Nederland scoort in een jaarlijks onderzoek van de Europese Unie uitstekend als het gaat om de beschikbaarheid van vaste en mobiele netwerken voor telefonie, internet en televisiediensten. De Nederlandse bedrijven doen het digitaal helaas een stuk minder.
Op de nu gepubliceerde ranglijst Digital Economy and Society Index (DESI) van de Europese Unie staat ons land op de eerste plaats wat betreft digitale infrastructuur. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 100 procent van de Nederlandse huishoudens toegang heeft tot vast internet. Snel vast breedbandinternet, meer dan 100 Mbps, is inmiddels al voor 97 procent van de Nederlandse huishoudens beschikbaar. De Europese Commissie heeft eerder met de lidstaten afgesproken dat in 2025 alle EU-inwoners over deze snelheid moeten beschikken.
Mobiel internet
Ook op het gebied van mobiel internet is ons land koploper. De huidige vier beschikbare mobiele netwerken zorgen er gezamenlijk voor dat in bewoond gebied 4G overal buitenshuis dekking heeft. De DESI onderzocht niet de 4G-snelheid, maar uit meerdere mondiale analyses onder consumenten blijkt dat deze gemiddeld boven de 40 Mbps ligt. Nederland heeft daarmee ook het snelste mobiele internet in Europa.
Totale digitale economie
Op de totale ranglijst over de digitale economie noteert Nederland, net als in 2017, een vierde plaats. Met de behaalde score is de top-3, Denemarken, Zweden en Finland, dichterbij gekomen. De DESI meet behalve de digitale infrastructuur nog 4 andere pijlers. Het gebruik van deze toepassingen door consumenten, digitale vaardigheden van de inwoners, de mate en wijze waarop het bedrijfsleven digitaal actief is en de online dienstverlening door de overheid zelf. 93 procent van de consumenten maakt gebruik van internetbankieren, terwijl nog eens meer dan acht op de tien Nederlandse internetgebruikers in 2017 online heeft gewinkeld. Dit is een van de hoogste percentages in de EU. Ook meer dan twee derde van alle Nederlanders, 70 procent, maakt gebruik van een of meerdere sociale media. Het Nederlandse bedrijfsleven gebruikt relatief veel sociale media en van elektronische tags voor onder andere voorraadbeheer, toegang en mobiel betalen. Binnen het mkb liggen zowel online verkoop als de daaruit behaalde omzet onder het EU-gemiddelde. 15,3 procent van de meer dan 1 miljoen mkb-ondernemingen biedt via het internet producten en diensten aan, goed voor 9,5 procent van de omzet. Daarmee staat Nederland op de respectievelijk 18de en 15de plaats in de EU.
Commentaar staatssecretaris
In een commentaar geeft verantwoordelijk staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat aan dat er aanvullende maatregelen meten komen voor het versterken van de digitale economie. “ Met ons nationale beleid gaan we zorgen dat bereik en snelheid in Nederland ook bij toekomstige technieken als 5G op mondiaal topniveau blijven. Tegelijkertijd blijkt dat Nederlandse bedrijven, en vooral het mkb, digitale mogelijkheden onbenut laten. 82 procent van de Nederlanders winkelt ook online, terwijl maar 15 procent van de mkb’ers digitaal diensten en producten aanbiedt. Daarom kom ik nog voor de zomer met beleidsmaatregelen om ook digitaal ondernemerschap te versterken.” Welke maatregelen dit zijn wordt later bekend.
Bron: Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)