VodafoneZiggo heeft de voorlopige resultaten het derde kwartaal bekend gemaakt. De totale omzet daalde met 5,2 procent tot 999 miljoen euro. De daling kwam met name op het conto van televisie- en mobiele abonnementen. Wel was er groei in de zakelijke tak. Niettemin verhoogde de directie de outlook voor geheel 2017 licht.
Het bedrijfsresultaat zou uitkomen op ongeveer 1,7 miljard euro, waar eerder 1,65 miljard euro verwacht werd. En het bedrijf ploegt 250 miljoen euro meer terug naar de aandeelhouders: minimaal 750 miljoen euro in plaats van de eerder verwachte 500 miljoen. De investeringen komen uit op circa 20 procent van de omzet. De EBITDA daalde met 3,6 procent, mede als gevolg van herstructureringsmaatregelen, maar door de grotere omzetdaling steeg de marge tot 44,7 procent. Het operationeel resultaat daalde met 20 procent tot 84,3 miljoen euro.
Tegenover een omzetdaling van 11,6 procent in mobiele consumentenabonnementen en 17,4 procent in zakelijke mobiele abonnementen stond een groei met 4,2 procent in de zakelijke kabelmarkt. Het netwerk werd met 15.000 aansluitingen uitgebreid, maar door de daling van het aantal klanten daalde de bezettingsgraad tot 55 procent. Op de videomarkt zegden 25.500 analoge klanten hun abonnement op; daar kwamen 10.000 digitale klanten voor terug. Het aantal internetaansluitingen groeide met 20.100 internetaansluitingen tot een totaal van 3,22 miljoen. In de telefoniemarkt steeg het aantal lijnen met 4.900 tot een totaal van 2,55 miljoen.
Bron: Telecompaper