Na de aankondiging van de uitfasering van ISDN in september 2019 moesten de winkeleigenaren van de Primera gemakswinkels noodgedwongen op zoek naar een alternatief voor hun aanwezige telefoonaansluiting. Na een inventarisatie bleek telecomprovider oneCentral als enige aanbieder in staat om via de reeds aanwezige internetverbinding een telefoonaansluiting te kunnen leveren. Inmiddels hebben meer dan 220 Primera gemakswinkels via een geautomatiseerd bestelproces een telefoonaansluiting via oneCentral afgenomen.
De gemakswinkels van Primera zijn niet uit het Nederlandse straatbeeld weg te denken en verkopen artikelen als tabak, tijdschriften, kansspelen, boeken, cadeaukaarten en tickets voor evenementen. Primera is een coöperatie met 520 aangesloten winkels, die in eigendom zijn van zelfstandige ondernemers. Het hoofdkantoor van Primera in Waardenburg ondersteunt de zelfstandige winkeliers in het land met diensten op het gebied van inkoop, ICT en administratie.
“Vanuit het hoofdkantoor van Primera ben ik verantwoordelijk voor alle ICT binnen onze coöperatie. Het gaat dan om kassa’s, pinsystemen en alle andere apparaten die op ons netwerk zijn aangesloten”, vertelt ICTmanager Frank Evelein. “Voor elke winkel hebben we vanuit het hoofdkantoor een internetaansluiting geregeld. Het doen van bestellingen, het verrichten van pintransacties, het opwaarderen van kaarten en de betalingen via de kassa: een winkel kan niet zonder internet.”
Inkoopovereenkomst met oneCentral
“Het aanwezige netwerk in elke winkel is streng beveiligd en heeft beperkte mogelijkheden voor een winkelier. We willen niet het risico lopen dat een virus of andere aanval het netwerk in de winkel platlegt. Daarom beheren we de internetverbindingen van de winkels vanuit het hoofdkantoor. Elke winkel heeft tevens een noodverbinding via 4G. Op het moment dat de vaste internetverbinding uitvalt, kunnen alle aangesloten systemen via 4G blijven functioneren.”
‘We willen niet het risico lopen dat een virus het netwerk platlegt. We beheren de internet-verbindingen daarom vanuit het hoofdkantoor’
Door het opheffen van ISDN moesten de winkeliers van Primera noodgedwongen op zoek naar een alternatieve oplossing. Na een inventarisatie bleek dat meerdere partijen een nieuwe telefoonaansluiting voor een winkel konden leveren, maar dan moest er ook een nieuwe internetverbinding worden aangelegd. Dat betekende extra kosten voor elke winkelier. Telecomprovider oneCentral bleek als enige partij in staat om via de aanwezige internetverbindingen nieuwe telefoonaansluitingen voor de winkels te kunnen leveren.
Frank Evelein: “Vanuit het hoofdkantoor hebben we een inkoopovereenkomst voor telefonie met oneCentral afgesloten. Van deze deal konden alle winkeliers van Primera profiteren. Elke winkelier had de vrije keuze om hier wel of geen gebruik van te maken. Van de ruim 500 winkels hebben inmiddels meer dan 220 winkels van de aanbieding gebruikgemaakt.”
Geautomatiseerd bestelproces
In samenwerking met Primera heeft oneCentral gezorgd voor een geheel geautomatiseerd bestelproces. Via een formulier op het intranet van Primera konden de winkeliers in het land een nieuwe telefoonaansluiting bestellen. In het online aanvraagformulier vermeldden de winkeliers ook gegevens over hun toenmalige telefoniecontract. Een deel van de ingevoerde gegevens werd direct doorgestuurd naar oneCentral, die onmiddellijk met de opdracht aan de slag ging.
Bij oneCentral deden ze een check op de telefoonlijn en op het moment dat de aansluiting vrij voor portering was, werd het bestaande nummer overgezet.De winkeliers die hadden gekozen voor een telefoonaansluiting van oneCentral, kregen ook een of meerdere nieuwe draadloze telefoontoestellen. ICTdienstverlener Monteba had voor Primera een scherpe inkoopovereenkomst voor enkele honderden Gigaset N510 DECTtoestellen afgesloten. De set bestond uit een zender en een of meerdere draadloze handsets. Om het bestelproces niet onnodig langer te laten duren, werden door Monteba voldoende toestellen op voorraad gehouden.
Na de portering van het telefoonnummer door oneCentral kreeg Monteba automatisch een bericht dat ze een telefoon konden configureren voor een bepaalde winkel. De geconfigureerde telefoon werd vervolgens via het distributienetwerk van Primera naar de winkelier in het land verzonden. De winkelier hoefde alleen de telefoon in de modem te prikken en kon direct bellen.
Door het geautomatiseerde bestelproces bedroeg de doorlooptijd van een aanvraag voor een nieuwe telefoonlijn ongeveer een week. In overleg met oneCentral heeft Primera bij de eerste aanvragen gekozen voor een bulksgewijze afhandeling van de orders. Dat had te maken met logistieke afwegingen binnen het hoofdkantoor van Primera.
Voordelen voor de winkeliers
De oplossing van oneCentral brengt voor de winkeliers een aantal voordelen op het gebied van facturatie, kosten, fraudepreventie en geluidskwaliteit met zich mee. In overleg met het hoofdkantoor van Primera stuurt oneCentral elke maand een verzamelfactuur voor het telefoongebruik van alle winkels. De winkeliers in het land worden voor de belkosten automatisch door het hoofdkantoor doorbelast. Dat scheelt de winkeliers in het land weer een aparte factuur voor hun telefoongebruik.
Ten opzichte van de vorige aanbieders van telefonie bespaart een winkelier nu enkele tientjes per maand. Op jaarbasis is dat een forse besparing. Voor onbeperkt bellen binnen Nederland van vast naar mobiel (en andersom) rekent oneCentral een vast bedrag per maand. Voor bellen naar het buitenland of betaalnummers brengt oneCentral vanzelfsprekend wel aparte tarieven in rekening.
Via het dashboard van oneCentral heeft het hoofdkantoor een limiet ingesteld op het bellen naar buitenlandse of commerciële servicenummers. Als een winkelier met het bellen naar deze nummers een bepaald bedrag overschrijdt, treedt automatisch een blokkade als beveiliging in werking. Het hoofdkantoor krijgt dan automatisch een notificatie van overschrijding dat een bepaalde winkel in het land de bellimiet heeft overschreden. Dit is ingesteld om misbruik van de telefoonaansluiting te voorkomen.
Een ander voordeel betreft de geluidskwaliteit van de gesprekken: deze is kraakhelder en in sommige gevallen zelfs beter dan voorheen. Dat komt omdat in het netwerk van oneCentral een audiocodec wordt gebruikt die zorgt voor een uitstekende geluidskwaliteit van de gesprekken.
Tevreden over samenwerking
Al met al is ICTmanager Frank Evelein van Primera tevreden over de samenwerking met oneCentral. “Telecomprovider oneCentral is in staat om binnen een week via een geautomatiseerd bestelproces een telefoonlijn voor een winkelier in het land op te leveren. Alles is in goed overleg verlopen en onze winkeliers zijn zeer tevreden met hun nieuwe telefoonaansluiting.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 6 – 2020]