Nooit concessies doen aan kwaliteit, dat is volgens Patrick van Biemen een van de kernwaardes van Spectralink. “We innoveren continu, en we zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om onze oplossingen te integreren in samenwerking met andere vendoren”, voegt de Strategic Accountmanager Spectralink eraan toe. “We houden onze aandacht op het belangrijkste item: de daadwerkelijke telefoon. We hebben heel veel succes met de Versity-serie, met of zonder LTE/scanner. Ook zijn we echt trots op de spraakkwaliteit die we bieden en hoe we een teamorganisatie verbonden houden.”
Van Biemen noemt daarbij ook de naadloze integratie met de belangrijkste softwareoplossingen in de markt, de ondersteuning van applicaties en het feit dat de toestellen erg licht zijn. Ook biedt Spectralink het mobiele analyseplatform AMIE (Advanced Mobility Intelligence for Enterprises) voor het centrale beheer van apparaten.
Robuust en betrouwbaar
Spectralink merkt dat de eisen in de markt steeds hectischer worden. Organisaties hebben behoefte aan toestellen die robuuster zijn, en ook betrouwbaarder als het gaat om connectiviteit. “Bij alarmapplicaties voor in de zorg gaat het om milliseconden waardoor mensenlevens verloren kunnen gaan”, schetst Van Biemen. ICT biedt veel meer mogelijkheden dan traditionele telecomverbindingen, maar is ook complexer en daarmee minder fouttolerant.
“De verschillende PBX-leveranciers moet je ook kunnen integreren in wifi-omgevingen. We leveren een standaard in-house ontwikkelde native SIP-dialer mee. Die kun je integreren met je telefonie, waardoor alle communicatie wordt samengebracht. Dit gaat veel verder dan een consumentensmartphone die zakelijk wordt ingezet.”
Mobiele medewerkers moeten zich zoveel mogelijk in dezelfde samenwerkingsomgeving bevinden. Je moet barrières weghalen.
BusinessCom
In Nederland is BusinessCom sinds 2019 de value-added distributeur voor Spectralink, en dat verloopt aan beide kanten naar wens. “We hebben in 2020 een award ontvangen voor “Highest Revenue Growth” en in 2021 de award voor “Distributor of the Year”, zegt Piet Sprangers, Pre-Sales bij BusinessCom. Van Biemen benoemt enkele voordelen van BusinessCom vanuit zijn oogpunt: de logistieke dienstverlening is uitstekend, de samenwerking met resellers klopt als een bus en ze nemen hun rol als value-added partner zeer serieus. “We hebben veel klanten in bijvoorbeeld de zorg, en daar is drempelloze communicatie cruciaal”, zegt Sprangers. “Steeds meer van deze klanten willen alarmapplicaties, en de omzet voor Spectralink komt zowel uit het wifi-portfolio als uit DECT. Want DECT mag dan ouder zijn, het heeft wel degelijk nog een belangrijke plek.”
In Nederland wordt weliswaar sterk geïnvesteerd in wifi, maar dat wil volgens Van Biemen en Sprangers niet zeggen dat de klassieke oplossingen worden uitgefaseerd. “Het is nog steeds een uitstekende oplossing voor faciliteiten waar de dekking van wifi niet goed genoeg is, of omgevingen met meerdere locaties”, zegt Van Biemen. Bestaande DECT-klanten hebben evengoed behoefte aan geavanceerde functies, en Spectralink blijft die ook bieden.
De manier van samenwerken is aanzienlijk veranderd, zeker ook door COVID.
Microsoft Teams
Een recente toevoeging aan de toestellen van Spectralink is de directe integratie met Microsoft Teams, iets dat voorheen alleen mogelijk was via een PBX en een Session Border Controller. Door die tussenstappen weg te halen, haalt Spectralink een stuk complexiteit weg en worden toestellen ook echt zichtbaar in het beheercentrum van Microsoft Teams. Dat betekent extra gebruiksgemak, omdat alle gebruikers van dezelfde applicatie gebruik maken. “We hebben de irrelevante, verouderde technologie aan de kant gezet, en konden daardoor kritieke werknemers verbinden met hun hybride-werkende collega’s.”
UCaaS
Het past volgens Van Biemen volledig in de trends die nu de communicatiemarkt spelen. UCaaS neemt steeds meer de plaats in van de on-premise PBX. “De manier van samenwerken is aanzienlijk veranderd, zeker ook door COVID”, zegt Van Biemen. “Je hebt het over meer dan 270 miljoen actieve gebruikers die Teams inzetten. Maar terwijl bureaumedewerkers grootschalig gebruik zijn gaan maken van samenwerkingstools, hadden eerstelijnsmedewerkers geen toegang tot deze oplossingen. Daarom hebben wij als Spectralink de integratie met Teams gerealiseerd met onze DECT-oplossingen. Zo verbeteren we de communicatie tussen balie-medewerkers en eerstelijnsmedewerkers.”
Verpleegkundigen, artsen, maar ook winkelpersoneel en productiepersoneel zijn gebonden aan specifieke locaties. “Je kunt via de DECT-oplossing zien of iemand ingelogd is en direct contact opnemen.”
We zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om onze oplossingen te integreren in samenwerking met andere vendoren.
De behoefte om legacy weg te ruimen is in de communicatiemarkt zeker aanwezig. Het bespaart kosten en ontsluit allerlei nieuwe functies die voorheen niet beschikbaar waren. Maar dat betekent niet dat alle oudere technologie moet worden afgeschreven. “Zeker niet”, zeggen Sprangers en Van Biemen in koor. Van Biemen: “De hoofddoelstelling is dat mobiele medewerkers zich zoveel mogelijk in dezelfde samenwerkingsomgeving bevinden. Je moet barrières weghalen. Alleen zo verbeter je de Teamservaring met elkaar.”