Dat grote beurzen, zoals de CES in Amerika of het Mobile World Congres (MWC) in Barcelona, vaak ver voor de troepen uitlopen is logisch. Men presenteert er immers innovaties die pas op termijn beschikbaar zijn voor eindgebruikers.
Zo waren devices die Wifi 7 ondersteunen tijdens MWC op bijna elke stand te zien. Dit terwijl de meeste consumenten nog een router in hun meterkast hebben die geschikt is voor Wifi 5. In korte tijd kwamen versie 6 en zelfs 6e van de draadloze technologie op de markt – en die zijn alweer verouderd.
5.5G als nieuwe standaard?
Aan de tussenfase die Wifi 6e vormde moesten we denken bij het bezoek aan de ‘aanwezigheid’ van Huawei in Barcelona. Aanwezigheid klinkt wellicht merkwaardig, maar omdat de Chinese fabrikant bijna de gehele Hal 1 had afgehuurd kon niet meer gesproken worden over een ‘stand’. Tijdens een rondleiding langs alle innovaties ging het vooral over 5.5G, als opvolger, of vervolmaking, van de mobiele technologie 5G. Is hier sprake van een nieuwe standaard voor mobiele communicatie, terwijl we in Nederland nog niet eens maximaal profiteren van 5G?
Dat is het niet, geeft ook Huawei eerlijk toe: het is een eigen benaming voor technologie die de kracht van 5G maximaal wil benutten. Het is marketing, maar wel met inhoud, voegde men er haastig aan toe. De leverancier wil in nauwe samenwerking met operators wereldwijd de grenzen van 5G opzoeken en waar mogelijk verleggen.
Zelfrijzende bestelwagen
Tijdens de beurs adresseerde Huawei een aantal projecten dat invulling geeft aan 5.5G. Uiteraard werd de aandacht van veel bezoekers getrokken door een zelfrijdende auto. Het wagentje rijdt al rond in verschillende Chinese steden en levert daar pakjes af. In de stad Shenzhen zou het vorig jaar gegaan zijn om 14 miljoen pakketten. Eenmaal aangekomen bij het adres kan de ontvanger, die vooraf is geattendeerd op het moment dat het wagentje arriveert, door middel van een code een luikje openen en zijn pakket pakken – of er een retourzending in stoppen.
Huawei bouwde niet zelf de complete wagen, maar leverde de benodigde technologie voor onder meer de navigatie: een snelle en betrouwbare mobiele dataverbinding en zeer nauwkeurige plaatsbepaling vallen binnen het streven van 5.5G. Downloadsnelheden tot 10 Gbps maken dit mogelijk. Ook gebruik van virtual reality en artificial intelligence zullen profiteren van fors hogere down- en upload-snelheden.
Duurzaamheid
Veel aandacht was er ook voor verduurzaming tijdens de beurs. Zo streeft Huawei ernaar ‘zero bytes, zero watt ’ mogelijk te maken. In andere woorden: als zenders of andere apparatuur niet gebruikt worden, bijvoorbeeld ’s nachts, dan moet ook de energieconsumptie teruggebracht worden. In het ideale geval gebruiken ze helemaal geen energie meer in deze slaapstand, maar dat doel is nog niet bereikt.
Aan andere stap in het besparen van energie vormt voor Huawei de inzet van passief IoT. Hierbij worden chips ingezet die energie halen uit het ontvangen radiosignaal. Het betreffende device kan met deze ‘geoogste’ energie functioneren. Het is te vergelijken met NFC (Near Field Communication), maar met een veel groter bereik, tot wel 20 meter. Zou je een condensator inbouwen (die opgewekte stroom kan opslaan en gebundeld kan terugleveren) dan is 100 meter zelfs haalbaar.