Doordat security door de jaren zo enorm aan belang heeft gewonnen, is het voor vrijwel iedere organisatie cruciaal voor de bedrijfsvoering. Ook mkb-bedrijven moeten het goed geregeld hebben, en kloppen daarvoor steeds vaker aan bij Managed Service Providers. Maar welke partner er ook achter staat, ze moeten volgens Diana Harter van WatchGuard kunnen terugvallen op een gespecialiseerde leverancier. Die moeten zowel hun platform als hun partnerprogramma op orde hebben.
“Met zowel een platform als een programma kunnen partners sterke relaties met hun leveranciers opbouwen en hun vaardigheden op het gebied van beveiliging verbeteren”, zegt ze. “De voorwaarde is dat de leverancier een gevestigd belang heeft bij het trainen en ondersteunen van hun partners.”
Andere kwaliteiten van een goede securityleverancier zijn onder meer transparantie bij inbreuken of datalekken en vooruitdenken met productontwikkeling en ondersteunende diensten.
Drie overwegingen
De vraag is hoe partners de securitybehoefte kunnen beoordelen. End-to-end security is een nogal grote belofte, zo zegt Harter. “De gekozen leverancier moet goed aansluiten op het bedrijfsmodel. Ze moeten technische training, ondersteuning, beheer én rapportage bieden.” Bovendien moet het frontend-team een oplossing hebben die eenvoudig te leren en te verkopen is. Dit moet tegelijkertijd de gewenste financiële resultaten kunnen overleggen. Het is daardoor niet makkelijk om van leverancier te wisselen.
Daarom noemt Harter drie overwegingen die kunnen aangeven of dat misschien toch wél een goed idee is. “Je moet bepalen wat je zakelijke doelen zijn, hoe goed de bestaande securityoplossingen werken, en hoe goed de leverancier communiceert en ondersteuning biedt.” Het zijn volgens haar de kleine dingen die tonen in hoeverre een leverancier echt naar de klantbehoefte kijkt en naar de partners luistert. “Is training gratis of zijn er kosten aan verbonden? Zijn er Not For Resale-units beschikbaar voor uw technisch personeel? Zullen ze helpen bij het stimuleren van de vraag binnen uw doelmarkt? In wezen zal de leverancier een partner zijn waarmee je op lange termijn kunt samenwerken.”
Eén enkel WatchGuard platform
Een steeds grotere rol in security – vooral voor mkb-bedrijven – is weggelegd voor de MSP’s. Het Unified Security Platform van WatchGuard Technologies is helemaal toegesneden op de behoefte van aanbieders die het vooral van multitenancy moeten hebben. Het belangrijkste kenmerk is de eenvoud ervan. Partners hebben volgens Harter steeds meer behoefte aan een vereenvoudigde aanpak, implementatie en beheer van security. “Er zijn de laatste jaren enorm veel verschillende securityoplossingen ontwikkeld, en maakt het voor zowel klanten als partners lastig om het overzicht te bewaren”, zegt ze. “En ook om duidelijk inzichtelijk te hebben of alle bedrijfsonderdelen adequaat beveiligd worden.”
Het Security of ONE-principe van WatchGuard Technologies lost dat op door alles in één platform samen te brengen. “Onze partners die het Unified Security Platform-framework hebben overgenomen, zien dat hun werknemers meer beveiligingskennis en probleemoplossingsvaardigheden opdoen”, zegt Harter. “Omdat ze nu maar één platform en al zijn mogelijkheden hoeven te leren, hebben de medewerkers er vertrouwen in klanten te helpen. En zelfs aanvullende diensten en mogelijkheden aan te bieden. Deze partners breiden hierdoor hun managed services uit en houden hun klanten tevreden.”
Geen angst aanjagen
Ze wijst erop dat partners hiervoor niet hoeven terug te grijpen op het inboezemen van angst. “Het is financieel zinvol om slim om te gaan met beveiliging”, zegt Harter. “Veel van de inbreuken gebeuren immers op gebruikersniveau. Als gevolg hiervan dwingen wereldwijde nalevingswetten bescherming van identiteit en gevoelige gegevens af. Cyberverzekeringen dwingen veel partners ook om hun endpoints te versterken om in aanmerking te komen voor fatsoenlijke verzekeringstarieven. In het bedrijfsleven kun je niet meer om cybersecurity heen.”
Uiteindelijk verwacht Harter dat het snel duidelijk gaat worden welke securityoplossingen in de praktijk werken, en welke niet. “Naarmate de wereldwijde nalevingsvoorschriften toenemen, is het belangrijk dat partners werken met beveiliging die een uitgebreide, eenvoudig geïntegreerde oplossing biedt om hun personeel bij te scholen.”
Eén aanspreekpunt van WatchGuard
Het idee van één platform, één leverancier draagt daar volgens haar aan bij en komt de partner van WatchGuard ten goede. “Omdat het gemakkelijker is om medewerkers en klanten te trainen in het gebruik van één beveiligingsplatform in plaats van meerdere”, noemt Harter op. “Vervolgens blijft het monitoren van de beveiliging veel eenvoudiger omdat er één deelvensterweergave is om problemen gemakkelijk te bekijken en op te lossen wanneer ze zich voordoen. En tot slot is het veiliger om accesspoints te hebben. Eén platform betekent één aanspreekpunt bij het aanpakken van beveiligingsproblemen. Als je midden in een inbreuk zit, ben je dankbaar dat je met maar één leverancier samen hoeft te werken om het probleem te identificeren en op te lossen.”