Naar eigen zeggen heeft Netgear een enorme inhaalslag gemaakt de afgelopen jaren op het gebied van Wifi voor het mkb. “Dit vanuit de doelstelling dat we steeds de eerste willen zijn die nieuwe technologie vertalen naar specifieke mkb-oplossingen.”
Als voorbeeld geeft Arend Karssies Wifi 6E, dat Netgear geschikt maakte voor specifieke mkb-toepassingen. Hij doelt daarbij op een gunstige prijsstelling en features. “We leveren enterprise-apparatuur voor een mkb-prijs, met software die inspeelt op de wensen van de reseller die mkb-bedrijven als klant heeft. Aangevuld met uitgebreide services en dienstverlening.”
Netgear biedt specifieke mkb-features
Zo beschikt de apparatuur over software waarmee een partner meerdere mkb-kantoren of vestigingen eenvoudig vanaf een centraal punt kan beheren. “En door de proactieve firmwareupdates blijft het geheel veilig.” Daarnaast ondersteunt de software de veel voorkomende behoefte bij resellers om meerdere klanten vanuit één managementomgeving te monitoren. “De partner kan niet continu bij zijn klanten over de vloer komen en heeft daarom baat bij remote-oplossingen. Wij voorzien daarin.” Het gaat daarbij niet alleen om de software op de devices zelf, maar ook om de managementlaag die zich als een paraplu over het gehele netwerk uitvouwt. “Zo kan een partner heel eenvoudig een MSP-model uitrollen.” Los van de producten die Netgear bouwt, speelde afgelopen jaar ook een rol in de positieve weerklank die het merk vindt in de markt dat de fabrikant in staat is gebleken voldoende voorraad aan te houden.
Drie aspecten in Netgear Ambassadors-programma
Zijn collega Onno Annema, Europe Wireless Business Development Manager vult aan dat de kracht van Netgear als fabrikant is, dat alle producten zelf ontwikkeld worden. “Daarbij nemen we steeds de uiteindelijke doelgroep en gebruik van de producten als uitgangspunt.”
Wie kiest voor indirecte levering moet zorgen voor optimale ondersteuning van partners
Dat maakt het voor de specialisten van de fabrikant mogelijk om de partner te ondersteunen bij het samenstellen van de optimale configuratie van een netwerk. “Wij werken dan bijvoorbeeld aan de hand van een plattegrond de oplossing uit.” Op die manier, geeft Karssies aan, komen drie aspecten samen in het Ambassadors-programma, zoals Netgear het partnerprogramma noemt. “Hardware, software en ondersteuning.”
Twee rollen voor distributeurs
ChannelConnect wil weten wat de rol van de distributeur is in het geheel. Karssies: “Die is cruciaal als het gaat om ervoor te zorgen dat we voorraad hebben. Niet alleen voor de vraag van vandaag, maar ook om in de behoefte over een kwartaal te voorzien.” Samen met de distributiemanager kijken de distributeurs drie tot vier kwartalen vooruit om ervoor te zorgen dat de resellers over alle benodigde Netgear hardware kunnen beschikken.
“Daarnaast trainen we continu de medewerkers van de distributeurs, zodat die als eerste contactpunt van de partners al op vragen antwoord kunnen geven. Dit in de wetenschap dat ze altijd kunnen opschalen naar een van de specialisten in de Netgear-organisatie.”
Annema vult aan: “Support krijgen partners direct van Netgear. En niet via een 0900-nummer, maar persoonlijk van een system engineer of accountmanager. Wie kiest voor het indirecte leveringsmodel, en dat doen we, moet zorgen voor optimale ondersteuning voor de partners.”
Feedback van partner verwerken
“Kijk, we spreken niet voor niets over een Value Added Reseller,” benadrukt Karssies. “De partner voegt waarde toe en waarde moet zich vertalen in marge.” Dit klinkt logisch, maar is het niet. “Alleen het product doorschuiven is niet de opgave voor onze partners. Daarvoor kan een klant bij een discounter terecht. Maar doordat wij feedback uit de markt vertalen naar de producten en die specifiek voor onze ambassadeurs beschikbaar stellen, kan de partner zich profileren en geld verdienen.” Als voorbeeld geeft hij de wens bij veel organisaties een derde laag in het management van de apparatuur aan te brengen. “De reseller is zelf de eerste laag, de eindklant de tweede, maar die relatie heeft soms nog intern een IT-medewerker in dienst die ook bepaalde zaken moet kunnen aanpassen of monitoren. Daarin voorzien we nu.” Ook kunnen de Netgear Pro Wifi Ambassadors vier jaar lang profiteren van 24/7 ondersteuning door de fabrikant. Een belangrijke asset bij het opbouwen van een MSP-praktijk.”
Annema: “We zijn actief in 27 landen. Hebben kennis van de markt en ontvangen feedback uit de markt. We vragen continu waar partners tegenaanlopen. Dat geven we door aan onze productdevelopers.”
Karssies: “Daarom nodigen we partners uit contact met ons op te nemen, ook als ze geen Netgear verkopen en dat wellicht ook nooit gaan doen. We willen horen wat we kunnen verbeteren, waaraan we moeten werken.”
Interesse in het Netgear Ambassadors Program?
Neem contact op met Rik de Jongh op +31 182587012 of rdejongh@netgear.com