De wereldwijde markt voor Unified Communications and Collaboration (UC&C) zal naar verwachting in 2024 een omzet van $69,1 miljard bereiken, een stijging van 7,5% ten opzichte van 2023. Dit blijkt uit een nieuw rapport van International Data Corporation (IDC). De markt zal naar verwachting verder groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 5,7% tot $85 miljard in 2028.
Volgens Jitesh Gera, Research Manager bij IDC, heeft de UC&C markt een volwassen stadium bereikt na de aanzienlijke investeringen die bedrijven de afgelopen jaren hebben gedaan om zich aan te passen aan hybride werken als gevolg van de pandemie. Hoewel dit heeft geleid tot een zekere verzadiging van de markt, geeft AI naar verwachting een nieuwe impuls in de komende jaren. Het brengt een nieuwe golf van innovatieve en onderscheidende mogelijkheden met zich mee, variërend van AI-gestuurde videoconferenties en telefonie tot tools die de klantervaring optimaliseren.
Vooral software
De UC&C-markt wordt gedomineerd door software, met name UC Collaboration (vergader software zonder spraaktelefonie abonnementen) en Unified Communications as a Service (UCaaS) (vergader software inclusief spraaktelefonie abonnementen). Dit was samen goed voor 89% van de wereldwijde marktinkomsten in 2023. De groei in de hardware (IP-telefonie en videoconferentiesystemen voor bedrijven) lijkt achter te blijven of zelfs te krimpen in de komende jaren.
Microsoft blijft de onbetwiste leider in de wereldwijde UC&C-markt met een marktaandeel van 44,7% in termen van omzet in het eerste kwartaal van 2024. Zoom en Cisco volgen op afstand met respectievelijk 6,4% en 5,5% marktaandeel. De rest van de markt is sterk gefragmenteerd, met verschillende kleinere spelers die zich richten op specifieke branches of het mkb in hun doelregio’s.
Cloud heeft invloed
Behalve AI zijn er nog andere factoren die de groei van de UC&C-markt stimuleren. Zo zal de verschuiving naar cloud-gebaseerde UC&C-implementaties doorzetten verwacht IDC, omdat de beveiliging en gegevensintegriteit van cloudoplossingen steeds beter worden. Bovendien zal de integratie van UC-oplossingen met contactcenterplatforms toenemen, omdat bedrijven hun technologische infrastructuur willen vereenvoudigen en de administratieve last willen verminderen door te werken met één enkele leverancier voor UC, CC en CPaaS-mogelijkheden.
Volgens IDC blijft de markt dynamisch en veelbelovend, ondanks de afvlakkende groei. “AI, cloud computing en de integratie van communicatie- en samenwerkingstools zullen de komende jaren de belangrijkste drijfveren voor innovatie en groei zijn. Bedrijven die deze trends omarmen, zullen goed gepositioneerd zijn om te profiteren van de voordelen van verbeterde productiviteit, klantbetrokkenheid en bedrijfsprestaties.”