In het segment accessoires voor smartphones zien we een duidelijke trend richting online verkopen. Het aandeel van online verkopen is echter nog relatief beperkt met 13 procent. Het segment ‘opladers’ laat een positieve ontwikkeling zien ten opzichte van vorig jaar. Dit resulteert in een groei van bijna 30 procent in aantallen. Binnen deze categorie zien we een opmars van de zogenoemde ‘powerbanks’, de losse oplaadbare batterijen die ideaal zijn om een lege smartphone of tablet op te laden. Met het oog op de aankomende vakantieperiode en het festivalseizoen wordt de ontwikkeling binnen dit segment erg interessant.
In de wearables markt laten smartwatches en health- en fitnesstrackers beide een positieve ontwikkeling zien. Bij het segment health- en fitnesstrackers verloopt de groei net iets sneller dan bij de smartwatches. Deze relatief nieuwe producten laten respectievelijk een groei zien van 158 procent en 98 procent ten opzichte van vorig jaar. Bij de smartwatches zien we een opmars van Android Wear. Steeds meer smartwatches draaien op dit besturingssysteem. Bij de health- en fitnesstrackers wordt de feature ‘heart rate sensor’ steeds belangrijker.
GfK denkt dat er in 2015 5,25 miljoen smartphones verkocht gaan worden. Toestellen met Near Field Communication (NFC) zijn in opkomst. NFC is een draadloze technologie die het mogelijk maakt om informatie uit te wisselen tussen 2 apparaten. Deze technologie wordt steeds belangrijker en is onder andere geschikt voor het contactloos betalen.
Veel operators zijn bezig met de uitrol van het 4G netwerk. 4G gaat naar een landelijke dekking en is niet alleen meer beschikbaar in de Randstad. Het aandeel van smartphones geschikt voor het 4G netwerk is in het eerste kwartaal ruim 45 procent.