Vragen van partners gaan bijvoorbeeld over Teams–telefonie, oplossingen voor een servicedesk, klantcontactcenters, of een combinatie van één of meerdere gebruikerstypes,” vertelt Michael Vermeulen, Partner Manager bij Evolve IP. Evolve IP ondersteunt zijn partners op het gebied van advies in de pré-salesfase, maar biedt wanneer de partner daar behoefte aan heeft, ook hulp tijdens de opleverfase en dagelijkse support (2e-lijns). “Wij hebben een nauwe band met onze partners en weten dus wat er bij hen speelt, maar ook bij de eindklant.”
Joran Klarenbeek, Business Development Manager bij Evolve IP, vult aan: “Onze toegevoegde waarde is dat wij onze partners ondersteunen en adviseren met oplossingen waarmee zij een hoger klantsegment – meer FTE – kunnen bedienen. Juist dit segment zal de komende jaren sterk groeien, zo blijkt uit onderzoek dat we hebben laten uitvoeren naar de Nederlandse UC-markt. Maar juist dit segment vereist ook een andere marktbenadering dan het mkb–segment. Aan de bovenkant van de markt zijn certificeringen zoals SOC II en ISO 27001 essentieel. Ook integraties met bestaande omgevingen of maatwerkoplossingen zijn cruciaal om succesvol te zijn. Uiteraard is een goed werkende Teams–oplossing ook van belang. Juist op dit punt onderscheiden wij ons in de markt, vinden wij.”
Combinaties van oplossingen
Het portfolio van Evolve IP is uitgebreid en kan ook worden gecombineerd, zegt Vermeulen. “Denk hierbij aan UCaaS en CCaaS-oplossingen. Zo combineren wij Teams Voice en het Broadsoft-platform. Daarnaast werken we samen met back–office-oplossingen van derden. Daar hebben we uitgewerkte oplossingen voor, die we in overleg met onze partners op maat kunnen samenstellen voor de eindklanten.”
Dat UCaaS en CCaaS verschillende domeinen zijn, betekent niet dat dit totaal gescheiden werelden zijn. “Wij kunnen in overleg met onze partners ook een mix van oplossingen uit de twee hoofdactiviteiten aanbieden,” geeft Klarenbeek aan. Hij doelt hiermee op situaties waarin organisaties bijvoorbeeld hun medewerkers Micro-soft Teams laten gebruiken, thuis of op kantoor, in combinatie met contactcenteroplossingen. “Dat is in feite de meest complete invulling van Unified Communications die je kunt bedenken.”
Partners in drie categorieën
Evolve IP levert oplossingen aan verschillende typen partners. “Daarbij onderscheiden we partners in drie segmenten,” legt Vermeulen uit. “Allereerst de telecom-aanbieder, die van oudsher bekend is met het leveren van UCaaS-oplossingen. Mochten deze partijen bijvoorbeeld minder ervaring hebben met contactcenteroplossingen, dan is het toevoegen van dergelijke oplossingen in combinatie met de kennis van Evolve IP een mooie uitbreiding van hun portfolio.”
Naast de telecomaanbieder heeft Evolve IP nog msp’s en system integrators als partner (SI). “Voor een msp kan een UCaaS-portfolio relatief nieuw zijn,” geeft Klarenbeek aan. “Dan is het opbouwen van een partnership iets dat een langere aanloop nodig heeft voordat ze zelfstandig hun klanten kunnen bedienen. In dat geval blijven wij tijdens de onboarding langer betrokken en zorgen we ervoor dat de partner het juiste kennisniveau bereikt om de eindklant optimaal te ondersteunen tijdens de oplevering.”
Vermeulen benadrukt wat al langer zichtbaar is in de markt: “Sinds corona, toen we massaal thuiswerkten maar toch continu met elkaar communiceerden, zijn IT en telecom nog meer naar elkaar toegegroeid. Dat is ook de reden dat msp’s meer dan ooit actief met UCaaS aan de slag willen gaan. Dit biedt ons en onze partners uitgelezen kansen.”
Deze manier van werken past volgens Vermeulen bij de visie van Evolve IP. “Op het moment dat een partner een overeenkomst met ons heeft gesloten, denken wij actief met hen mee tijdens het sales-proces. Denk hierbij aan het definiëren van de behoeften van de klant, zoals het ontwerp van de oplossing.” Klarenbeek voegt toe: “Partners kunnen altijd terugvallen op onze expertise.” Daarnaast analyseert het team van Evolve IP geschikte prospects voor de partner en biedt het bedrijf ondersteuning bij gezamenlijke marketingactiviteiten. “We gaan ook regelmatig met partners op pad naar interessante potentiële klanten. Dat is voor ons de essentie van een partnership.”
Partners altijd in de lead
Bij de nauwe samenwerking tussen Evolve IP en haar partners staat één ding vast, maakt Vermeulen duidelijk: “Uiteindelijk is onze partner in de lead. Hij heeft immers het intensieve contact met de eindklant. “Onze partner is het gezicht naar de klant.” Dit betekent concreet dat Evolve IP vanuit een white label–model opereert. “De partners kopen bij ons de licenties in via onze portals en factureren de eindklant, uiteraard met toevoeging van partner–specifieke oplossingen.”
Het is dan ook de partner die de Evolve IP-propositie in de markt zet, besluit Klarenbeek. “De ene partner bouwt daar per eindklant een specifieke oplossing omheen, terwijl een andere partner de service één-op-één doorzet naar de eindklant.”