Het panel van de Consumentenbond heeft KPN en Simyo benoemd als beste mobiele provider in het derde kwartaal. De panelleden melden storingen en vertellen hoe tevreden ze zijn. Dit kwartaal zijn KPN en Simyo Beste uit de Test, over Vodafone/Ziggo zijn de meeste klachten en Youfone scoort het laagst.
De panelleden van de Consumentenbond geven KPN en Simyo een 8,3. Simyo scoort iets hoger dan de vorige keer (8,2). Gebruikers geven aan erg tevreden te zijn met de dienstverlening, ook zijn er minder klachten over bellen en sms’en.
Bij KPN heeft de hogere score te maken met een verandering in voorwaarden. Bij de nieuwe Hussel-abonnementen van KPN kunnen klanten nu hun bundel vrij aanpassen waar dat voorheen niet mogelijk was. KPN heeft dit kwartaal wel het hoogste aantal gemelde klachten over bellen en sms’en (5,6 procent).
Hekkensluiter
In deze meting staat Youfone onderaan met een score van 7,7 omdat gebruikers vaak administratieve problemen melden. Ook zijn er nogal eens problemen met internet. De voorwaarden van Youfone zijn minder gunstig. Zo kunnen klanten een bundel wel vrij aanpassen, maar kunnen ze alleen kiezen voor meer data of belminuten.
Voorwaarden
Over het geheel genomen doen providers het vrij goed met hun voorwaarden. Bellen buiten de bundel kost meestal 25 of 30 cent per minuut. Maar bij alle providers bieden voor een klein bedrag een onbeperkt aantal belminuten. Het meeste geld kost mobiel internet. De kosten voor internetten buiten de bundel zijn bij Simpel en Simyo met 15 cent per MB het hoogst. Bij KPN en T-Mobile betalen klanten na de eerste minuut per seconde en buiten je internetbundel zijn er geen extra kosten maar gaat de snelheid omlaag.
Bij geen enkele provider is je databundel langer houdbaar dan een maand. Telfort bood als enige een tegoed dat tot 3 maanden houdbaar was. Nu Telfort is opgegaan in KPN is dat niet meer het geval. Bij alle providers staat de teller dus elke maand opnieuw op nul, ook als je een losse bundel hebt bijgekocht aan het eind van de maand.
Bron: Consumentenbond