Nummerportabiliteit is een groot goed in de telecomwereld. In de wet is geregeld dat gebruikers eigenaar van een telefoonnummer zijn zolang ze het gebruiken. Dankzij nummerportabiliteit zijn telefoonnummers niet operatorgebonden en zijn gebruikers vrij om een nummer te behouden bij de overstap naar een andere provider. Het faciliteren van het proces rond de nummer portabiliteit is de core business van PXS (PortingXS).
Het Nederlandse bedrijf PXS is in 2001 opgericht en heeft zich gespecialiseerd in de porteringsprocessen van de internationale telecomindustrie. De huidige eigenaren, die het bedrijf in 2019 overnamen, investeren in hun visie waarbij zij zowel de expertise als een platform as a service aanbieden en daarmee wereldwijd nummerportabiliteit faciliteren voor operators en serviceproviders. Was Nederland een van de eerste landen waar nummerportabiliteit van de grond kwam, nu is het Nederlandse bedrijf marktleider in zo’n 20 landen, verspreid over de hele wereld. ChannelConnect sprak met CEO Jan Mooij-man en SVP Sales & Marketing Marc Kruijs van PXS.
PXS ‘clearinghouse’
Hoewel de wetgeving rond nummerportabiliteit per land verschillend is, is het proces overal vergelijkbaar. Dat heeft het mogelijk gemaakt de ontwikkelde kennis internationaal breed in te zetten. Het feitelijke porteren is een transactie tussen operators of serviceproviders. Dat vereist een centraal en neutraal platform, een zogenaamd clearing-house, waar transacties worden verwerkt op basis van vooraf bepaalde spelregels.
‘We bieden een wereldwijde oplossing die aansluit op lokale regelgeving’
Denk aan welke klantvalidatie vereist is en welke redenen voor afwijzing van een porteerverzoek een operator kan gebruiken. Het porteerplatform faciliteert de transactie, en helpt operators en serviceproviders hun order- en provisioningssystemen en routeertabellen up-to-date te houden. PXS is de aanbieder van zo’n platform en ondersteunt alle partijen in het gehele porteerproces.
Internationaal vakmanschap
Naast het aanbieden van een centraal porteerplatform ondersteunt PXS operators, serviceproviders en VoIP-providers bij de implementatie en uitvoering van het porteerproces. Dat doen ze in Nederland, waar Vereniging COIN de centrale database beheert en PXS advies en dienstverlening rondom het proces biedt. Marc Kruijs: “We maken de vertaalslag van het porteerproces naar de OSS/BSS van onze klanten, faciliteren klantvalidatie via SMS en web, en hebben alles in huis voor business process outsourcing.” PXS verzorgt de portabiliteit van mobiele en vaste nummers voor een groot gedeelte van de operators en serviceproviders in ons land, die steeds vaker buiten de landsgrenzen ondernemen. Jan Mooijman: “We helpen de Nederlandse telecomindustrie bij hun internationale ambities. We hebben de kennis en ervaring in vele landen en weten alles van lokale regelgeving. Zo kunnen we direct toegang bieden tot het lokale porteerproces.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 8 – 2020]