons precies is kan ik niet aangeven,” zegt Dalstrom, “maar feit is wel dat dit de thuismarkten zijn van twee hele grote leveranciers van mobiele netwerken, namelijk Ericsson en Nokia. Er is hier veel focus op het ontwikkelen van mobile first-omgevingen, vaak bij de grote leveranciers zelf, maar zeker zo vaak ook bij toeleveranciers van hen en subcontractors.”
Groei
De CPO ziet dat de markt in Nederland voor deze toepassingen weliswaar al heel volwassen is. “Bijna iedereen heeft een mobiele telefoon en gebruikt het toestel ook zakelijk, maar er is beslist nog ruimte voor groei. En dus voor partners die zich op deze markt richten.” Dstny verwacht dat ook in Nederland klanten nadrukkelijk gaan vragen om een volledige integratie van mobile met een cloudcommunicatie-oplossing. “Zodat je alles wat je zakelijk nodig hebt kunt verrichten met een mobiel toestel.” Dat komt er onder meer op neer, dat het zakelijke nummer wordt getoond, ongeacht het toestel, de applicatie of de webomgeving waarmee je het contact legt. “Corona heeft de vraag naar plaatsonafhankelijk werken beslist versterkt. Medewerkers willen nu ook over het mobiele gebruiksgemak beschikken in de werkomgeving.
Dstny’s buy and build-strategie
Dstny maakte de afgelopen jaren een sterke internationale groei door. Het voegde een groot aantal geacquireerde bedrijven samen tot een geheel en bouwde daarop oplossingen. De overname van Telepo, waarvan Dstny klant was, vormde een belangrijke stap, legt Johan Dalstrom uit. “Zij begonnen 15 jaar geleden al met cloud-PBX, lang voordat anderen ermee startten. Telepo, groot in de Nordics-markt, leverde echter alleen de software.” Een ander bedrijf dat Dstny acquireerde, Soluno, was juist weer actief in de integratie van deze software en was sterk in het bieden van services rondom de propositie. De combinatie van Telepo en Soluno vormde de basis waarop Dstny het eigen UCaaS-platform kon bouwen.
Rol in informatiestroom
Een partner die het UCaaS-platform aanbiedt in combinatie met andere producten van Dstny kan een grote rol spelen bij het inrichten van de informatiestroom bij ondernemingen. “Denk aan het maken van koppelingen met het CRM en ERP-systemen, ook als dat een on-premise applicatie is. Dankzij die integratie kunnen medewerkers altijd alle relevante klantinformatie zien, ongeacht het device of de applicatie waarmee ze communiceren.”
Wij vonden dat het telefoneren vanuit Teams beter kon, en ontwikkelden daarom een native koppeling met ons UcaaS-platform.
Hiervoor heeft Dstny NL de afgelopen jaren VoIPcube ontwikkeld om snel integraties met diverse CRM- en ERP-systemen op diverse platformen zoals Dstny UCaaS mogelijk te maken. Daarnaast realiseerde Dstny ook voor het UCaaS platform een native koppeling met Microsoft Teams. “Teams is ontzettend goed als samenwerkingstool. Het opzetten van groepen en het delen van documenten en opzetten van workflows is geweldig ingericht. Wij vonden echter dat het telefoneren vanuit Teams beter kon, en ontwikkelden daarom een native koppeling met ons UcaaS-platform. Zo heeft de gebruiker het beste van de twee werelden.”
Efficiënt werken dankzij analysetools
Ook biedt Dstny een andere nieuwe service: Dstny Analytics. Dalstrom: “Dit is een essentieel onderdeel voor veel ondernemingen die veel klantcontacten onderhouden om de statistieken en informatie te hebben om steeds efficiënter te kunnen werken. Onze analysetool geeft hun informatie om kosten te besparen.” Zo geeft het systeem aan op welke momenten in de week meer mensen de klantenservice benaderen, zodat dan meer personeel ingezet kan worden dan op de rustige dagdelen. “Ook zorgen we ervoor dat mensen die de klantenservice benaderen voor informatie snel geholpen worden. FAQ’s worden zelden gelezen, dus wij maken gebruik van een op AI-gebaseerde chatbot die op elk moment kan overschakelen op direct menselijk contact met een callcenter-agent.”
Samenwerking met T-Mobile Nederland
In Nederland zal Dstny UCaaS een belangrijke rol gaan spelen. “Door een verregaande samenwerking met T-Mobile Nederland zal ook de mobiele integratie van het UCaaS-platform de komende maanden worden verwezenlijkt,” zegt Ed Smit, managing director van Dstny NL. “In het partnerkanaal dat we bedienen via Destiny White Label Service zal hiervoor ook de T-Mobile propositie T-Inside worden ingezet.” De unlimited propositie van T-Mobile Nederland zal een belangrijk aspect worden van de Mobile First-strategie waarop Dstny de komende jaren zal inzetten. Hiervoor zal Dstny NL als reseller van de T-Mobile @work propositie optreden.