Nick Galea, CEO van 3CX
Bedrijven verwachten steeds meer van geavanceerde PBX’en en tegen die achtergrond heeft 3CX afgelopen jaar fors geïnvesteerd in de uitbreiding van haar PBX-functionaliteit. Het bedrijf speelt daarmee in op een verwachte consolidatieslag. “Vorig jaar stond in het teken van productverbeteringen”, vertelt CEO Nick Galea.
3CX levert softwaregebaseerde PBX’en die werken met populaire IP-telefoons, SIP-trunks en gateways. Het gaat om een UC-oplossing inclusief features zoals webconferencing, aanwezigheidsinformatie, softphones en smartphoneclients. “We hebben de videoconferencing verbeterd”, zegt Galea terugblikkend op 2016. “Ook hebben we ervoor gezorgd dat het product zowel on-premise als in de cloud kan draaien.
Er is veel tijd gestoken in het geschikt maken van de software voor zowel Windows als Linux. Linux is belangrijk om goed te kunnen draaien op cloudsystemen. 3CX kijkt terug op een succesvol jaar waarin de groeiverwachtingen zijn waargemaakt. “De productverbeteringen van het afgelopen jaar leggen een goede basis voor een veel groter marktaandeel wereldwijd”, aldus Galea. “We gaan die groei overigens niet alleen organisch realiseren. Afgelopen jaar hebben we al twee bedrijven gekocht.”
Hogere eisen
De eisen die bedrijven stellen aan PBX’en worden steeds hoger, merkt 3CX. “Onze klanten snappen steeds beter dat ze bij hun keuze voor een PBX moeten letten op toekomstige mogelijkheden. Ze vragen om zaken als videoconferencing, vast bellen via mobiele apps en softphones op de PC. De tijd dat ze genoegen namen met simpele PBX-functionaliteit is voorbij”, zegt Galea. 3CX is wereldwijd actief en richt zich vooral op het MKB. Bedrijven met 50 tot 1.000 gebruikers. “Komend jaar willen we het product verder verbeteren”, zegt Galea. “Zo gaan we de integratie van video verbeteren op basis van WebRTC. Ook willen we het managen van de PBX vereenvoudigen.”
Consolidatie
Galea heeft ambitieuze groeiplannen. “We streven naar een verdubbeling van ons marktaandeel”, zegt hij. “Ik verwacht dat er de komende jaren een consolidatieslag
gaat plaatsvinden. Op dit moment heeft bijna ieder land meerdere ontwikkelaars van PBX’en. Ze richten zich allemaal op de eigen markt waardoor wereldwijd honderden bedrijven hun eigen technologie ontwikkelen. Het gaat om hele complexe technologie, dus dat is nauwelijks vol te houden. Uiteindelijk verwacht ik dat we toegaan naar een stuk of tien bedrijven die wereldwijd actief zijn. Het spreekt voor zich dat wij een van de tien grote bedrijven willen zijn.”
‘Klanten letten bij de keuze voor een PBX beter op toekomstige mogelijkheden’
3CX levert zijn producten uitsluitend via partners. “We breiden het aantal partners continu uit. Zo hebben we een succesvolle samenwerking met het Nederlandse Motto Communications dat de laatste maanden van 2016 een aantrekkelijk aanbod had voor het kanaal. Dat is heel goed opgepikt en we hebben er veel nieuwe klanten bij gekregen. We gaan dat in 2017 verder intensiveren.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2016]