T-Mobile Nederland heeft van de vier grote mobiele operators in Nederland het beste mobiele netwerk. Dit concluderen de testconsultants van P3, in samenwerking met het telecomtestmagazine connect, in hun vierde jaarlijkse benchmark over voice en data van de Nederlandse mobiele netwerken.
Volgens de 2018 Mobile Network Test in The Netherlands van de testspecialisten heeft T-Mobile dit jaar de titel van ‘best in test’ operator verdiend omdat het bij de voice- en data-tests op alle terreinen als beste uit de bus kwam. Ook in de drie afgelopen drie benchmarks wist T-Mobile Nederland deze positie te behalen. Dit jaar kreeg de operator tevens het niveau ‘outstanding’ toebedeeld omdat het een record aantal van 977 punten behaalde. Bovendien wist T-Mobile Nederland meer punten te scoren in vergelijking met het benchmark van 2017. Met een puntentotaal van 962 verzekerde Vodafone zich van de tweede plaats. Ook deze mobiele operator kreeg het predicaat ‘outstanding’. In de categorie voice waren de diensten gelijk aan die van winnaar T-Mobile Nederland, maar in de data-categorie scoort Vodafone minder. KPN neemt binnen Nederland de derde plaats in met het ‘very good’-niveau. Op het gebied van voice scoorde de grootste mobiele operator van het land nog steeds erg goed, maar het verloor punten in de categorie data. Vierde en laatste in de test is Tele2, ook met het niveau ‘very good.’ Wel heeft deze mobiele operator in vergelijking met de test uit 2017 punten verloren, zowel op het gebied van voice als data.
Categorieën voice, data, operational excellence
Wanneer wordt gekeken naar de categorie ‘voice’ blijken zowel T-Mobile Nederland als Vodafone beid het beste te scoren op gebieden als call setup-tijden en spraakkwaliteit. KPN en Tele2 scoren binnen deze categorie minder door lagere call succes ratio’s, mindere spraakkwaliteit en langere call setup-tijden. Wel wist KPN haar score binnen deze categorie ten opzichte van de resultaten van 2017 te verbeteren. Binnen de categorie ‘data’ scoort T-Mobile Nederland het beste, gevolgd door KPN. Vodafone neemt binnen deze categorie een derde plaats is en Tele2 is ook hier de vierde en laatste plaats in. Nieuw binnen het onderzoek waren tests op het gebied van ‘operational excellence’ en dan meer specifiek op netwerkdekking. Binnen deze testcategorie waren er eigenlijk geen winnaars. Zowel T-Mobile Nederland, KPN als Tele2 scoorden het maximumaantal van 30 punten. Vodafone liep met een score van 29 punten net iets achter. Vanaf 2019 nemen P3 en connect deze categorie ook standaard mee in hun testonderzoek en in hun uiteindelijke boordeling
Testmethodes
De vier Nederlandse mobiele netwerken werden door experts in de periode februari en maart van dit jaar getest met autoritten in 21 steden, waarvan 16 met meer dan 100.000 inwoners, en 31 kleinere gemeentes. Ook werden tijdens de ritten wegen getest die deze steden en dorpen met elkaar verbinden. Daarnaast werden er looptests uitgevoerd in zeven grote gemeentes en werden de mobiele verbindingen getest tijdens treinreizen. De netwerkdekking werd getest met behulp van het verzamelen van data via crowdsourcing. Vrijwilligers installeerden hiervoor een speciale mobiele app.
Update: Reactie T-Mobile Nederland
De winnaar van de jaarlijkse test van P3 en connect is vanzelfsprekend enthousiast over het resultaat. “Dit is een fantastische prestatie! We zijn enorm trots dat ons mobiele netwerk voor het derde jaar op rij het beste uit de P3 connect Mobile Benchmark komt. Dankzij de inzet van de beste technici hebben wij dit resultaat bereikt. Ons netwerk kenmerkt zich door een uitgekiende combinatie van frequenties. En met de meest geavanceerde technologie en het grootste aantal LTE-masten, kunnen we de forse toename van het dataverkeer goed aan. Daardoor kunnen onze klanten optimaal gebruikmaken van het Unlimited-netwerk van Nederland”, aldus directeur netwerk Johan van den Branden van T-Mobile Nederland.
Bron: P3