Stephan Brandenburgh, sales- en marketingmanager bij BLU Networks
Wholesale telecomaanbieder BLU Networks uit Meppel schudt op basis van WebRTC-technologie de Nederlandse telecommarkt op. “WebRTC is niet alleen handig, maar het verbetert ook de bedrijfsprocessen”, zegt Stephan Brandenburgh.
Het platform OneSpace is een communicatietechnologie op basis van de techniek WebRTC die de browser als uitgangpunt heeft en geen speciale hardware vergt. Niet langer is het nodig speciale applicaties op PC’s, smartphones of tablets te installeren, met de technologie kunnen serviceproviders de functionaliteit vanuit cloudomgevingen aanbieden. Alle telecomfunctionaliteit is daarmee benaderbaar via standaardbrowsers zoals IE, Chrome en Firefox. Snelheid, flexibiliteit en extreme efficiëntie zijn daarbij het parool.
De geschiedenis van WebRTC bij BLU Networks gaat terug tot 2015 toen directeur Jouk Lier van BLU Networks op CeBIT contact legde met het Italiaanse telecombedrijf Wildix. Wildix had in die tijd al een WebRTC-oplossing ontwikkeld, die als soft PBX door serviceproviders kan worden gehost. Er waren in Europa al enkele duizenden klanten met het product actief op de markt. Via het, toen nog nieuwe, WebRTC-protocol kunnen diverse UC-diensten voor eindgebruikers worden geïmplementeerd. WebRTC is geen private standaard, maar juist een open standaard zonder risico’s voor een vendor lock-in, waarbij ontwikkelaars verbeteringen en uitbreidingen kunnen toevoegen. Het flexibele protocol vereist enkel een webbrowser en een internetverbinding, features die bijna overal beschikbaar zijn. “BLU Networks heeft een breder portfolio voor telecomdiensten dan enkel OneSpace”, zegt sales- en marketingmanager Stephan Brandenburgh van BLU Networks. “Zo leveren we op basis van PortaOne ook vaste netwerkdiensten. Het systeem is zeer betrouwbaar en heeft heel veel tevreden klanten. Vergeleken met het zeer flexibele OneSpace zijn er wat beperkingen, dus de extra eigenschappen van deze technologie waren een welkome aanvulling.” Inmiddels heeft BLU Networks het exclusieve distributie recht in Nederland voor WebRTC van Wildix. Wildix heeft reeds ruim 13.000 klantinstallaties verdeeld over meer dan 13 landen over de hele wereld.
Flexibiliteit
De kracht van OneSpace is zijn combinatie van rijke features en ultieme flexibiliteit. Zodra PC’s, laptops, tablets of smartphones met het internet zijn verbonden, kunnen eindgebruikers inloggen en zijn alle functies beschikbaar met de gewenste hoge beveiliging en een goed beheerde bandbreedte. Eenmaal ingelogd zijn de gebruikers op hun netwerk beschikbaar en zijn alle diensten bruikbaar. Bellen en gebeld worden, presence, screensharing of filesharing, alles is direct tot de beschikking van de gebruiker. Andere gebruikers zien deze status direct op hun interface en weten direct of iemand bereikbaar is. In een link met de bedrijfsportal geeft dit een breed scala aan nieuwe mogelijkheden, want externe bezoekers kunnen, indien gewenst, ook van deze statusindicaties gebruiken. Zo kunnen verkopers van een bedrijf die met naam op de website staan, bij hun naam zichtbaar maken of potentiele klanten hen kunnen via bellen of chat kunnen benaderen. Dit alles vanuit 1 scherm binnen de webbrowser.
‘Chat is minder storend dan bellen’
Klanten
Vooral het mkb en MKB+ is voor BLU Networks een doelgroep die snel warmloopt voor deze dienst. “OneSpace is niet alleen handig, het verbetert ook de bedrijfsprocessen”, aldus Brandenburgh. “Het veelvuldig gebruik van chat als vervanger van e-mail, is daarvan een duidelijk voorbeeld. Via chat doe je de snelle communicatie terwijl e-mail juist geschikt is voor communicatie die moet worden gearchiveerd. Onderlinge mail tussen medewerkers werkt druk verhogend en een volle e-mailbox wekt stress op. Chat is echter subtieler.” Ook het gemak van schermdeling mag niet onbesproken blijven. Bij vragen kunnen medewerkers zonder extra hard- en software even meekijken op het beeldscherm, een productiviteit verbeterende eigenschap van OneSpace. “Onze klanten krijgen de op OneSpace gebaseerde en in de cloud gehoste dienst in vier smaken aangeboden. De Basic-versie is de meest elementaire en kaalste implementatie. Gewoon een vast toestel met een nummer. Essential is de basisversie met alle functionaliteit die bij unified communications hoort, exclusief videoconferencing. De versie Business is compleet en ondersteunt KITE waardoor OneSpace in de browser kan worden ondersteund. De Premium-versie kan naast KITE, ook worden aangesloten via de beschikbare API’s op de Business Support Systems (BSS), zoals SugarCRM, van bedrijven.”
Meest interessante variant
De commercieel meest interessante variant is, volgens de sales- en marketingmanager, de versie met ondersteuning voor KITE. Dankzij deze functionaliteit kan WebRTC in de websites van bedrijven worden geïntegreerd. Bezoekers kunnen zo direct met medewerkers van de bedrijven of webwinkels communiceren. “We hebben hiervoor tweetal interessante user cases. Zo gebruikt een scholengemeenschap OneSpace als interne communicatiedienst. Docenten kunnen in hun status, die direct gekoppeld aan Outlook kan zijn, de leerlingen laten weten dat ze beschikbaar zijn voor vragen via chat of telefoon. Geen eindeloos zoeken naar contactmomenten, maar een heldere statusweergave”, aldus Brandenburgh. “Ook kleine bedrijven die direct met de klanten kunnen via de chatfunctie met communiceren hun productiviteit verhogen. Chat is minder storend is dan bellen. Medewerkers kunnen even iets afmaken en dan pas reageren. Net zo klantvriendelijk, maar minder storend voor de werknemers. Die paar minuten maken het verschil.”
Het snel bereikbaar maken van het bedrijf met OneSpace biedt dus snel economisch rendement. Veel zoekfuncties op het internet eindigen op de contactpagina’s van bedrijven. Maar de follow-up ontbreekt dan nog vaak. Met OneSpace zijn klanten nog maar een klik verwijderd van gegarandeerd contact. Dat verhoogt de kans om met de klanten in contact te komen aanzienlijk. Kortom, OneSpace is dé manier om via het web de communicatie met interne en externe relaties te verbeteren. BLU Networks heeft binnen enkele maanden reeds tientallen succesvolle klantomgevingen opgeleverd met klanten als de ambassade van de Volksrepubliek China en De Librije. Momenteel wordt gewerkt aan de oplevering van een klant met vestigingen in 8 landen verspreid over de hele wereld.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 7-2017]