Barco is in 1934 opgericht en heeft als uitvalsbasis Kortrijk. Vanuit deze locatie groeide het bedrijf uit met focus op visualisatie, networking en collaboration technologie en creëerde het vestigingen in zo’n 90 landen. TD SYNNEX is een van ‘s werelds grootste technologie-partners/distributeurs van IT-oplossingen. Men richt zich op het combineren van technologieproducten, -diensten en -oplossingen. De tak Maverick richt zich op AV-oplossingen.

Christophe vande Kerckhove
Op de vraag waarmee Barco bekend geworden is zegt Christophe vande Kerckhove: “Barco richt zich op innovatieve visualisatie en collaboration oplossingen in het topsegment van de markt. Ons portfolio is breed. Bioscopen van groot tot klein maken gebruik van Barco’s technologie. In operatiekamers worden de beeldschermen via Barco’s video-over-IP ondersteund en in de meetingrooms van veel ondernemingen vind je sinds 2012 ClickShare, onze meetingroom-oplossing die bij introductie direct al een gamechanger was door zijn draadloze concept.” Dat Barco voor de channelpartners een mooi concept heeft, onderstreept Wouter Dierinck: “Het fijne van Barco is dat men voor de distributie helemaal terugvalt op een two-tier channel benadering. Distributeur en resellers brengen het product samen naar de eindgebruiker.”
ClickShare meetingroom
Al zo’n 12 jaar verkoopt Barco zijn ClickShare-producten om draad-loze beeldweergave van clients zoals laptops naar schermen in vergaderzalen mogelijk te maken. Er zijn natuurlijk meerdere fabrikanten die dat soort oplossingen aanbieden. Waarom is ClickShare Conference, dat in 2020 werd geïntroduceerd, flexibeler en een slimmere keuze dan andere oplossingen?
Vande Kerckhove: “Het bijzondere van ClickShare Conference is dat het een draadloze videoconferencing oplossing is die compatibel is met diverse conferencing platformen en waarbij de gebruiker zijn eigen laptop – het vertrouwde werkpaard – gebruikt om de videocall te initiëren. Als bedrijven kiezen voor de Microsoft Teams Room (MTR), kiezen ze voor een oplossing voor Teams. De vergaderruimte krijgt dan een eigen Teams-client met bijbehorende licentie-verplichting. ClickShare is geschikt voor alle oplossingen, dus Teams, WebEx, Zoom, Google Meet en wat er nog meer gebruikt wordt. Elke laptop in de meeting room, zowel met Windows als macOS, kan via ClickShare aangesloten worden en de videoconferentie hosten. Alle communicatie is draadloos met de ClickShare ontvanger die met het beeldscherm, camera en audio in de ruimte verbonden is. Dit is de essentie van het concept: eenvoud, flexibiliteit en geen moeilijke configuraties.”

Wouter Dierinck
Dierinck vult aan: “Bij de Microsoft MTR die gebruikt wordt in bedrijven is het de MTR-unit die de host vormt. Snel een scherm delen is dan veel complexer, zo niet onmogelijk. Bovendien richt de MTR zich hoofdzakelijk op Microsoft Teams. Speciaal voor kleinere vergaderruimtes en het mkb is er de ClickShare videobar met camera en microfoon in een all-in-one concept die dan perfect voldoet. Het aansluiten is in vijf minuten gedaan. Overigens kan elk roomsysteem, waaronder ook MTR, verrijkt worden met een passende ClickShare oplossing.”
Potentieel voor resellers
Wat betekent dit alles voor de reseller? Dierinck: “Wereldwijd zijn er 40 tot 100 miljoen meetingrooms waarvan zeker 80% nog niet aangesloten of van benodigde video voorzien is. Dat aansluiten is essentieel omdat teams bijna nooit meer compleet op locatie zijn. Voor de reseller is dit een geweldig potentieel. Daarbij komt dat ClickShare met vijf jaar garantie en gratis updates, zowel security als nieuwe features, wordt geleverd nadat ze geregistreerd zijn. Na die periode kan de klant zijn systeem inruilen voor een nieuwere versie met een aantrekkelijke korting. Je kunt dus als reseller een lange relatie opbouwen. Hiervan is ook een mooie service te bouwen, waarbij de klant ontzorgd wordt en via een ‘Meeting Room as a Service’-oplossing altijd de beste hardware tot zijn beschikking heeft. Alle hardware wordt gecertificeerd gerecycled zodat keurig aan de milieunormen voldaan wordt.” Een managementplatform kan door de IT-beheerder van een bedrijf gerund worden, maar kan ook als service door de reseller aangeboden worden. Dit moet complete ontzorging bieden voor de klant en een stabiele inkomstenbron voor de reseller. Dierinck: “Het product is zo eenvoudig in te zetten dat een reseller, die al contact heeft met een klant die IT-producten afneemt, die snel kan overtuigen dat dit voor hen een goede oplossing is. Een gratis try&buy optie van 30 dagen laat de klant zelf ontdekken wat de meerwaarde is.”