Het totale online kanaal groeide in euro’s in het eerste halfjaar met 18,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Van de bijna 8 miljard euro online consumentenuitgaven werd 3,91 miljard euro (+19,1 procent) besteed aan de aankoop van producten zoals telecom, elektronica en kleding. De overige 4,05 miljard euro (+17,6%) is uitgegeven aan de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen.
“Het oplevende consumentenvertrouwen vertaalt zich in fors stijgende online verkopen. De onverwacht forse groei heeft geleid tot het bijstellen van onze verwachtingen over 2015. Naar verwachting zal de groei van de online bestedingen zich in de tweede helft van het jaar doorzetten en zullen de online bestedingen over heel 2015 bij benadering uitkomen op 16,5 miljard euro,” aldus Gino Thuij van GfK Nederland.
Ook het aantal Nederlanders dat online koopt, groeit nog steeds. In het eerste halfjaar van 2015 deden 12,11 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder, oftewel 87 procent, minimaal één aankoop via internet. In het eerste halfjaar van 2014 waren dit nog 11,76 miljoen mensen, ofwel 85 procent.
Meer informatie: www.thuiswinkel.org