Nick Galea, CEO van 3CX
3CX is geen onbekende in de telecomindustrie. De soft PBX-oplossing van de ontwikkelaar van de nieuwste generatie in louter software ontwikkelde UC-oplossingen weet daardoor steeds meer gebruikers aan zich te binden. “Door een sterk vereenvoudigde uitrol kunnen eindgebruikers de kosten laag houden”, zegt CEO Nick Galea.
De PBX van 3CX is bij uitstek geschikt voor kleinere bedrijven die behoefte hebben aan een complete PBX-functionaliteit die in cloudomgevingen kan worden geïmplementeerd, volledig te beheren is en dat voor een fractie van de kosten van concurrerende systemen. PBX Express zorgt voor een vlotte en simpele installatie en bespaart beheerders veel kopzorgen. Niet alleen bij het configureren en hosten is er een maximale flexibiliteit, ook de te gebruiken SIP trunks zijn helemaal naar eigen keuze. De gebruikte devices hebben bij de 3CX-PBX ook nog eens toegang tot een groot scala aan aanvullende features. 3CX biedt soft clients aan voor Windows, Mac, iOS en Android, zodat er voor elke toepassing een oplossing is. Iedere afzonderlijke eindgebruiker heeft toegang tot basisfuncties zoals presence, chat en geïntegreerde videoconferencing. Aanvullende functies hiervoor zijn maar liefst acht simultane gesprekken en ondersteuning voor vijf web based conferentiedeelnemers aan teleconferenties. En dat allemaal in een gratis te gebruiken product.
“De PBX Express maakt het uitrollen van een 3CX-implementatie zeer eenvoudig en stelt eindgebruikers in staat dit alles te doen via een van de vele concurrerende cloud providers in de markt. Een belangrijk gegeven om kosten onder controle te houden en te verlagen”, zegt een trotse CEO Nick Galea van 3CX. Eindgebruikers van PBX Express doorlopen een installatieproces in acht stappen als zij een nieuwe PBX willen opzetten. De PBX kan werken op basis van Google, Amazon, OVH en feitelijk elke op Openstack gebaseerde VPS-omgeving. Voor de eindgebruikers is het belangrijk te weten dat de con- figuratie dezelfde features, managementfuncties en eigenschappen heeft als de bestaande 3CX-installaties die in de eigen datacenters (on premise) of cloud worden gebruikt.
Partners van 3CX hebben de mogelijkheid om de 3CX-PBX voor hun klanten te hosten. Zij kunnen via bestaande cloud providers een PBX als hosted service aanbieden. Het zijn de PBX Express Tools van 3CX die wederverkopers in staat stellen om een complete klantspecifieke PBX te configureren binnen hun eigen account bij de door hen geselecteerde cloudaanbieder. Vandaar uit kan de hele PBX voor de eindgebruikers worden beheerd. Het is een managed service die eindgebruikers een zorgenvrije configuratie garandeert. De flexibiliteit bij het kiezen van een cloudaanbieder zorgt ervoor dat partners van 3CX niet hoeven te investeren in hardware en dedicated servers voor het opzetten van complexe multitenant 3CX-installaties.
Nieuwste versie
Met de introductie van laatste versie 3CX Phone System 15.5 is het product van de cloudgebaseerde UC-specialist nog veiliger, sneller en betrouwbaarder geworden. Verbeteringen in deze laatste versie zijn een nieuwe webbased client, een verbetering in de click-to-call functionaliteit en de controle over bureautelefoons en smartphones. Gebruikers kunnen nu hun eigen functionaliteit op het gebied van inkomende gesprekken, het overzetten van gesprekken en het doorschakelen van gesprekken naar ene conference call nog eenvoudiger beheren en configureren. De nieuwe web client is van een nieuw jasje voorzien en geoptimaliseerd voor de bestaande industriestandaard browsers zoals Chrome en Firefox.
De Click2Call-extensie voor Google Chrome maakt het mogelijk om gesprekken vanuit populaire CRM-systemen en Office 365 te initiëren zonder de installatie van additionele plug-ins. Deze extensie maakt het ook mogelijk vanaf iedere webpagina met een enkele klik telefoonnummers te bellen. Ook een geïntegreerde hotelmodule is een extra voordeel voor de eindgebruikers. Voor deze functionaliteit is ook geen aanvullende installatie noodzakelijk en hij werkt probleemloos samen met standaard Windows- en/of Linux-installaties.
‘3CX 15.5 bouwt verder op Deploy Anywherestrategie’

Nick Galea
Versie 15.5 bouwt eveneens verder op de bekende 3CX Deploy Anywherestrategie. Zo kan het systeem eenvoudig op een mini PC van Intel, Zotac, Shuttle en Gigabyte worden geïnstalleerd. Door wereldwijd beschikbare systemen te ondersteunen die ook lokale support hebben, ontstaat een configuratie die aanzienlijk goedkoper is dan kant-enklare PBX-oplossingen met dedicated hard- en software. V15.5 is bij uitstek geschikt voor de kleinere kantoren die zelf geen serveromgeving hebben. In de cloud kan 3CX dankzij de flexibiliteit door veel meer hosters dan gebruikelijk worden ondersteund.
Ten slotte mag de verbeterde remote control functionaliteit niet worden vergeten. Deze functie is gebaseerd op de uaCSTA-standaard voor bureautelefoons. Hiermee kunnen telefoons betrouwbaar onafhankelijk van de locaties waar zij fysiek zijn geïnstalleerd worden beheerd. Dit geldt voor zowel de cloudgebaseerde omgevingen als on premise installaties. Net als bureautelefoons, kunnen ook de smartphone clients met deze functie worden beheerd. “3CX 15.5 bouwt verder op onze bekende Deploy Anywhere -strategie. Het systeem kan on premise in een eigen datacenter worden uitgerold of door cloudaanbieders worden gebruikt. Hierdoor hebben eindgebruikers en de partners van 3CX alle vrijheid om maatwerk te realiseren.”
Beloning loyale partners
Omdat 3CX enkel via channelpartners werkt, is een loyaal channel-programma erg belangrijk. Succesvolle partners worden met diverse privileges beloond. Zo krijgen ze toegang tot NFR-licenties voor eigen gebruik en demonstraties, directe toegang tot de supportorganisatie, wordt marketing- en verkoop- materiaal beschikbaar gesteld, verschijnen de namen op de 3CX-webpagina en is er toegang tot informatie over leads. Bovendien worden partners regelmatig uitgenodigd voor trainingen in de vorm van webinars en on site-trainingen. Alle partners van 3CX-partners kunnen aan een gratis certificeringsprogramma deelnemen. Dit proces helpt partners om effectiever te werken, zodat hun winstgevendheid groeit. Hiervoor wordt onder meer kennis en materiaal beschikbaar gesteld die een succesvolle ondersteuning mogelijk maakt.
‘Loyaliteit 3CX-partner levert voordelen en marge op’
Voor de 3CX-partners zijn ingedeeld op vier niveaus. De Affilate-partners krijgen vier simultane Not For Resalelicenties voor gesprekken. Silver-partners krijgen acht simultane NFR-licenties voor gesprekken, een listing op de 3CX-website en toegang tot leads. De Gold-partners krijgen als extra eeen prioriteit bij de vermelding op de 3CX-website en, tot slot, krijgen Platinum-partners 16 simultane NFR-licenties voor gesprekken. Partners kunnen punten verdienen door hun medewerkers de trainingen en certificaties te laten volgen. De verkoopcijfers zijn een andere manier om in niveau te groeien.
“Met het 3CX-partnerprogramma leggen we de lat weer wat hoger voor de channel partners en vernieuwen we ons committent naar loyale partners”, legt salesmanager Marcus Kogel van 3CX uit. “In tegenstelling tot concurrenten zijn wij altijd volledig gecommitteerd geweest aan onze channel partners. Dit geldt voor onze producten, maar ook voor onze verkoopprocessen. Als consequentie daarvan zal een grote loyaliteit van de partner richting 3CX resulteren in extra voordelen en uiteindelijk een betere marge.” «
Wie is 3CX?
3CX is een bedrijf dat zich volledig op channelpartners richt en soft PBX-oplossingen ontwikkelt op basis van open standaarden voor IP PBX’en. Het innovatieve product maakt de noodzaak voor gesloten (proprietary) PBX-oplossingen tot verleden tijd. De leverancier verlaagt met dit product de telecomkosten bij eindgebruikers en waarbij ook nog eens de productiviteit en efficiency van bedrijven kan worden vergroot. Door de integratie van WebRTC webconferentiefunctionaliteit en de softphones voor Windows, Mac, Android en iOS, is een breed scala aan oplossingen out of the box beschikbaar. 3CX heeft op dit moment 50.000 gebruikers, waaronder multinationale bedrijven als Boeing, Hugo Boss, McDonald’s, Harley Davidson en Pepsi.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 7-2017]