De grootste groei in online bestedingen wordt verwacht in het food/nearfood-kanaal. Op dit moment staat de online markt voor food/nearfood nog in de kinderschoenen en wordt 2 procent van de totale bestedingen aan food/nearfood online uitgegeven. Gevoed door de recente ontwikkelingen op het gebied van maaltijdboxen en de toetreding van verschillende supermarkten op de online markt, verwacht de consument dat dit percentage in 2020 zal zijn opgelopen tot 16 procent. Ook de online bestedingen aan kleding gaan de komende jaren een boost krijgen. Consumenten verwachten dat 29 procent van alle bestedingen aan kleding in 2020 via het online kanaal zal plaatsvinden (nu 15 procent). In 2020 verloopt 46 procent van de bestedingen aan telecom, 39 procent aan IT en 36 procent aan consumentenelektronica via het online kanaal.
Ondanks de online groei vinden ook in 2020 de meeste productgerelateerde consumentenuitgaven plaats in het fysieke winkelkanaal.
Van de consumenten verwacht 36 procent in 2020 minder vaak een bezoek te brengen aan stadscentra om te gaan winkelen. Daarentegen verwacht 8 procent de stad vaker te gaan bezoeken. Om in de toekomst aantrekkelijk te blijven voor de consument, moeten stadscentra naast een goed aanbod van horeca (58 procent), grote winkelketens (57 procent) en kleine zelfstandige winkels (54 procent), ook hun parkeervoorzieningen (56 procent) op orde hebben.
Hoge parkeerkosten zijn de grootste dissatisfier voor een bezoek aan een stadscentrum. Voor 56 procent van de consumenten is dit een reden om van een bezoek aan een stadscentrum af te zien. Ook drukte (35 procent) en slechte bereikbaarheid van stadscentra (32 procent) zijn redenen om af te zien van een bezoek.
Het onderzoek, dat door GfK is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 5.134 consumenten, is gratis te downloaden via ShoppingTomorrow.nl.