Het thuisnetwerk wordt steeds belangrijker, ook in zakelijk verband. Thuiswerkers, zzp’ers, allemaal vertrouwen ze op wifi voor hun verbinding. Naast snelheid is veiligheid een van de belangrijkste criteria voor de keuze van een modemrouter. Ook de channelpartner kan een belangrijke rol spelen.
Op 4 juli verschijnt het jaarlijkse Dossier Telecom & Unified Communication als luxe dubbel-editie samen met ChannelConnect juli. Klik hier voor meer informatie.
“De grote trend van de afgelopen jaren is natuurlijk het hybride werken,” begint Gerald Schouten, Channel Sales Manager Benelux bij AVM het gesprek. “Bedrijven willen eigenlijk dat mensen weer naar kantoor komen, dat speelt in het mkb waarschijnlijk nog sterker dan bij grote publieke organisaties. Aan de andere kant willen werknemers de mogelijkheid hebben veilig en effectief thuis te werken.” Die laatstgenoemde wens is natuurlijk standaard bij professionals die als zzp’er werken. Volgens Schouten is de FRITZ!Box een ideale centrale communicatiehub voor deze wensen en uitdagingen. “Je kunt er zonder problemen mee thuiswerken.” Zo kan via de router van AVM thuis een VPN-verbinding naar het kantoor opgezet worden. “De software voor de VPN is ingebouwd in ons product,” zegt Schouten. “Je kunt daarmee niet alleen veilig vanuit huis een verbinding maken met de zakelijke IT-omgeving, maar ook gemakkelijk een apart netwerk voor huisgenoten aanmaken. Daarmee realiseer je een scheiding tussen thuis en werk.”
Portfolio voor mkb
Volgens AVM is het portfolio aan producten ideaal voor zzp’ers en het mkb. Die zakelijke markt wordt voor AVM door partners bediend. Schouten: “Zeker voor bedrijven tot vijftig werkplekken zijn onze FRITZ!Boxen een geweldige oplossing.” Voor het nog steeds in belang groeiende wifi-netwerk is die omvang van vijftig gebruikers prima te behappen voor de routers, met behoud van de kwaliteit van de verbinding. De access points zijn, stelt Schouten, eenvoudig in te richten binnen een mkb-omgeving, waarbij partners overigens die taak ook kunnen uitvoeren als service. “Het mesh-netwerk dat wifi optimaliseert is voor ondernemingen van deze omvang ideaal.” Daarnaast is er standaard een telefonie-oplossing in de router aanwezig, wat handig kan zijn voor zowel mkb’s als zzp’ers. Die oplossing maakt vier gelijktijdige gesprekken mogelijk, of drie draadloze met een draadloos device in combinatie met een IP-telefoon.
Ingebouwde NAS-functionaliteit
Een wat minder bekende feature van de FRITZ!Box is de ingebouwde NAS. Schouten: “Dit is een handige voorziening als in een kleine onderneming meerdere personen op de zaak, of vanuit huis, bij opgeslagen bestanden moeten kunnen komen.” De ondersteunde opslagcapaciteit is fors voor deze doelgroep. “Je kunt 3,99 terabyte per partitie via USB laden binnen één FRITZ!Box. Die is dan intern in het netwerk altijd bereikbaar.” En ook hier geldt dat de VPN-oplossing ingezet kan worden. “Als je de VPN-verbinding opbouwt via de FRITZ!-app, dan kun je van buiten je huis, of van buiten de werkomgeving, je eigen NAS benaderen.”
De meeste vragen van eindklanten gaan over de kwaliteit van het netwerk
In Duitsland presenteert AVM dat als ‘Die cloud der man traut’ (de cloud die men vertrouwt). “De gebruiker heeft een eigen private cloud die zich bij wijze van spreken in de meterkast bevindt.” Deze feature is niet alleen belangrijk voor mkb-bedrijven, maar ook een mooie propositie voor partners om hun klanten aan te bieden en, al dan niet op basis van een uurtarief, volledig bij hun klant te installeren. “Zij brengen zo bij hun klant een private cloud en een NAS veilig bij elkaar.”
Vraag van partners
Wat zijn op dit moment de vragen die de partners van AVM het vaakst krijgen van klanten in het mkb-segment? “Dat gaat toch vaak over de kwaliteit van het wifi-netwerk. Men wil thuis, als remote-werker, of op de zaak, met bijvoorbeeld een magazijn, echt op elke plek goed, snel en veilig internet.” Die kwestie werd al vaak aangekaart door consumenten, bij hun provider. Maar toen corona meerdere gezinsleden dwong op hetzelfde moment thuis te werken, bleek deze ineens actueler dan ooit. De provider stelt dan vaak al snel dat de kwaliteit van de wifi-verbinding buiten hun verantwoordelijkheid ligt. “Mesh wordt daarbij steeds belangrijker,” geeft Schouten aan. “Men heeft als eindgebruiker vaak wel van de technologie gehoord, maar kent de details ervan niet. Dat hoeft ook niet: de partner kan het uitleggen en tevens het product verkopen en installeren.”
Daarbij kan men in Nederland profiteren van de modemvrijheid. “Mensen maakten zich nooit zo druk over die router in de meterkast, maar nu ze thuiswerkend tegen de grenzen van standaard devices aanlopen, of meer security willen, kunnen partners er met ons product op inspelen. Dat is ook een belangrijk thema waarmee de vier buitendienstmedewerkers van AVM Nederland de partners trainen.” Op die manier kunnen partners het complete arsenaal aan mogelijkheden die de FRITZ!Box biedt onder de aandacht brengen. “Onze partners zijn het verlengstuk van ons in de markt.”