Veel traditionele ICT-beurzen, zoals de CeBIT in Hannover en ook de nodige Nederlandse events in Utrecht en Amsterdam hielden op te bestaan. Het Mobile World Congres (MWC) echter vond in 1987 voor het eerst plaats en veroverde al snel de positie die het nog steeds heeft. Het is de toonaangevende beurs op het gebied van mobiele telecom.
Juist het feit dat we ons in 1987 niet hadden kunnen voorstellen wat we inmiddels dagelijks met mobiele devices en (mobiele) netwerken kunnen doen, laat zien hoezeer het evenement wist mee te groeien en vaak ook richting wist te geven aan deze industrie.
PC’s Limited
Daarom was het mooi om deze week tijdens het event in Barcelona Michael Dell op het podium te zien staan. Hij richtte veertig jaar geleden het bedrijf PC’s Limited op en is nog steeds actief als chairman van Dell Technologies. Onder die naam is zijn onderneming immers bekend geworden. En, zo bleek tijdens zijn presentatie, hij is nog steeds net zo bevlogen en visionair als vier decennia geleden.
“Vanaf de geboorte van de personal computer tot aan het datacenter, de internetrevolutie en de virtualisatie tot de cloud hebben IT-leveranciers organisaties en industrieën en de wereld geholpen met transformeren”, begon Dell zijn keynote. “En als ik vooruitkijk, geloof ik eerlijk gezegd dat we nog maar net begonnen zijn.”
Telecom profiteert van AI
De topman verwees in dat verband naar de exploderende hoeveelheid data, en vooral naar het belang van data voor technologie als AI. En dat meldde hij niet voor niets juist tijdens dit event. “Telecommunicatiebedrijven moeten een winnaar zijn in deze volgende innovatiegolf,” stelde Dell. Volgens IDC heeft de telecomsector zelfs meer geïnvesteerd in generatieve AI dan welke sector in de economie dan ook, wist de IT-veteraan te melden.
Zijn stelling wordt onderschreven door de feiten. “Het kostte ons [als IT-industrie] veel tijd om 5 miljard mensen op internet te krijgen. Maar AI werd heel snel door 5 miljard mensen omarmd.”
Nu beloven IT-fabrikanten al sinds de start van automatisering en digitalisering dat hun oplossingen klanten zullen helpen. Dat stelde Michael Dell nu ook weer. “Er is nooit een beter moment geweest om slimmer of productiever te worden [dan nu]. Maar voor netwerkexploitanten en telecompartijen gaat het verder dan dat. Ze kunnen meer dan ooit de waarde die ze hun klanten bieden vergroten.”
Edge is de achtertuin
Dell ging vervolgens uitgebreid in op het belang van de edge. Het zijn volgens hem juist de telecom-ondernemingen die daarvan profiteren. “De overgrote meerderheid van de data in de wereld wordt aan de rand, de edge, van de echte wereld gecreëerd. En steeds vaker worden die gegevens zo dicht mogelijk bij het ontstaanspunt opgeslagen en verwerkt.”
Mensen willen geen AI naar de data brengen, maar juist omgekeerd. “En daarvoor en daarbij leunen we allemaal op de ondernemingen in de telecomsector.” Sterker nog, stelde de topman: telecompartijen zijn in de meest letterlijke vorm al een edge-interface. “Bedrijven in de telecom bevinden zich in de kamer en in de achtertuin van alle gebruikers. Dát is de edge.”
Mensen willen geen AI naar de data brengen
Echte wereldwijde dekking
Dat heeft consequenties, stelde Dell. “Laten we afstappen van de starre architecturen waarin hardware en software zo nauw met elkaar verbonden zijn dat ze niet op onafhankelijke basis verbeterd of zelfs maar geüpgraded kunnen worden.” Daarmee gaf Michael Dell een antwoord op de niet uitgesproken vraag: wat doet iemand die 40 jaar geleden startte met het verkopen van computers op het MWC? Dell bouwde toch servers voor datacenters?
“We stappen als industrie over op een netwerk dat softwarematig kan worden geüpgraded en dat een platform is voor nieuwe service-innovatie. De behoefte aan intelligente, razendsnelle netwerken en echte wereldwijde dekking is nog nooit zo groot geweest.” Het mag duidelijk zijn dat telecom daarbij een essentiële rol speelt, was de boodschap van de topman.
Concentratie op telecom
Vier jaar geleden nam Dell de strategische beslissing om zich meer dan ooit op telecom te concentreren. “We hebben onze oren gespitst en op basis van de feedback die we uit de markt kregen hebben we netwerk-specifieke platforms en software gecreëerd om de sterk gedistribueerde infrastructuur van een open netwerk te automatiseren.” Dit om de operationele flexibiliteit te vergroten, de effectiviteit te verbeteren en uiteindelijk de kosten te verlagen. In dat opzicht is de visie van Michael Dell de afgelopen 40 jaar niet veranderd.