Veel trends die naar boven komen in het Datto rapport zijn niet heel verrassend. De massale trek naar de cloud zet nog wel even door en MSP’s verwachten dat in 2023 minimaal 75 procent van het werk van hun eindklanten plaatsvindt in de cloud. Een van de grote drijvende krachten daarachter is natuurlijk die andere grote trend: de omslag naar hybride werken.
Een interessante vraag is wie nu eigenlijk wordt bediend door de MSP. Uit het onderzoek van Datto blijkt dat 71 procent klanten heeft in het mkb met 20 tot 200 werkplekken. Dit is een daling van 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Eindklanten spenderen tussen 5000 en 15.000 US dollar per jaar aan managed services.
Het lijkt erop dat MSP’s zich meer dan voorheen richten op verticale markten. Gemiddeld werken ze voor drie tot vijf industrieën, en een jaar geleden was dat nog vijf tot zes. De top drie van deze industrieën worden gevormd door ‘high tech’ (47%), gezondheidszorg (44%) en telecom (41%), dat vorig jaar nog de lijst aanvoerde.
Scheidslijn tussen MSP en MSSP is dun
E-mailbeveiliging staat ruimschoots bovenaan de lijst met diensten die MS(S)P’s hun eindklanten leveren (76%). De top drie bestaat verder uit wachtwoordbeleid (71%) en advies op het gebied van beveiliging en compliance (69%). Veel MSP’s houden zich steeds meer bezig met preventie en het daarmee nauw verwante monitoring. De scheidslijn tussen MSP en MSSP is overigens maar dun. 97% van de MSP’s levert ook managed security services, zo blijkt uit het Datto rapport.
Ruim een derde van de ondervraagden ziet nog volop kansen voor nieuwe business als het gaat om beveiliging. Dat geldt dan vooral nieuwe diensten, zoals managed detection & response (30%), dark web monitoring (30%), web content filtering (29%), compliance monitoring (29%), toegangsmanagement (29%), endpoint detection & response (EDR, 28%) patch management (28%) en incident response (28%). Kijken we naar de beveiligingsproblemen die MSP’s bij hun klanten tegenkomen, dan gaat het in de eerste plaats om virussen en malware, phishing en endpointbedreigingen.
Nog steeds ruimte voor MSP’s
“Uit ons rapport komt duidelijk naar voren dat het alleszins de moeite loont om jezelf als managed service provider in de markt te zetten”, zegt Hans ten Hove, Director Northern Europe van Datto. “Er zit nog volop groei in de securitymarkt, vooral als je je bekwaamt in preventie, monitoring en disaster recovery.”
Het rapport The Global State of The MSP: Looking Ahead to 2023 is gebaseerd op onderzoek van het bureau Strategy Analysis in Boston. Via een online enquête zijn bijna 1900 personen ondervraagd, die allemaal werkzaam zijn bij een MSP en daar bovendien een invloedrijke functie bekleden. Het ging daarbij zeker niet louter om Datto-partners; slechts 17 procent is klant bij het bedrijf, zodat het ‘wc-eend’-effect geen rol speelde.
Scan de QR-code om het rapport The Global State of The MSP: Looking Ahead to 2023 te downloaden.