Huawei presenteerde tijdens het Mobile World Congres (MWC 2025) zijn nieuwste innovaties op het gebied van digitale infrastructuur en kunstmatige intelligentie onder het thema ‘Accelerating the Intelligent World’.
Tijdens de beurs in Barcelona bracht Huawei telecomproviders, industriële partners en opinieleiders samen in de grootste beursstand van het evenement, om te onderzoeken hoe 5G-netwerken en AI elkaar versterken en nieuwe groeimogelijkheden creëren.
Op de beursstand toonde Huawei ontwikkelingen in digitale infrastructuur en serviceapplicaties voor individuen, huishoudens en bedrijven. In een uitgebreid artikel gaat ChannelConnect uitvoerig in op de consumentenartikelen.
AI-to-X
Een belangrijke innovatie die de fabrikant introduceerde is AI-to-X, een verzamelnaam voor AI-to-Consumers, AI-to-Businesses en AI-to-Homes.
Deze reeks oplossingen stelt providers in staat AI-diensten uit te breiden naar nieuwe, specifieke domeinen en bedrijfsgroei te stimuleren. Daarnaast introduceerde Huawei de AI-Centric Network-oplossing, waarmee providers netwerken kunnen bouwen die voldoen aan de hoge eisen van nieuwe AI-toepassingen en een soepele gebruikerservaring garanderen. Een andere doorbraak is AI-powered O&M, waarmee kunstmatige intelligentie wordt ingezet om netwerkbeheer en -onderhoud te transformeren en de implementatie van volledig autonome netwerken te ondersteunen.
Aantal 5G-gebruikers blijft groeien
Deze ontwikkelingen worden gepresenteerd in een tijd waarin hoogwaardige open-source AI-modellen zich snel ontwikkelen en een nieuwe golf van innovatie in AI-toepassingen aandrijven. Intussen blijft de wereldwijde uitrol van 5G-netwerken versnellen. Eind 2024 waren er wereldwijd meer dan 2,1 miljard 5G-gebruikers en dat aantal blijft groeien.
Huawei gaf aan samen te werken met providers aan de verdere evolutie van 5G en stimuleert zowel zakelijke als netwerkinnovaties om de overgang van mobiel internet naar mobiele AI te versnellen.
In 2024 introduceerden verschillende providers al commerciële 5G-Advanced (5G-A) en bijbehorende abonnementen in meer dan 200 steden wereldwijd. Dit levert consumenten een verbeterde ervaring op in onder andere livestreaming, gaming en reizen, terwijl providers nieuwe inkomstenstromen kunnen genereren door gepersonaliseerde diensten aan te bieden.
Deze transitie van connectiviteit naar gebruikerservaring verhoogt niet alleen de klanttevredenheid, maar draagt ook bij aan de omzetgroei van providers.
Om providers te ondersteunen in de digitale transformatie introduceerde Huawei de AI-Centric Network-oplossing, waarmee ICT-netwerkinfrastructuren worden geüpgraded om te voldoen aan de groeiende eisen op het gebied van bandbreedte, latency, dekking en beheer.
Providers als technologiegedreven bedrijven
Deze innovatie helpt telecombedrijven bij de overgang van traditionele connectiviteitsaanbieders naar digitale dienstverleners en opent nieuwe zakelijke mogelijkheden in het AI-tijdperk. Met de opkomst van 5G-A, cloud en AI moeten providers evolueren naar technologiegedreven bedrijven. Huawei ondersteunt deze verschuiving met een technologiearchitectuur, waarmee telecombedrijven de stap kunnen zetten van telco naar techco en nieuwe zakelijke domeinen kunnen verkennen.